Ga naar inhoud

Geen Skype op bedrijfs laptop toegestaan

anoniem

Aanbevolen berichten

Skype is heel practisch als je op reis bent; geen dure telefoonkosten meer voor het naar huis bellen maar mijn bedrijf staat de installatie van Skype niet toe omdat het volgens hun bepaalde poorten opent van de computer die niet zichtbaar zijn maar wel een veiligheids probleem kunnen opleveren. Is dit correct en zo ja, is er een oplossing voor dit veiligheids probleem met Skype? Arjan Kanters
Link naar reactie
Nee dat is onzin. Skype is niet onveiliger dan internet in het algemeen. Elke laptop die usb poorten heeft, cd rom stations of internet heeft kan in principe een bedreiging vormen. Het hoort gewoon bij het leven. De bezem door die ict. Het komt wel vaker voor dat luie ict'ers zeggen dat iets niet kan als ze iets niet begrijpen of iets niet willen doen. Zonder meteen een hele bedrijfstak te beledigen.
Link naar reactie
Het openen van bepaalde poorten op een firewall is op zich een risico voor het bedrijfsnetwerk, zeker voor applicaties als Skype. Het is niet eens zo zeer een risico omdat net die ene poort open gezet wordt en daar misschien op ingebroken wordt, maar meer omdat Skype de mogelijkheid biedt om bestanden te delen met anderen. Een gebruiker kan op deze manier een hoop zooi binnen halen die een systeembeheerder niet op zijn netwerk wil... Daarnaast neemt het gebruik van Skype natuurlijk ook een bepaalde bandbreedte in beslag. Deze bandbreedte moet natuurlijk ook voorhanden zijn.
Link naar reactie
[quote:3581feb088="gerben"]Je kunt applicaties ook vaak wel portable maken. Je draait ze dan volledig vanaf een usb stick. Ik ben verder niet bekend met skype, maar er is wel info over te vinden. http://portableapps.com/node/246[/quote:3581feb088] Je kan skype zonder problemen op een USB draaien. Nog mooier vind ik om Skype op een U3 usb stick te zetten endus onder U3 te draaien... Dan laat je geen sporen achter :wink: Ik weet dat deze bestaat, heb hem zelf, maar weet niet meer waar ik deze vandaan heb.
Link naar reactie
alleen nog de vraag of de firewall uberhaupt wel een connectie toestaat met de skype-server. Grote kans dat dat niet zomaar lukt. Bij mijn vorige werkgever kon ik gewoon alles installeren, maar dat wilde niet zeggen dat het ook werkte. Msn Messenger bijvoorbeeld kon ik wel installeren maar werkte niet. Filmpjes bekijken bijvoorbeeld ook niet.
Link naar reactie
Mijn punt is dat het logisch is dat skype poorten opent maar als een laptop internet heeft is het in principe onveilig. Skype is geen extra risico omdat je met internet al genoeg risico loopt. De keren dat ik bedrijfslapops meehad waren ze op lokatie onbruikbaar omdat bepaalde instellingen vergrendeld waren. Die had ik juist net nodig, bijvoorbeeld de netwerk instellingen of de scherm resoluties...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...