Ga naar inhoud

Spammen van mijn gastenboek: waarom???

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb toch wel een eigenaardig probleem. Mijn Nederlandstalige gastenboek wordt gespamd met nietszeggende Engelstalige berichtjes als "nice site", "I love this site", enzovoorts (net weer een stuk of wat verwijderd). De links die de afzenders achterlaten verwijzen naar (steeds dezelfde) goksites en er worden steeds andere IP-nummers gebruikt (een IP-ban werkt dus niet) :( Tja, ik vraag mij dus af: wat is het nut van dit gespam en vooral: hoe kan ik het op een goede manier oplossen (als dit al mogelijk is). Het begint mij onderhand flink te irriteren, vooral omdat het andere bezoekers van mijn website ervan weerhoudt om berichten in mijn gastenboek achter te laten. Wie weet er een oplossing? Alvast bedankt! Philip
Link naar reactie
Deze spam word veroorzaakt door webspiders. Automatische programma's die naar bepaalde criteria zoeken. In dit geval naar gastenboeken. Er bestaan scripts die een bepaalde code achterlaten. Als z'n spider zo'n code tegen komt, mogen ze officieel daar niks doen. In de praktijk is het niet altijd zo. Je hebt nu ook gastenboeken, waarbij je een code moet intypen. Zie je bijvoorbeeld een plaatje met A83S4G en dan moet je het in het venster eronder intypen.
Link naar reactie
Er zijn ook guestbooks, waar je pas kunt posten na een bevestiging per e-mail. Het spammen wordt puur gedaan, om mensen op hun site te krijgen. Dergelijke posts kosten zo goed als niks, en elke hit is er een. Ik zou zeggen, neem gewoon een ander guestbook. http://hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Guestbooks/index.html
Link naar reactie
Hoi, Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Ik heb er weer veel van geleerd. Eigenlijk vind ik het van de zotte dat er webspiders bestaan die alleen als taak hebben om bijvoorbeeld gastenboeken te vervuilen. Ik denk dat dit wel een leuk topic is voor een C!T artikel, of niet dan? Gooi er meteen een onderzoekje tegenaan welke gastenboeken en forumsoftware "webspider bestendig" zijn, en je hebt weer een leuk artikel in de C!T :) Maar los daarvan. Ik heb heel veel werk gestoken in de lay-out van mijn website en dus ook van het gastenboek en heb daarom (vooralsnog) weinig trek om een nieuw gastenboek te gaan gebruiken. Het kost mij gewoon een hele dag programmeren om een nieuw gastenboek conform mijn webpage-layout te krijgen. Voorlopig heb ik een hele lijst van IP-nummers in de ban gedaan en ga ik even aankijken hoe dit allemaal uitpakt. Als dat niet (voldoende) werkt, dan moet het volgens mij relatief makkelijk te achterhalen zijn om te bepalen of een te posten bericht in het Engels is of niet (ik heb nou eenmaal een Nederlandstalige webpagina) en kan ik Engelstalige berichten simpelweg weigeren. Gelukkig kan ik programmeren... Bedankt voor alle informatie! Groetjes, Philip
Link naar reactie
Je zou ook een ip vermelding in het gastenboek kunnen zetten. Dat is een relatief kleine ingreep als je een beetje php spreekt. Als het van vaste ip's komt, kun je die ook weer eenvoudig blokkeren. Zowel in php als met .htaccess. Je zou ook eens naar een guestbook kunnen kijken, wat met templates werkt. Is de aanpassing wat minder werk.
Link naar reactie
[quote:6370164a73="gerben"]Je zou ook een ip vermelding in het gastenboek kunnen zetten. Dat is een relatief kleine ingreep als je een beetje php spreekt. Als het van vaste ip's komt, kun je die ook weer eenvoudig blokkeren. Zowel in php als met .htaccess. [/quote:6370164a73] kwil nie moeilijk doen maar TS heeft al aangegeven dat de ipadressen steeds verschillen. zou je niet iets kunnen doen waardoor alle posts met als url die ene site hebben gewoon geweigerd worden?
Link naar reactie
Hallo, Als ik mijn gastenboek bekijk in "admin" modus kan ik ook de IP-nummers zien. De functionaliteit om IP-nummers te achterhalen en desgewenst te blokkeren is er dus al. Wat betreft de steeds verschillende IP-nummers: dat is maar gedeeltelijk waar: ik vind wel regelmatig dezelfde IP-nummers terug, maar ook steeds nieuwe IP-nummers. Ervan uitgaande dat zo'n webspider steeds op dezelfde machine(s) draait kan het aanmaken van een lijst van ongewenste IP-nummers het probleem wellicht (tijdelijk) oplossen. Natuurlijk is het verkrijgen van andere IP-nummers vrij makkelijk, dus of deze oplossing ook op langere termijn werkt? Het idee van Tafelpoot is dus beter: het doel van de webspider is om een site te promoten, dus de links die achtergelaten worden verwijzen vaak naar dezelfde site(s). In plaats van een IP-filter zou er een "linkfilter" ingebouwd moeten worden die bij de aanwezigheid van bepaalde woorden het bericht niet plaatst. Jammer genoeg is dit ook weer te omzeilen door kleine wijzigingen van dat ene woord te gebruiken (dit kan ook weer gedetecteerd worden overigens). Het is dus een continue wedloop en ik zie het als dweilen met de kraan open :( Neemt niet weg dat ik het wel ga proberen als dat nodig blijkt te zijn. Groetjes, Philip
Link naar reactie
[quote:7c81a7191a="philipg"]"webspider bestendig"[/quote:7c81a7191a] TSSK! Zo gevaarlijk ben ik niet! :p Het idee achter deze spam is vaak om bv hoger in de google ratings te komen. Google kijkt nl hoe vaak er naar een bepaalde site gelinkt wordt - door zo te spammen krijgt die goksite dus automagisch een hoge rating. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is een reverse DNS functie in je gastenboek bouwen, waarbij je bv pietje.spamsite.nl te zien krijg ipv 123.456.123.456. Door daarna het mask '*.spamsite.nl' te blokkeren kom je waarschijnlijk een hoop verder :)
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb er ook ontzettend veel last van en de meldingen zijn exact hetzelfde als jij weergeeft. Ze komen overigens allemaal via de host buzzard.ai.net Als je via Google hierop zoekt krijg je allemaal gastenboeken waarin ook deze spam staan. Ik ga eens wat tip van de kenners proberen en hopenlijk wordt het probleem dan een stuk kleiner.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...