anoniem Geplaatst: 9 december 2005 Delen Geplaatst: 9 december 2005 Kan iemand mij helpen bij wat ik het beste kan gebruiken om een netwerk te maken. Kan ik beter een wireless modem of niet nemen? wat voor modem precies? en wat gaat dit me ongeveer kosten? bvd, Jelco Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 9 december 2005 Dat hangt er heel erg van af wat je wil. Zowel draadloos als bedraad heeft z'n voordelen, en beide kan natuurlijk ook. Hangt er ook vanaf of je al een internetabbonnement hebt. Niet elke provider ondersteunt elk type modem, bij Wanadoo werkt het volgens mij niet met een Linksys modem. Wil je mobiel het netwerk/internet op kunnen met een laptop, bijvoorbeeld zomaar op de bank, in de tuin, of ergens anders in en rond het huis. Dan is draadloos wellicht handig. Nadeel van draadloos is dat de snelheid vaak een stuk lager ligt en het is nogal inbraak/misbruik gevoelig. Als je het niet echt nodig heb dan raad ik het af om het te gebruiken. Kabels hebben het voordeel de stabiliteit en zekerheid, en ook snelheid en veiligheid. Nadeel is dat het natuurlijk plaatsgebonden is, en dat de kabels ook nog eens moeten worden aangelegd. Het maakt natuurlijk ook nog uit waarvoor je het netwerk wil gaan gebruiken, met een snel bedraad netwerk kan je zelfs nog wel een dvd kijken via het netwerk vanaf een andere pc. Wil je het netwerk ook gebruiken voor externe opslag, printerdeling, bestandsdeling of alleen om met (meerdere?) computers het internet op te gaan? Ook kosten valt weinig over te zeggen, laat ons eerst weten of je al een internet abonnement hebt en zoja welke: provider+adsl/cable(+eventueel snelheid). En of je afgaande op het bovenstaande liever draadloos, bedraad of beiden wil. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 december 2005 Aangezien de snelheid minder is, zou ik denk ik een bedraad netwerk willen, verder heb ik Wanadoo ADSL Lite, en ik wacht op de mogelijkheid van ADSL Family. Mijn up/downspeed is 512/3072. Printerdeling ed zou op zich wel handig zijn, maar zonder zou het ook kunnen. Als het niet veel meer moeite en geld kost, zou dat mijn keus worden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 december 2005 Printerdeling zijn meerdere opties voor, je hebt printservers, router/switch met usb aansluiting, of gewoon op een pc aansluiten en dan via het netwerk delen. Nadeel van het laatste is dat de pc met de printer altijd aan moet zijn als je op een andere pc wil printen. Printservertje is de beste optie, maar ook de duurste. Voor een printservertje betaal je meestal iets van €50-100. Met bedraad moet je dus rekening houden met kabels leggen. Verder heb je, indien voor meerdere pc's, een router nodig. Met wanadoo is de Speedtouch van Alcatel Thomson het makkelijkst. Die werken er gegarandeerd mee, bijvoorbeeld de speedtouch 510, 530, 516 of 536. Andere merken zou ik als ik jou was voor de zekerheid navragen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 december 2005 Ik heb nu een Speedtouch 510, maar daar zit maar 1 aansluiting op, is dit modem dan goed genoeg of heb ik wat anders nodig? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 december 2005 Ik heb ook een speedtouch 510, maar die van mij is een multi-pc-modem. Wat neerkomt op een ingebouwde 4-poort router/switch van 100Mbps. Ik dacht dat Speedtouch 510 altijd multi-pc was, dat blijkt naar mijn mening ook uit hun website. In dat geval heb je dus een router/switch nodig, maar als dat er een is met instelmogelijkheden, dan heeft die een eigen ip wat zeer onwaarschijnlijk in dezelfde reeks ligt als die van de speedtouch apparaten. Dit resulteert in het feit dat je niet meer de instellingen kan wijzigen van je speedtouch apparaat. Ik heb zelf dan thuis de speedtouch 510 multi-pc modem. Dan loopt er daar vandaan één kabel naar zolder en één naar mijn kamer. Die op zolder wordt gesplits door een budget router/switch (hub?) zonder instelmogelijkheden en dus ook zonder eigen ip, zodat deze niks wijzigt aan de ipadressen. Op mijn kamer staat echter op de kabel van de speedtouch een Linksys WRT54G v5 router/switch/accesspoint aangesloten. Die heeft wel instelmogelijkheden en een eigen ip-adres. Waardoor ik vanachter mijn pc niks kan wijzigen aan de instellingen van het speedtouch modem. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 december 2005 Dus op zich zou zo'n switch waarbij je niks in kunt stellen genoeg zijn? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 december 2005 Als je het niet nodig hebt, als dat wel aan te raden, en wel om bovengenoemde redenen. Die WRT54G kan je zoveel op instellen, dat het gewoon onoverzichtelijk is. Je kan zelfs hele tijdschema's maken van wanneer welke pc het netwerk op mag. Maar ik moet zeggen dat het draadloos prima is, heel goed bereik. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 december 2005 En je kunt dan gemakkelijk met meerdere pc's tegelijk? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 december 2005 ja Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen