Ga naar inhoud

wep key/ wpa key

anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Vrienden van ons werken bij TNT post. Ze hebben van TNT post een laptop gekregen van een aantal jaren oud om hier thuis mee te kunnen werken en op haar werk mee te werken. Hier zit alleen Windows xp SP 1 op. Ze hebben totaal geen rechten en een heleboel functies zijn uitgeschakeld in Windows. Maar nu komt de vraag: In die laptop zit een draadloos netwerkkaartje ingebouwd. Alleen dit netwerkkaartje kan alleen maar overweg met een WEP key. Als internetprovider hebben ze kpnplanet met de Experia box ! In de brief van KPN die ze gekregen hebben staat alleen maar een WPA key. Ik heb die laptop proberen aan de praat te krijgen op die KPN Experia box, maar dat lukt mij voor geen meter. Bij de WEP key heb ik de WPA code van KPN ingevuld, maar vergeet het maar, kan geen verbinding krijgen. Ik al een speedtouch ontvangertje willen installeren om zo verbinding te krijgen met die experia box en dat lukt dus niet, omdat ze totaal geen rechten heeft om wat dan ook te installeren. Kan wep met wpa communiceren of lukt dit niet? Volgens TNT was het onzin om een andere adapter te installeren, kreeg daarom ook niet het beheerderswachtwoord. Ze hadden haar collega gebeld gisteren toen ik er was. Maar volgens mij kan wep helemaal niet communiceren met wpa waardoor die draadloze verbinding nooit tot stand zal komen zonder een andere draadloze netwerkkaart te installeren
Link naar reactie
WEP en WPA zijn inderdaad niet uitwisselbaar. De meeste moderne netwerk adapters ondersteunen beide encryptie standaarden, maar er zijn inderdaad ook nog (meestal oudere) netwerk adapters die enkel nog maar WEP ondersteunen. Kortom, als de adapter enkel WEP ondersteund, heeft het weinig zin om de WPA key in te vullen. Dat zal niet werken. Ik heb zelf geen ervaring met de Experiabox dus ik kan je niet zeggen of er daar nog iets aan te passen is om het alsnog werkend te krijgen.
Link naar reactie
[quote:b919116cac="human printer"]WEP en WPA zijn inderdaad niet uitwisselbaar. De meeste moderne netwerk adapters ondersteunen beide encryptie standaarden, maar er zijn inderdaad ook nog (meestal oudere) netwerk adapters die enkel nog maar WEP ondersteunen. Kortom, als de adapter enkel WEP ondersteund, heeft het weinig zin om de WPA key in te vullen. Dat zal niet werken. Ik heb zelf geen ervaring met de Experiabox dus ik kan je niet zeggen of er daar nog iets aan te passen is om het alsnog werkend te krijgen.[/quote:b919116cac] ja je kan inloggen op de experia box en dan kan je het naar wep zetten. wep is wel makkelijker om te hacken ik raad wpa aan!!
Link naar reactie
human printer bedankt voor je snelle reactie. Gelukkig maar dan ligt het niet aan mijn technische kennis op dit gebied. Ging op eens aan mij zelf twijfelen toen ik dit verhaal hoorde van hun collega. Waarom zou je de wpa beveiliging omzetten naar een wep beveiliging? web is minder goed beveiligd als wpa. In dit geval lijkt het mij dus toch beter als TNT er een WPA adapter mee geeft aan hun. Gijs ik weet dat dit inderdaad mogelijk is. Maar wat je zegt, veel minder veilig als wpa.
Link naar reactie
@ andre@home: Begrijp je goed dat je een WEP router op de Experia wilt aansluiten en vervolgens het verkeer tussen de laptop en de WEP-router via WEP-encryptie wilt laten lopen? In welk opzicht is dit dan beter dan de Experia op WEP instellen? En bovendien werk je dan toch nog steeds via het onveilige WEP protocol? Ik denk inderdaad dat het verstandiger is dat er een betere adapter (één met WPA ondersteuning) geleverd wordt. Maar dan moet de baas wel mee willen werken natuurlijk. :)
Link naar reactie
ja. Die draadloze doos zet je alleen aan als je hem nodig hebt, dus meestal staat ie uit. zorg dat het bereik ervan zo klein mogelijk is, door wat afscherming (even testen door met de laptop wat rond te lopen...). De Experia zou ik zo laten... die staat altijd aan, dus daar de safety niet van veranderen. Tja, en anders moet haar baas alles in orde maken, maar dan had de vraag met dit antwoord meteen op slot gekund....
Link naar reactie
[quote:035a1d958b="drupke"]Ben nog geen hardware (54MB) tegengekomen die geen wpa ondersteunt, Wel kan er hardware voorkomen die nog geen WPA2 ondersteunt. :wink:[/quote:035a1d958b] Maar er wordt nergens gezegd dat het om een 54 MB netwerkkaartje gaat. Het gaat om een wat oudere laptop, dus het kan goed zijn dat het om een 11MB kaartje gaat en die hebben niet allemaal WPA ondersteuning. Ik denk dat als de baas verlangt dat de werknemer thuis aan het werk kan gaan, dat hij dan ook zal moeten zorgen dat de middelen (zowel hardware- als softwarematig) in orde zijn (zoals al eerder in dit topic gezegd is)
Link naar reactie
Ik zou als eerste de laptop aan de gewone netwerkkaart aansluiten met een netwerkkabel aan de Experiabox. Vervolgens Windows update doen en SP2 installeren. Beveiligingsupdates moet je volgens mij wel kunnen doen. Staat los van het niet kunnen installeren van hardware. Hierna kijken of WPA werkt. Als het niet werkt zou ik gewoon in de Experia box de beveiliging veranderen in WEP. Ik denk niet dat men zo nodig jouw/haar internetvebinding wil gaan hacken. Door WEP is er ook al een barriere opgeworpen, eventueel in combinatie met beveiliging dmv MAC-adres.
Link naar reactie
[quote] Dit zal niet gaan werken, aangezien de experiabox al een modem/ router is. Dan kan je er hooguit een switch aan hangen, maar volgens mij gaat dit ook niet werken en zou niet eens weten of er draadloze switches zijn.[/quote] Als je draadloos router bijvoorbeeld linksys wrt54g aansluit op een van de LAN poorten aan de LAN poorten van je modem/router. Dan werkt het net zo goed als een HUB. Er is ook Linksys WAP54G, is alleen access point. Verschillende oplossingen, werkt wel zoals je wilt. Maar vaak goedkoper dan een hub of draadloze hub (WAP54G) is in principe ook een hub.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...