anoniem Geplaatst: 2 juli 2005 Delen Geplaatst: 2 juli 2005 Radeloos: kan echt nergens vinden wat de juiste volgorde moet zijn in een RJ11 stekker als het een oude ronde telefoonkabel betreft, iemand? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 juli 2005 geel blauw rood zwart van rechts naar links door de klip heen (niet vanaf de kopere kontakten) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 juli 2005 zul je net zien dat in zijn kabel wit en oranje zitten naast rood en blauw. m.i. is het voldoende als rood en blauw maar in het midden zitten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2005 Bedankt, helaas heb ik echter de kleuren blauw/rood/geel/groen tot mijn beschikking. Het gaat overigens om een ouderwetse telefoon met draad. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2005 zoals gezegd: als rood en blauw maar in het midden zitten Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2005 Helaas, ik heb nu geel blauw rood groen in de klip gedaan, en ik krijg wel een kiestoon, kan ook bellen, maar de bel doet het niet... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2005 kant a moet het zelfde zijn als kant b als je op kant a geel rood blauw groen hebt gedaan moet aan de andere kant hetzelfde om zitten Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2005 Dan zit daar de bottleneck; kant a zit in de telefoon vast (telefoon is erg oud) en kant b zat een stekker aan vast. Van bovenaf gezien met het snoer naar me toe: Linksonder groen Linksboven rood Rechtsboven zowel blauw als geel op 1 plek Rechtsonder leeg. Dan zou het zo kunnen zijn dat de volgorde zoals ik als laatste heb geprobeerd wel klopt, maar dan precies andersom moet? Jammergenoeg moet ik dit wel even uitstellen, want de klipjes zijn op(!) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2005 [quote:6633076d45]Het gaat overigens om een ouderwetse telefoon met draad.[/quote:6633076d45]Heel ouderwets, en de telefoon doet het, maar de bel niet? Is het misschien het aloude toestel met draaischijf van de vroegere PTT, type T65? Daar had je inderdaad 4 aansluitpunten: a en b (resp. rood en blauw) voor de telefoon zelf, EB en aarde (dit had een functie in het via een omslachtige manier een tweede wandcontactdoos aan te sluiten. Is een verhaal apart). De bel in het toestel was aan de ene kant via een stevige condensator en het haakcontact verbonden met a, en aan de andere kant met het contact EB. In geval van geen verdere aansluitingen zoals een extra bel of een parallel toestel werd dit contact EB met een lusje verbonden met contact b. Een eventuele extra bel werd in plaats van dat lusje aangesloten, vandaar de benaming EB van dat contact. Een moderner toestel heeft die afzonderlijke belaansluiting niet meer, evenmin als het aardcontact, en is daardoor in principe tweedraads. De twee eventuele extra aders worden daar inderdaad zoals reeds opgemerkt niet gebruikt. Een extra bel wordt nu gewoon parallel geschakeld (vroeger dus in serie), evenals eventuele meerdere toestellen, met inachtneming van de aansluitfactor. Kortom, als je zo,n T65 hebt of een vergelijkbaar toestel, dan is de eenvoudigste oplossing het in de telefoon zelf even de punten b en EB door te verbinden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2005 Mischien heb je hier iets aan. Een klusbegeleiding van de Gamma: http://www.gammabouwmarkt.nl/elements/44SEPTPIGN.PDF Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2005 Bedankt!! Handig voor de volgende die een oude ptt telefoon op zijn adsl wil zetten: Wat heb ik nu gedaan uiteindelijk, - Ik heb de vier kleuren gewoon op de originele kleurvolgorde op de stekker terug gezet. Dus met de telefoon en de vaste draad en stekker daaraan is uiteindelijk niets veranderd. - Een platte telefoondraad met aan 1 kant een RJ11 klip in de adsl-splitter. - Aan de andere kant van de draad een telefoonstopcontact gezet, met belangrijk: * de twee middelste kleuren van de draad op de bovenste twee plekken (a en b) zetten en... * b en eb met elkaar verbinden via een klein los snoertje. Nogmaals dank! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen