Ga naar inhoud

gelijksoortige afbeeldingen zoeken

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een (internet)programma, dat een afbeelding kan zoeken op basis van een gegeven afbeelding. Je kunt dan zoeken bijvoorbeeld op gelijksoortige objecten op de afbeelding, of hetzelfde genre, of gelijksoortige kleuren. IK dacht enige tijd gelezen te hebben dat een dergelijk programma bestaat, maar kan er niets meer over vinden. Weet iemand welk programma iets dergelijks zou kunnen ???
Link naar reactie
Nou, dat was inderdaad al een heel tijdje geleden zeg!! Het stond in c't magazine van november 2002. En dat ging over de "GNU Image Finding Tool", een open-source project, ze hebben wel een eigen website: [url]http://www.gnu.org/software/gift/[/url] dus misschien wordt je daar wat wijzer. Succes en groetjes, Jim
Link naar reactie
Tja, het is een project in ontwikkeling en het draait (voorlopig tenminste) alleen onder Linux blijkbaar. En ik heb m'n zoektocht naar vergelijkbare programma's nog even voortgezet maar als je niet gewoon op naam of onderwerp en zo maar echt op basis van beeldinhoud wilt zoeken dan kom ik toch weinig (zeg maar geen) andere progs tegen. Het principe in z'n algemeenheid staat blijkbaar nog duidelijk in de kinderschoenen. Je kunt je dan ook afvragen of het in dit stadium sowieso wel zin heeft om het programma te willen gaan gebruiken. Komt het echt van de grond, dan volgt voorzover ik de Open Source gemeenschap ken ongetwijfeld ook een Windows versie. Gr. Jim
Link naar reactie
Ik heb uit pure niewsgierigheid nog even verder geprutst en dus mogelijk als nuttige aanvulling: Zelf compileren hoeft niet nodig te zijn, voor mijn Debian Testing distro (Etch inmiddels) zijn de benodigde .deb-pakketten gewoon op de Debian server beschikbaar en kunnen dus heel gemakkelijk met apt (of nog luxueuzer met Synaptic) nageïnstalleerd worden. Hoe dit bij andere distro's zit weet ik niet. Maar dan begint het feest!!! Het programma heeft (nog) geen grafische interface en de bediening vanaf de commando-regel is voorzichtig gezegd niet echt intuïtief. Als je deze horde genomen hebt en alle (vele) instellingen kloppen en er is een database opgebouwd en de server is gestart dan kun je wel weer via een webbrowser met een Java applet (Charmer, maar die moet wel nog even handmatig geïnstalleerd worden) de database benaderen. Het installeren van het programma heb ik gedaan en dat verloopt probleemloos. De rest van het verhaal, daar ben ik niet aan begonnen (wat een lafaard!) maar komt uit de documentatie. Ik wens je veel sterkte!!!!, je zult het nodig hebben. Jim
Link naar reactie
[b:26faa7814f]johan kruize schreef[/b:26faa7814f] [quote:26faa7814f][b:26faa7814f]Kortom, hiermee kun je alleen afbeeldingen op je eigen server zoeken (toch ??)[/b:26faa7814f][/quote:26faa7814f] Inderdaad, nu nog wel ja. Maar het is blijkbaar op den duur de bedoeling dat dergelijke gift-servers ook op het internet te vinden zullen zijn en die zouden dan ook met Charmer doorzocht moeten kunnen worden. Maar zoals al gezegd, het hele project staat nog in de kinderschoenen en is in deze vorm duidelijk nog niet echt bruikbaar. Maar iets anders dat wel doet wat jij wilt heb ik intussen nog steed niet kunnen vinden. Het lijkt er dus op dat, los van programma X of Y, de achterliggende techniek van het zoeken naar overeenkomsten in afbeeldingen in z'n algemeenheid nog lang niet vanzelfsprekend is. Helaas!! Jim P.S.:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...