anoniem Geplaatst: 20 december 2005 Delen Geplaatst: 20 december 2005 Onderstaand verhaal kwam onder mijn ogen bij het ontvangen van de nieuwsbrief van Chello. Ik heb er nooit over nagedacht en derhalve ook nooit gecontroleerd, omdat mijn snelheid correct is. Uit [u:953dc8dd52]pure nieuwsgierigheid[/u:953dc8dd52] eens gekeken onder "Netwerk" (Control Panel), maar vlg. mij is het Chello verhaal van toepassing op XP. Ik kan op mijn systeem (ME) iets dergelijks niet terugvinden. Ik krijg een lijst met adapters, waaronder "inbel" (oude, niet meer gebruikte dus) en mijn 3COM kaart. Wie weet hoe deze (LAN)instellingen in ME terug te vinden zijn? Het hele woord "LAN" is hier niet terug te vinden........ ---knip--- Hoe kan ik de maximale snelheid halen met mijn netwerkkaart? Om verbinding te maken tussen het kabelmodem van chello en je PC gebruik je een netwerkkaart. In sommige gevallen kan het voorkomen dat de synchronisatie tussen het kabelmodem en de PC niet goed verloopt. Om dit te voorkomen kun je de netwerkaart van je PC instellen op '100 Mbps-Halfduplex' in plaats van 'Auto'. Dit doe je door in het 'Configuratiescherm' (of 'Control Panel') de optie 'Netwerkverbindingen' (of 'Network Connections') aan te klikken. In het scherm dat nu geopend is selecteer je 'Lan verbinding' (of 'Local Area Network') met de rechtermuisknop en de optie 'Eigenschappen' (of 'Properties'). Klik vervolgens op 'Configureer' (of 'Configure'). Klik nu op de tab 'Geavanceerd' (of 'Advanced' ). Bij de optie 'Verbindingssnelheid & Duplexmode' (of 'Speed & Duplex') verander je 'Auto' in '100 Mb half Duplex (of '100 Mb Half'). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 december 2005 Zelfs even in XP (Pro, SP2) gekeken, maar ook daar kan ik het Chello verhaal niet reproduceren......... Is er niemand onder jullie die duidelijk(er) kan aangeven hoe deze instellingen te benaderen zijn, zowel onder ME als XP......? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 december 2005 Ik heb op XP SP2 het volgende gedaan: * Start -> Configuratiescherm -> Netwerkverbindingen -> Dubbelgeklikt op mijn Netwerkkaart (Lan verbinding) * Klik vervolgens op 'Configureer' *Klik nu op de tab 'Geavanceerd' (of 'Advanced' ). Bij de optie 'Verbindingssnelheid & Duplexmode' (of 'Speed & Duplex') verander je 'Auto' in '100 Mb half Duplex (of '100 Mb Half'). Zal zo ff kijken of m'n oude laptop mee wil werken en of ik hetzelfde ook onder ME kan vinden Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 december 2005 [quote:b361367d09="Dansko"]Zal zo ff kijken of m'n oude laptop mee wil werken en of ik hetzelfde ook onder ME kan vinden[/quote:b361367d09] Dank voor de XP uitleg! Als je de ME versie ook nog weet te vertellen..... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 december 2005 Een reactie op die XP instellingen.....: Met de beste wil in de wereld kan ik dat verhaal niet reproduceren. Als ik in XP in Control Panel op "Netwerkverbindingen" klik, dan zie ik (naast de "Wizards") "LAN configuratie"........ Via de "Eigenschappen" hiervan kan ik bij de (PCI) Netwerkadapter komen. Dit venster heeft 4 tabs: - Algemeen - Geavanceerd - Stuurprogramma - Bronnen Bij "Geavanceerd" zijn geen snelheidsinstellingen te vinden......., uitsluitend instellingen voor "Mediatype" en "Netwerkadres". Ra, ra...... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 december 2005 kijk maar eens bij de waarden van "Mediatype" Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 23 december 2005 [quote:c69198e1e6="neuf"]kijk maar eens bij de waarden van "Mediatype"[/quote:c69198e1e6] Ik zie wat je bedoelt..... Maar, da's wel een totaal ander verhaal dan dat van Chello! Vanwaar dit verschil?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 23 december 2005 De instellingsmogelijkheden ofwel de benaming ervan kunnen per type netwerkkaart verschillen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 23 december 2005 [quote:586e9c39c4="neuf"]De instellingsmogelijkheden ofwel de benaming ervan kunnen per type netwerkkaart verschillen.[/quote:586e9c39c4] Iets dergelijks dacht ik al, omdat je bij iedere *****kaart verschillen in (driver)instellingen tegenkomt. Nou hoop ik dat iemand ook nog kan aangeven hoe dit in Win ME geregeld is, want daar kan ik over snelheid en full duplex / half duplex al helemaal niets terugvinden....... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 23 december 2005 Hoi, Ga eens naar configuratiescherm/system/tabblad hardware/apparaatbeheer/klik het plusje open van netwerkadapters, klik met rechts op de netwerkkaart, dan eigenschappen/ geavanceerd, en klik (in mijn geval) op media type dan kun je daar rechts de full of half duplex instellen. groetjes Hans Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 23 december 2005 Ondanks 't feit dat het een 3COM kaart is (ook niet een van de minste dus) heb ik onder eigenschappen maar 3 tabs: - Algemeen - Stuurprogramma('s) - Bronnen Geavanceerd is nergens te bekennen en "mediatype" evenmin....... Terug bij af...... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 23 december 2005 Hoera! Na veel zoekwerk heb ik eindelijk ergens anders een mogelijkheid gevonden om "Media Type" uit een lijst te selecteren en uit een andere lijst een waarde in te stellen. Deze waarde staat momenteel op "Hardware Default"....... Andere mogelijkheden zijn "AutoSelect" en uiteraard half- of full duplex voor 10 en 100 Mbps......... Het werkt over 't algemeen goed, al hebben wat uitgebreide "Speedtest" testen wel wat verschil laten zien tussen een XP machine en deze ME machine op dezelfde router en kabelmodem. De XP machine staat op "AutoSelect" en de (download)snelheden zijn wat stabieler en een fractie hoger dan de ME machine op "Hardware Default". 1) Is veranderen van "Hardware Default" > "AutoSelect" zinvol? 2) Wat is sowieso de beste instelling? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2005 Niemand iets zinnigs hierover te melden?? Ik vond de Chello oplossing (100 Mbps, [u:a0dadb5087]half duplex[/u:a0dadb5087]) nogal vreemd..... Met half duplex kun je toch problemen verwachten als 't b.v. gaat over VOIP of iets dergelijks........? "AutoSelect" kan ik me overigens nog iets bij voorstellen, maar "Hardware Default"......... Wie...??? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2005 [b:d86cad6d40]lion schreef:[/b:d86cad6d40][quote:d86cad6d40]Niemand iets zinnigs hierover te melden??[/quote:d86cad6d40]Nou vooruit dan maar, omdat het kerstavond is. Om te beginnen, Bij Hardware default vraagt Windows de mogelijkheden bij de netwerkkaart op, een fatsoenlijke kaart geeft dan het correcte antwoord terug. Autoselect probeert wat het beste resultaat geeft en houdt vervolgens die instelling aan, normaal gesproken zou het resultaat hetzelfde moeten zijn. Volgende schakel is de verbinding tussen netwerkkaart en modem. Bij het begin van de communicatie "onderhandelen" beiden over het te gebruiken protocol, de langzaamste wint in dit geval. Maar als dat modem inderdaad alleen Half Duplex zou ondersteunen (wat me onwaarschijnlijk lijkt anno nu) dan hoort dat gewoon in de handleiding te staan. Twijfelt Chello dus aan de kwaliteit van haar eigen spullen? Verder is het zo dat als bij het oversturen van gegevens de ontvanger het even niet bij kan houden hij een seintje geeft aan de zender en die wacht dan gewoon heel even (we hebben het hier over millisecondes dus zo'n ramp is dat nou ook weer niet). Trouwens, het hele verhaal is volgens mij een beetje academisch, Chello's snelste internetverbinding is op het ogenblik meen ik 8Mbps en dat is in ieder geval ruimschoots langzamer dan de communicatie tussen pc en modem en ook voor VIOP maakt het dus allemaal niets uit. Het hele verhaal speelt hoogstens een rol bij de communicatie tussen beide pc's als je bijvoorbeeld een groot bestand overpompt via de router. Kortom (nou ja, kort!!!), Autoselect, Hardware Default, Full- of Halfduplex, je gaat er volgens mij helemaal niets van merken. Tenslotte, het verschil in snelheid en stabiliteit tussen XP en ME zit hoogstwaarschijnlijk in het feit dat de IP-stack (de buffer tussen Windows en de netwerkkaart) van XP iets beter functioneert dan die van ME. In de hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd wens ik je hele fijne dagen :wink: . Gr, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2005 Je hebt een hoop duidelijk gemaakt met deze info. Ook snap ik nu wat beter dat bij XP (statistisch gezien) een kleinere standaard afwijking in snelheid waar te nemen is dan bij ME. Ik kwam voor XP op een gem snelheid uit van zo'n 350 kB/sec en voor ME op zo'n 325 kB/sec. Beide een 20 tal metingen in nagenoeg hetzelfde tijdbestek. De standaardafwijkingen waren 12 resp 35 (XP vs ME). XP wint het dus met een "onboard netwerkkaartje" van ME met een 3COM kaartje (op dezelfde router / modem). Ik begrijp dat 't qua instelling alllemaal niet zo nauw luistert, maar wat ik niet snap is dat "half duplex" advies..... Je hebt dan toch een aantal beperkingen? Of is 't zo, net als jij opmerkt, dat dit niet merkbaar is?? Hoe dan ook.....: ik zie bij de meeste machines de instelling op "AutoSelect" staan en laat 't ook maar zo! Prettige feestdagen en alvast een gezond 2006 toegewenst!! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 december 2005 [quote:732eee17ef]maar wat ik niet snap is dat "half duplex" advies..... Je hebt dan toch een aantal beperkingen?[/quote:732eee17ef]De enige beperking is dat modem en pc niet tegelijk data mogen verzenden, ze moeten op elkaar wachten en de doorvoer wordt dus gehalveerd maar dat is nog steeds ruim voldoende voor een (sowieso veel tragere) internetverbindig. En je moet ook beseffen dat de situatie waarin beiden tegelijk grote hoeveelheden data willen verzenden in de praktijk vrijwel nooit voorkomt en alleen in die zeldzame omstandigheid maakt het Full- dan wel Half-duplexverhaal verschil. Gr, Jim [/b] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2005 Ik heb inmiddels de instelling op mijn PC gewijzigd van "HardwareDefault" naar "AutoSelect". Domweg omdat ik deze instelling op de meeste machines aantref...... Verschil merk ik niet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 26 december 2005 Ben blij te vernemen dat ik de waarheid heb gesproken. Het is tenslotte kerst nietwaar :wink: . Gr. en alvast een voorspoedig 2006 gewenst, Jim Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen