Ga naar inhoud

Nukkig router

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik "Internet" over het algemeen redelijk naar tevredenheid via de kabel (Chello). Hardware: 2 PC's via Thomson modem en SiteCom DC202 router. Een doodenkele keer gebeurt het dat ik een bepaalde URL niet kan opvragen (op geen van beide machines). Daar het in de regel URL's van enig formaat zijn, mag worden verondersteld dat het probleem niet daar ligt, maar bij mezelf.....(?) Vanavond, bij wijze van voorbeeld, was de site van de ANWB (waar ik geregeld gebruik van maak), "aan de beurt". Een reset van modem/router doet dan wonderen: de site is weer opvraagbaar. Meer uit nieuwsgierigheid dan ook de vraag: Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat 1 (willekeurige) URL door die router (althans, zo lijkt het....) ineens geblokkeerd wordt...?? (De router firewall is niet actief!).
Link naar reactie
<<<Dit gebeurde meerdere keren achter elkaar? todat je het modem resette?>>> Ja, in dat geval blijft die ene URL onopvraagbaar.... (tot een reset van modem + router). "Fout"melding: betreft een time-out fout; de standaard pagina "Pagina niet gevonden...." Ik wacht dat uiteraard niet af, vaak zie je (statusbalk) dat het dramatisch lang duurt......
Link naar reactie
[quote:0c42dcdaad="lion"]<<<Dit gebeurde meerdere keren achter elkaar? todat je het modem resette?>>> Ja, in dat geval blijft die ene URL onopvraagbaar.... (tot een reset van modem + router). "Fout"melding: betreft een time-out fout; de standaard pagina "Pagina niet gevonden...." Ik wacht dat uiteraard niet af, vaak zie je (statusbalk) dat het dramatisch lang duurt......[/quote:0c42dcdaad] Hoe branden de lampjes van de modem? Kan je pingen naar de router? Doe is een traceroute naar de betreffende site.
Link naar reactie
Het onderstaande stukje is een fragment uit een tijdschriftartikel over routers. Waarschijnlijk schend ik hiermee wel ergens één of andere copyright-regel dus hoop ik maar dat niemand boos op me wordt. Ik heb daarom voor de zekerheid maar wel de merknamen van de diverse routers eruitgehaald. Maar in verband met het door jouw gemelde probleem werkt het mogelijk zeer verhelderend. [list:36820cb12a][color=red:36820cb12a]Het DNS-drama Wat een router-programmeur allemaal fout kan doen blijkt uit de schijnbaar eenvoudige DNS-relay, die inmiddels in bijna alle routers zit. Het moet de DNS-requests van de pc's in ontvangst nemen, aan de DNS-server van de provider doorgeven en de antwoorden weer terugsturen. Zo hoeft geen enkele client het zo nu en dan veranderende adres van de DNS-server van de provider te weten, wat het onderhoud bij de LAN-pc's vereenvoudigt. Fouten in de DNS-relay kunnen vreemde problemen tot gevolg hebben: sommige routers crashen bijvoorbeeld wanneer bepaalde eBay-pagina's worden bezocht. Dat ligt aan het daar gebruikte klantenbewakingssysteem, dat geen gebruik maakt van cookies, wat meestal het geval is, maar de klantengegevens in DNS-requests versleutelt. Het systeem vraagt hierbij namen op, waarin een aantal labels - de door punten gescheiden naamonderdelen - tot 63 tekens lang zijn. Dat komt weliswaar overeen met de DNS-standaard van 1987 (RFC 1034), maar misschien niet met de verwachting van sommige router-programmeurs, die minder opslagruimte voor labels hebben gereserveerd - het gevolg: een buffer overflow en crash van de router. In het testveld betrof dit de apparaten van (merk A), (merk B) en (merk C). Bij het model van (merk D) crashte 'alleen' de DNS-relay, de overige functies bleven wel werken, wat zonder naamomzetting nogal zinloos is. De apparaten van (merk E) en (merk F) konden weliswaar ook niet omgaan met de vraag naar lange namen, maar werkten daarna in elk geval normaal verder.[/color:36820cb12a][/list:u:36820cb12a] Samengevat: (te) lange URL's kunnen een router geheel van slag brengen. Gr, Jim
Link naar reactie
Heren, Ik ben nog zoekende naar een "grootste gemene deler", maar heb 'm in al die jaren nog niet kunnen vinden. Het verhaal van Jim lijkt er wat op; het betreft echter vaak een (of twee) websites uit mijn favorites.... Volkomen willekeurig, tenminste zo lijkt 't. Aan die router "hangen" 2 PC's, welke bij elkaar opgeteld zo ongeveer 6 a 7 uur per dag aanstaan. Het door mij vermelde verschijnsel komt ruwweg 1 a 2x per maand voor....... Voor alle eerlijkheid moet ik erbij vertellen dat het ook een doodenkele keer voorkomt dat er niets opvraagbaar is en dat dan zelfs geen verbinding met de (pop3)mailserver tot stand komt. Dit gebeurt zo ongeveer 1x per 2 maanden. Hoe dan ook, in alle gevallen werkt een reset van modem +(!) router altijd zeer verhelderend.......
Link naar reactie
Laten we nog even doorgaan met verhelderen. Als het probleem inderdaad in de DNS-Relay zit (wat natuurlijk niet zeker is) kun je het misschien wel omzeilen. Ik heb eens in m'n eigen router rondgesnuffeld , da's weliswaar een ander merk maar daarin kan ik die DNS-boel in- of uitschakelen. Bij mij heet dat DNS-proxy en DNS-server. De DNS-server is alleen bedoeld voor DNS-diensten in het eigen netwerk en is hier dus verder niet van belang. Maar die DNS-proxy is de functie die zorgt voor het doorgeven van DNS-requests en als ik die functie uitschakel in de router en op elke pc in het netwerk in de TCP/IP eigenschappen de DNS adressen van m'n provider vast instel dan werkt m'n internetverbinding precies als altijd en omzeil ik daarmee de router en dus ook evt. fouten daarin. En zo vaak veranderen de adressen van de nameservers bij een provider nou ook weer niet dus....... Ik heb na het experiment alles weer teruggezet want mijn router heeft daarmee nooit problemen gegeven en of dit verhaal ook opgaat voor jouw router weet ik natuurlijk ook niet maar mogelijk heb je er wat aan, proberen kan geen kwaad. En misschien kun je het regelmatig "verhelderen" ( :wink: )van je router dan vermijden. Gr, Jim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...