Ga naar inhoud

Broodje aap verhaal?

Aanbevolen berichten

De laatste tijd hoor ik steeds meer verhalen van/over mensen die gebruik maken van een wireless internetverbinding van hun buren. Ze stoppen (tenminste zo wordt het verteld) een wireless kaartje in hun pc en liften dan mee op het abo van anderen in hun gebouw. Mijn vraag is: kan dat echt? Of hoort het thuis in de categorie broodje aap? Ik heb (nog) geen wireless, maar ik geloof niet dat ik het zo'n leuk idee vind als anderen voor nop gebruik maken van mijn duur betaalde abonnement. Verder vraag ik me af of dat de veiligheid van je eigen pc aantast. Hoe voorkom je het en wie is er eigenlijk fout in zo'n geval, degene die het laat gebeuren of degene die er gebruik van maakt.
Link naar reactie
Dit is helaas geen 'broodje aap' verhaal, je moet als je wireless gaat je netwerk zeker beveiligen zodat anderen niet ongevraagd van je bandbreedte kunnen snoepen. Hieronder volgt wat informatie waar je rekening mee moet houden en hoe je je netwerk in te toekomst als je wireless gaat kunt beveiligen: http://www.zyxel.nl/support/a004.html
Link naar reactie
Ik zal de boel zeker goed beveiligen als het zo ver is. De vraag blijft nog: wie is er fout (strafbaar?) in zo'n geval. Zijn dat de mensen die (ongewild en vaak onwetend) dit laten gebeuren, of de mensen die er gebruik van maken? En zouden eigenlijk niet de providers de zaak zo op slot moeten zetten dat dit niet kan gebeuren? Lijkt me ook in hun belang.
Link naar reactie
Tot voor kort was het -puur technisch/strafrechterlijk- niet verboden/strafbaar. Er zijn veranderingen in de opvattingen hierover zodat het meeliften als computerinbraak wordt gezien. Maar ik ken nog geen rechterlijke uitspraken hierover. Waarschijnlijk duurt het niet lang of meeliften wordt gelijkgesteld met feitenlijke computerinbraak, dus het inbreken op de harde schijf/bestanden van een ander. Ik denk niet dat de providers hier een rol in hebben, als het technisch al zou kunnen (hoe moet een provider zien dat jouw laptop, draadloos aangesloten op het WIFI netwerk van de overburen, niet een extra laptop van die overburen is? Als je een extra apparaat op je draadloos netwerk aanmeldt gaat dat allemaal over het ene, unieke, IP adres dat het modem van die overburen verkrijgt. Jij bent als overbuurman niet te identificeren d.m.v. jouw IP adres). Immers: iedereen kan zonder veel moeite en gratis een goede beveiliging op zijn/haar draadloze verbinding zetten zodat het erg moeilijk wordt in te breken. Vergelijk het met je auto: iedereen is toch -zeker verzekeringstechnisch- gehouden aan het goed afsluiten van zijn auto? Laat je je auto 's nachts openstaan dan kun je de autodealer toch ook niet verantwoordelijk stellen voor diefstal?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...