anoniem Geplaatst: 4 september 2006 Delen Geplaatst: 4 september 2006 Denk je alle gekkigheid in PC land te hebben meegemaakt......: niet dus! Ik was wat download testjes aan 't doen m.b.v. www.speedtest.nl De situatie is als volgt: - Twee PC's (beide Pent III) via een router op een kabelmodem - PC1: WinME, apart kaartje van 3COM - PC2: WinXP Pro, onboard kaartje - Beide kaarten zijn gelijk geconfigureerd (Auto) In de meeste gevallen is de snelheid van PC1 iets langzamer (ca. 20 kB/sec) dan PC2, maar "het komt voor", zoals gisterenavond, dat ik op PC1 waarden meet van ca. 200 kB/sec en rond dezelfde tijd (Uiteraard na elkaar en niet exact gelijktijdig!) op PC2 ca. 300 kB/sec......... Ook als ik vervolgens met PC1 "niets meer doe", dan is na een tijdje (eind van de avond) weer ongeveer gelijkwaardig. Hoe zou dit te verklaren zijn?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2006 Helemaal niemand die een suggestie wil / kan doen?? In de tussentijd nog iets "vreemds" ontdekt. Speedtest geeft tijdens de (download)test de tussenuitkomsten weer. Je moet snel lezen, maar 1 ding is opvallend: In WinXP (Pro, SP2), IE6 loopt de reeks af (van hoog naar laag), in WinME (IE5.5) loopt-ie op (van laag naar hoog)..... Desondanks blijft er soms een aardig verschil bestaan tussen de XP machien met een "on board" kaartje en ME met een 3COM kaart. Beide "Auto select" geconfigureerd. Wie 't weet mag 't zeggen.....! Overigens zijn deze verschillen "alleen" op [u:f4e89cf77d]sommige dagen in de avonduren[/u:f4e89cf77d] goed waarneembaar. Vreemd dat die XP machien blijkbaar minder gevoelig is voor "piekuren" dan dat ME geval.....(?) En mijn provider (UPC/Chello) maar zeggen dat forse snelheidsdalingen ook in piekuren tegenwoordig niet meer voorkomen....... Wel dus, want ik heb weer met zo'n "periode" te maken: 's avonds na ca. 19:00 / 19:30 uur begint "de pret" en om ca. 23:00 uur is de situatie weer redelijk "normaal", evenals "overdag"..... Zitten er in een ADSL ook dergelijke variaties (dalingen tot 50%)?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2006 [quote:ce8a4f9ce2="lion"]En mijn provider (UPC/Chello) maar zeggen dat forse snelheidsdalingen ook in piekuren tegenwoordig niet meer voorkomen....... Wel dus, want ik heb weer met zo'n "periode" te maken: 's avonds na ca. 19:00 / 19:30 uur begint "de pret" en om ca. 23:00 uur is de situatie weer redelijk "normaal", evenals "overdag"..... Zitten er in een ADSL ook dergelijke variaties (dalingen tot 50%)??[/quote:ce8a4f9ce2]Ook tegenwoordig zijn snelheidsdaling heel gewoon. Dat hoeft niet perse aan het netwerk van Chello te liggen, maar eerder aan het gehele internet. Op het moment dat heel Amerika bv online is, dan zijn m.n. Amerikaanse sites trager: de bandbreedte van webservers moet immers gedeeld worden. Voor Nederland en Nederlandse sites geldt in principe hetzelfde; wanneer je die om 4 uur 's ochtends bezoekt zijn die over het algemeen ook wat sneller dan tijdens pieken zoals 's avonds om 20:00 uur. Om 20:00 uur een snelheidstest bij speedtest.nl doen is dus vragen om een beetje een "gekleurd" testresultaat. En dan nog: zo nu en dan een variatie in de snelheid op bijna hetzelfde tijdstip is helemaal niks bijzonders in Internet-land. Vergeet niet dat het TCP/IP protocol nou eenmaal een "ALS het maar aankomt" protocol is; er word geen snelheid (of vaste route) gegarandeerd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2006 Dat snap ik allemaal perfect, maar speedtest is een .nl............. Wat ik vreemd vind is het feit dat de gemeten (download)snelheid "overdag" vlg de norm is, met variaties van, laten we zeggen, zo'n 30 kB/sec. Perfect dus eigenlijk! Er zijn echter avonden(!), maar gelukkig lang niet alle(!), waarin de snelheid tot 50% (of meer) [u:9b669f4ac7]onder de norm zakt[/u:9b669f4ac7] en bijzonder onstabiel is. (Variaties van zo'n 80 kB/sec). UPC/Chello beweert dat e.e.a. in deze tijd ("vroeger wel") niet mogelijk is...... Als men een max. van 384 kB/sec (3072 kb/sec) opgeeft, dan is een norm. / gemiddelde van zo'n 355 kB/sec zeker niet slecht. Maar 200 of lager...........??? Ik vraag me af of dit toelaatbaar is.... Welke afwijkingen zijn toelaatbaar? Als je een auto koopt die 200 km/uur moet halen, dan heb ik er geen probleem mee als dit 195 is, maar als-ie met moeite de 140 haalt......? Wat ik eveneens vreemd vind, is dat een XP machien en een ME machien, op dezelfde router, elkaar weinig ontlopen als het om een "norm snelheid" (dus b.v. overdag) gaat, maar elkaar aardig gaan ontlopen als 't een keer mis is. Die XP'er zakt tot een gem. van 290 a 300 kB/sec (overdag ca. 355 kB/sec) en bij die ME'er meet ik op (nagenoeg) hetzelfde moment ca. 200 kB/sec........ Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2006 [quote:426e77252e="lion"]Dat snap ik allemaal perfect, maar speedtest is een .nl[/quote:426e77252e]Dat kan best, maar dat garandeerd niet dat de server zich ook in NL bevindt, laat staan in de buurt. (Lang leve DNS). Nu is dat bij Speedtest.nl toevallig niet hhet geval, maar feit blijft dat jij niet de enige gebruiker van speedtest.nl bent. Wanneer er op een goed moment 100 mensen tegelijk een dergelijk test doen (wat niet geheel onwaarschijnlijk is, lijkt me) dan moet de totale bandbreedte van die server verdeeld worden over al die connecties. En dat ding heeft natuurlijk niet oneindige banbreedte in voorraad. Dan kan Chello nog zo'n snel netwerk hebben; wanneer de website 'aan de andere kant' het allemaal niet snel genoeg kan aanleveren dan doe je daar niks aan. Zijn beide PC's gelijk qua specs (mem, CPU, HD)? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2006 Bij mij kan speedtest de snelheid niet aan :P (Campusnet UT rules 8)) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2006 [quote:5756aae8b1="kid jansen"]Bij mij kan speedtest de snelheid niet aan :P (Campusnet UT rules 8))[/quote:5756aae8b1] Mmm....... Die ervaring heeft mijn dochter nooit medegedeeld... :) Hebben ze 't campusnet een kick gegeven? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2006 Max tot nu toe was, welliswaar 's nachts, ruim 100Mbps download: ik had 1,36GB in 1minuut 47 binnen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2006 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2006 Er gaan dagen voorbij waarbij ik dit niet haal....... :wink: Maar serieus; wat een criminele waarden, daar kan ik alleen maar van dromen........!! (Of enorme scheppen geld uitgeven om dit ook te bereiken......). Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen