anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Vraag me af of dit tegenwoordig schering en inslag is bij Chello. Ik was jarenlang een uiterst tevreden klant. Maar gedurende de laatste maand heb ik voortdurend last van het uitvallen van de verbinding. Niets bijzonders, kan gebeuren. Moet gemakkelijk verholpen kunnen worden. Buren op dezelfde eindkast hebben geen last, dus wellicht alleen maar zoiets eenvoudigs als een enigszins gecorrodeerd stekkertje in het kastje in de straat. TV doet het wel, maar dat is analoog, en doordoor veel minder kritisch. Echter tot drie keer toe een afspraak gemaakt voor een monteur om een lijnmeting te doen. De eerste keer kwam er eentje om de modem te vervangen. Zag ik al geen heil in, maar enfin, zo sluit je één oorzaak uit. Opnieuw twee keer een nieuwe afspraak. Beide keren genoodzaakt een halve dag hiervoor thuis te blijven. Wel, je kunt net zo goed op sinterklaas wachten, die bestaat ook niet, die lui kwamen gewoon beide keren niet. Helpdesk: "Geen verklaring". Ik "Geef me het telefoonnummer van je manager of van je directeur". Antwoord: "Dat mag ik niet doen, en dat heb ik ook niet". Uitgepraat dus. Op een schriftelijke brief van mij naar de regiovestiging wordt niet een gereageerd! Uitgepraat dus. Ik overweeg mijn abonnement te beëindigen. Iemand soortgelijke ervaringen? En hoe maak ik ergens een enorme antireclame over Chello? Want ik heb hier geen woorden voor. (Nu functioneert hij toevallig weer eventjes) Jan de Boer Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 [quote:539cde44d9="J. de Boer"]Opnieuw twee keer een nieuwe afspraak. Beide keren genoodzaakt een halve dag hiervoor thuis te blijven. Wel, je kunt net zo goed op sinterklaas wachten, die bestaat ook niet, die lui kwamen gewoon beide keren niet. Helpdesk: "Geen verklaring".[/quote:539cde44d9]Per verzuimde afspraak kun je 25 euro krijgen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Dat weet ik, maar daar schiet ik niet zo veel mee op. Ik wil serieus worden genomen, en dat word ik niet door die lui. Dus nogmaals: komt dit beleid vaak voor de laatste tijd? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Helaas vermeld je niet welk (kabel)modem je gebruikt. Thomson? Hoe dan ook: 1) Branden alle led's welke moeten branden? 2) Heb je geen diagnostisch progje? Thomson heeft dat nml. wel (in de vorm van een ingevoerd adres in IE). Ik had enige tijd geleden ook vaak last van "uitval". De oorzaak bleek (na bezoek monteur) te liggen in een slechte verbinding. Het signaal is door die monteur opgeschroefd (in de verdeelkast) naar de normale waarde. "Gewoon" via de helpdesk een "knalharde" afspraak maken! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Bedankt Lion, Ik heb inderdaad een Thomson-modem. Een "zelf-diagnose" via de LED's is me bekend, en ik heb mijn constateringen ook aan die lui verteld. Het beeld is wisselend: Het begint met het knipperen van alle LED's. Vervolgens knippert na een poosje alleen de bovenste en daarna bouwt het net als bij een gewone herstart weer op. Hetzij met het opnieuw alles knipperen, hetzij dat hij weer functioneert. Soms duurt de storing maar een minuut, soms een halve dag. Modem-reset helpt niet (aan- en uitknop bovenaan of stekker er even uit en er weer in. Geen idee hoe e.e.a. in die eindkast is geschakeld. Alles parallel op één dikke draad of afzonderlijk aders naar een verderop gelegen verdeelpunt. Waar b.v. zitten dan die potmeters waar ze het signaalniveau (elke gebruiker afzonderlijk?) kunnen regelen. Mijn voorzichtige veronderstelling gaat ook uit in die richting. Een decibel meer of minder kan net het wankelpunt zijn. Maar als ze het vertikken om te komen, ben je voorlopig weer uitgepraat. PS: Weet je toevallig het adres van dat diagnoseprogramma? 2e PS: Die "knalharde afspraken"? Die lui die die daar zitten kunnen vrijwel niets! Alleen een monitoring van de lijn ("ja, ik zie inderdaad alleen maar ruis op de lijn") en een nieuwe afspraak maken. Eentje zei zelfs "ik ben maar een helpdeskmedewerker, meer kan ik niet voor u doen". En op die brief aan UPC is tot nu toe (na een week) niet op gereageerd). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Als 't goed is heb je vanaf de bijgeleverde CD (Thomson) wat progjes op je systeem kunnen zetten. Hier zit o.a. het diagnose programma bij. Het adres: http://192.168.100.1/ Start 'm op en je krijgt een (browser)venster met een hoofdmenu. Niet schrikken van de bijbehorende tikgeluiden; het modem (en de verbinding) wordt continu getest. Kies (linkerzijde) voor de link "diagnostics". In het venster dat je nu ziet, zijn met name de gegevens onder "Return Path" (het retoursignaal) bijzonder interessant. Kijk eens wat er vermeld is achter "Power Level". De hier vermelde sterkte dient te hoogste ca. 51,5 dBmV te bedragen. Een "mooie" waarde is b.v. ca. 49 dBmV. Het modem is nml. in staat om z'n versterking zelf te bepalen aan de hand van de signaalsterkte. Als-ie hoger is dan, laten we zeggen, zo'n 52 dBmV, dan betekent dit domweg dat 't modem op het max. van z'n kunnen aan het werk is. Dit geeft dan een aardige indicatie dat er wel eens iets met (b.v. de sterkte van) het (retour)signaal aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb de helpdesk van Chello er destijds van kunnen overtuigen dat er iets met 't signaal niet goed zat. D.m.v. een rechtstreekse verbinding van 't modem met de (coax)eindaansluiting kon ik nog net verbinding maken; met de (UPC) splitter ertussen was er geen beweging meer in te krijgen.... Ik heb op dat moment kunnen regelen dat er een monteur langs zou komen. De datum en de keuze "voor-" of "na" de middag kon gemaakt worden en dat is ook keurig nagekomen! (Is door UPC overigens uitbesteed). Probeer iets te regelen, ook als bovenstaande wel zou kloppen, want er is simpelweg in "hun" traject niet in orde lijkt me..... Die helpdesk jongens zijn over het algemeen wel voor rede vatbaar.... Suc6! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Power Level 53,0 dBmV Zou dus inderdaad erg hoog zijn vergeleken met de door jou genoemde optimale waarde. Hij loopt dus met andere woorden nogal op zijn tenen. 3 decibel te hoog is vrij veel (in mV gemeten 2x te hoog). Bedankt voor de tip, misschien kan ik ze hiermee om de oren slaan. Inderdaad valt er met die lui van de helpdesk wel te praten, alleen de uitvoerende technische lui ..... (niet nakomen van afspraken). Ben zelf ook technicus, maar ik herken mezelf hier niet in. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Is inderdaad belachelijk hoog....! Overigens maak jij een opmerking ("Waar b.v. zitten dan die potmeters waar ze het signaalniveau (elke gebruiker afzonderlijk?) kunnen regelen."). Ik heb me ook al eens afgevraagd of dat per gebruiker instelbaar is en had dat toen willen vragen aan die monteur. Ik ben dat toen domweg vergeten. Ik denk haast van wel, omdat een vent hier 2 huizen verder geen problemen had..... 't Zegt niet alles, maar toch.... Bovendien vertelde die monteur destijds toen-ie klaar was dat hij het signaal had afgeregeld op de situatie zoals die op dat moment was, dus met die UPC splitter ertussen!! Misschien kun je als alles achter de rug is nog even een kort verslag doen....? Suc6! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Beetje off-topic. Ik heb ook chello met Thomson modem en bij doet ie het weer als ik hitmanpro en ccleaner heb gedraaid. Daarna reboot et voila. Dan werkt het weer even. En ja, het klinkt gek Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 [quote:020c659304="Sander_e_s"]Beetje off-topic. Ik heb ook chello met Thomson modem en bij doet ie het weer als ik hitmanpro en ccleaner heb gedraaid. Daarna reboot et voila. Dan werkt het weer even. En ja, het klinkt gek[/quote:020c659304] Mmm, tja..... Of 't aan 't modem ligt, of aan Chello: met een gemiddelde van ca. 2x per maand zit ik ook vast aan een reboot van modem (en router). De boel krijgt soms kuren en 1 of meerdere webpagina's kunnen dan ineens niet worden gevonden....(!) Ik heb ermee leren leven..... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2005 Wat Sander noemt is een ander verschijnsel. Heb ik vroeger ook wel eens gehad ("bitje omgevallen" door een stom programma). Reboot (van de PC) was dan de enige remedie. Mijn probleem is (was?) een te zwak signaal. En dan kun je herstarten tot je er bij neervalt, want waar niet is, .......... Was? Ik hoop het! Ze zijn nl. vandaag langs geweest. Beetje wrak kabeltje in de eindkast in de straat vervangen en signaal een beetje bijgeregeld. Tevens een nieuwere (zou betere zijn) splitter in huis geplaatst. In ieder geval hebben ze nu eindelijk (na bijna een maand) de zaak serieus genomen. We wachten af! Dat bijregelen geldt niet per aansluiting, maar gelijk voor de hele straat. Gemeten waarden nu: Links (forward path) -3,2 dB (was ca. -7 dB). Rechts (return path) +53,0 dB (was ook 53.0 dB). Die ideale waarde van rond +50 dB zou volgens deze monteur gelden voor een ouder type modem, dit type modem (Thomson TCM420) zou een hogere marge toelaten, tot zelfs 60 dB. In ieder geval is die waarde van -3.2 dB heel duidelijk verbeterd. Nogmaals, we wachten af. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2005 Leuk dat jouw probleem opgelost is! Wat betreft dat modem: ik kan 't typenr. zo 1,2,3 niet snel achterhalen, maar ongetwijfeld zal 't ander zijn.... Een hoop problemen door slechte verbindingen zijn overigens te verbeteren door niet een opsteeksplitter van UPC te gebuiken, maar een splitter voor F connectoren (schroef-coax verbindingen). Die hebben ze tegenwoordig ook..... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2005 [quote:8084cb18bc="lion"]...Een hoop problemen door slechte verbindingen zijn overigens te verbeteren door niet een opsteeksplitter van UPC te gebuiken, maar een splitter voor F connectoren (schroef-coax verbindingen). Die hebben ze tegenwoordig ook.....[/quote:8084cb18bc]Zo eentje heeft de UPC-monteur er nu opgezet. Naar zijn zeggen zou deze inderdaad minder storingsgevoelig zijn. Ik heb die dingen ook zien zitten bij familie van ons die nog maar kort Chello internet hebben. Blijkbaar is dat bij UPC nu standaard. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2005 Heb nu bijna 4 jaar Chello en heb leren leven met de beperkingen en de waardeloze helpdesk. Als de drie computers in ons netwerk via de router tegelijk werken, wil de verbinding sneller wegvallen en moet de verbinding vaker hersteld worden. Vooral als mijn zoons beiden hun PC aan hebben en ze veel handelingen tegelijk doen (msn, surfen, bestanden uitwisselen) gaat het merkbaar ten kosten van de stabiliteit. Als ik alleen werk, gaat het zelden verkeerd. Ik heb wel als compensatie de dure "Classic" omgezet in "Light". Dat scheelt 17,- euro per maand terwijl de snelheid dezelfde is als 1 jaar geleden Classic had. En niemand had het gemerkt hier thuis. Bij Tiscali en Scarlet (ADSL) is het ook vaak een hoop ellende. Kijk maar eens naar Tros-Radar. Dus overstappen is ook weer zo'n vraagteken. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen