Ga naar inhoud

(Download)snelheid

Aanbevolen berichten

Is er onder jullie forummers iemand die me kan vertellen in hoeverre een provider waar moet maken wat hij beweert....? Ik heb een abo op Chello Light. UPC beweert dat een max. van 2048 kb/sec mogelijk moet zijn, hetgeen de rapportages op www.speedtest.nl ook bevestigen: het meeste zit redelijk "in de buurt" van het beloofde. Zo ook bij mij: voor zover het kantooruren betreft....!! De gemiddelde snelheid ligt dan rond de 1920 kb/sec met een standaardafwijking van ca. 25 kb/sec. Niets van te zeggen dus.... Maar: De laatste tijd zakt de snelheid in de avonduren behoorlijk en varieert behoorlijk. Ik heb gemiddelden bepaald van ca. 1430 kb/sec en (een uurtje later) van 1280 kb/sec, standaardafwijkingen ca. 350 resp. 170 kb/sec. Ik kan me voorstellen dat de situatie nooit overal "super" kan zijn, maar dit is ver onder de maat lijkt me. Deze situatie deed zich een aantal maanden gelden ook voor en is vervolgens een tijdje goed geweest, maar is de laatste paar weken weer bedroevend. Het laden van simpele Internet pagina's is overdag een kwestie van een muisklik en "het staat er", 's avonds kost dit zelfde seconden.... Met mijn oude analoge telefoonverbinding "vroeger" ging 't vaak sneller..... De oorzaak...: tja, ik kan er zelf weinig anders van maken dan het feit dat de bandbreedte in "mijn" regio tijdens de avonduren te gering is. De hamvraag: in hoeverrre kan men eisen dat een provider (in dit geval UPC / Chello) z'n beloftes waar maakt? Als ik een auto koop die 150 km/uur moet kunnen rijden, dan is het toch ook niet zo dat dit alleen overdag mogelijk is en dat-ie 's avonds net de 100 km/uur haalt...? Een online formuliertje van Chello wordt afgedaan met "1400 kb/sec? tja, dat zou kunnen!". Een telefoontje met de helpdesk levert weinig anders op dan: "Tja, uw verbinding is perfect, dus daar ligt het niet aan. We kunnen hier niks mee. Ik zal het doorgeven....." Wie weet meer over deze materie?
Link naar reactie
[quote:8c81bbfcfc="andre@home"]hoe ga je zelf de lijn buiten Chello testen? Die is misschien.... ook erg druk op die tijd...[/quote:8c81bbfcfc] ???? Verklaar je nader....! Ik snap niet wat je bedoelt.... Uiteraard is 't 's avonds wat drukker en heeft dit een nadelige invloed op de snelheid.... Maar zo dramatisch? Hier komt nog bij dat dit verschijnsel betrekkelijk nieuw is; voorheen liep-ie ook 's avonds als een speer..... Nu zijn er keren bij dat zelfs het laden van de index pagina van het KNMI (een van de simpelste die ik kan bedenken) tergend langzaam verloopt.
Link naar reactie
1400 is geen slakkegang, om dan met SD's te komen... 's avonds is het gewoon spitsuur... ze geven je een max speed af geen exterrne garantiespeed, kunnen ze niet eens als de rest v/h internet sloom is. De garantiespeed geldt alleen voor het interne Chello netwerk daar kun je wel op reageren... Maar als je de IT-media een beetje in gaten houdt dan lees je dat er deze maand wat problemen zijn.... http://webwereld.nl/nieuws/21295.phtml Tenzij je liever SD's berekent.. ;) kan ook leuk zijn ... ;) Als Chello je niet meteen de info geeft dan zoek je op dat soort sites, ook bijv van de gebruikersgroep van Chello: www.chelloo.com Wel eens van gehoord? GoT en Tweakers zijn andere sterke sites. Daar is C!T toch maar erg tam bij. Ik heb er mijn eerste schreden gezet, dus een beetje blijven hangen.....
Link naar reactie
1400 mag dan geen slakkegang zijn, er is blijkbaar meer aan de hand (zoals ik al meldde): ook het ophalen van simpele webpagina's is een ramp in de avonduren! Ik heb wat steekproeven gedaan: Vanaf ca. 15:00 uur loopt de (gemiddelde!) snelheid terug van 1930 naar 1245 kb/sec om 20:40 uur...... Dat is nogal wat! Hierbij loopt ook de standaardafwijking op; een maat voor de stabiliteit.... Overigens bedankt voor die link naar dat WebWereld artikel! En....: ik heb in de loop der tijd aardig wat PC kennis vergaard, maar SD's.....???? 't Zegt me even niks...... Groet, Ton
Link naar reactie
Als toevoeging: Blijkbaar loopt het intern bij UPC/Chello ook niet allemaal soepel; geen enkele reactie op mijn klachten dat ik niet de enige ben die deze snelheidsproblematiek in de avonduren meld.... In tegendeel: men doet voorkomen of dit volkomen nieuw is....!! Vreemd overigens dat ik de enige ben die deze problematiek heeft aangekaart op dit forum; ik ben toch niet de enige Chello gebruiker.... Welnu, in ieder geval zal men in de nacht van 19 op 20 april netwerk werkzaamheden gaan uitvoeren als gevolg van de vele klachten....!! Klachten welke blijkbaar onbekend zijn bij de helpdesk.... :-? Ik ben benieuwd.
Link naar reactie
ik krijg elke dag een nieuwsbrief van webwereld. Daar stond een artikel in over COAX die een klacht bij chello heeft ingediend dat de snelheden savonds traag zijn geworden na het laten vervallen van de harde limieten. Ik dacht dat er ook stond dat Chello maar gedeeltelijk het probleem herkende. Ik heb ADSL dus kijk effe bij webwereld of coax
Link naar reactie
[quote:87e8e4b916="lion"] En....: ik heb in de loop der tijd aardig wat PC kennis vergaard, maar SD's.....???? 't Zegt me even niks...... Groet, Ton[/quote:87e8e4b916]SD heb ik bij statistiek.. vroeger geleerd = standaarddeviatie een mooi woord voor "standaardafwijkingen" ... ;) [quote:87e8e4b916="lion"]1400 mag dan geen slakkegang zijn, er is blijkbaar meer aan de hand (zoals ik al meldde): ook het ophalen van simpele webpagina's is een ramp in de avonduren! Ik heb wat steekproeven gedaan: Vanaf ca. 15:00 uur loopt de[b:87e8e4b916] (gemiddelde!) snelheid terug van 1930 naar 1245 kb/sec om 20:40 uur...... Dat is nogal wat![/b:87e8e4b916] Hierbij loopt ook de standaardafwijking op; een maat voor de stabiliteit.... [/quote:87e8e4b916]Bij zulke snelheden moet je nog prima webpaginas op kunnen halen. Mensen die nog met een analoge telfoon inbellen surfen met 3-5 kB/s.... en dat is niet snel maar voor normale paginas nog net te doen. Ik denk dus eerder dat er iets met je PC aan de hand is als ie met 1245 kb/s nog zo traag laadt....
Link naar reactie
[quote:af8ed03698]Als ik een auto koop die 150 km/uur moet kunnen rijden, dan is het toch ook niet zo dat dit alleen overdag mogelijk is en dat-ie 's avonds net de 100 km/uur haalt...?[/quote:af8ed03698]Ik ga van mijn autofabrikant eisen dat ik ondanks de files mijn topsnelheid kan rijden. [quote:af8ed03698]Ik heb een abo op Chello Light. UPC beweert dat een max. van 2048 kb/sec mogelijk moet zijn[/quote:af8ed03698] Niet overdrijven nou. UPC beweert voor Chello Light een download snelheid van 2048 Kbps (=256kb/s). Maar ook al zakt je downloadsnelheid naar 1245 kbps (=155kb/s), dat is ruuuuuim voldoende om vlot een webpagina te laden...
Link naar reactie
Heren, De snelheden waar ik over spreek (ca. 1000 kb/sec zijn geen uitzondering, dit is 50% van wat beloofd wordt!!) zijn inderdaad ruim voldoende om Internet pagina's te laden; klopt als een bus!!!! Volkomen waar, in "normale situaties. Hiervan is echter geen sprake in dit geval. Als je een teruggang van 50% in (download)snelheid hebt, dan is er duidelijk iets aan de hand..... Alles wekt in dit geval trager: de responstijd na een klik op een "Favorite", het laden van een pagina, etc. Eveneens nam de standaardafwijking behoorlijk toe. Oorzaak (inmiddels voldoende bewezen): filevorming in de avonduren bij UPC. De stelling "Ik denk dus eerder dat er iets met je PC aan de hand is als ie met 1245 kb/s nog zo traag laadt...." gaat echt niet op! De reden waarom?: 1) Diezelfde PC (ME) heeft hier overdag totaal geen last van 2) Een 2e PC (XP) op dezelfde aansluiting (router) vertoont exact hetzelfde Het is nu 17:20 uur, 20 april, dus ik hoop dat de werkzaamheden welke afgelopen nacht door UPC verricht zijn vruchten zullen afwerpen.... Op dit moment geen reden tot klagen.... Wat betreft SD (Standaard Deviatie). Ik heb nota bene zelf een studie statistiek achter de rug, maar ik herkende 'm niet.... De reden: ik gebruik altijd "S" (Sigma)....
Link naar reactie
Ken het verschil tussen kb/s (kilobytes per seconde) en kbps (kilobits per seconde). Als ze al iets "beloven" zijn het kilobits en geen kilobytes, 't scheelt een factor 8. En je werkt via een router zeg je. Heb je toevallig in de avonduren beide pc's aan en overdag maar één oid...? En hoe is de snelheid als je de pc direct (zonder router) op het net aansluit?
Link naar reactie
[quote:62bbe397fe="redmar"]Ken het verschil tussen kb/s (kilobytes per seconde) en kbps (kilobits per seconde). Als ze al iets "beloven" zijn het kilobits en geen kilobytes, 't scheelt een factor 8. En je werkt via een router zeg je. Heb je toevallig in de avonduren beide pc's aan en overdag maar één oid...? En hoe is de snelheid als je de pc direct (zonder router) op het net aansluit?[/quote:62bbe397fe] kb/sec / 8 = kB/sec , maar dat wist ik al. UPC geeft voor Chello Light een max. op van 2048 kb/sec, ofwel 256 kB/sec..... En.....: wat betreft die "2 PC's in de avonduren".... Uiteraard heb ik ook daaraan gedacht, maar 't speelt (proefondervindelijk vastgesteld) geen enkele rol! Wat er aan staat is heel verschillend: soms 2, soms 1, zowel overdag als 's avonds. Maar, zoals reeds gemeld: niet alleen "de zware download" vormt een probleem, ook het binnenhalen van webpagina's speelt een rol, en niet alleen bij mij!!! Er gloort echter wat hoop; afgelopen nacht heeft Chello werkzaamheden verricht, met gevolg dat "Internetten" (Surfen) weer redelijk vlot gaat. De werkelijke downloadsnelheid ligt (nog) niet op niveau: een gemiddelde van ca. 1600 kb/sec. Nog niet echt in de buurt van het beloofde dus, maar dat kan nog komen.... Een reactie van UPC op een mailtje van mij [i:62bbe397fe]Er zijn momenteel problemen met de performance van de chello verbinding. Onze technische mensen zijn momenteel druk bezig het probleem op te lossen en wij verwachten voor het eind van April een oplossing aan te kunnen bieden. Wij bieden u onze excuses aan voor de eventuele overlast die dit probleem veroorzaakt heeft.[/i:62bbe397fe] We wachten dus even rustig af......
Link naar reactie
[quote:3981b94cfd="lion"] Een reactie van UPC op een mailtje van mij [i:3981b94cfd][b:3981b94cfd]Er zijn momenteel problemen met de performance van de chello verbinding[/b:3981b94cfd]. Onze technische mensen zijn momenteel druk bezig het probleem op te lossen en wij verwachten[b:3981b94cfd] voor het eind van April een oplossing [/b:3981b94cfd]aan te kunnen bieden. Wij bieden u onze excuses aan voor de eventuele overlast die dit probleem veroorzaakt heeft.[/i:3981b94cfd] We wachten dus even rustig af......[/quote:3981b94cfd]en dit wist je al via... http://webwereld.nl/nieuws/21295.phtml ;)
Link naar reactie
[quote:3e2f495f6d="andre@home"][quote:3e2f495f6d="lion"] Een reactie van UPC op een mailtje van mij [i:3e2f495f6d][b:3e2f495f6d]Er zijn momenteel problemen met de performance van de chello verbinding[/b:3e2f495f6d]. Onze technische mensen zijn momenteel druk bezig het probleem op te lossen en wij verwachten[b:3e2f495f6d] voor het eind van April een oplossing [/b:3e2f495f6d]aan te kunnen bieden. Wij bieden u onze excuses aan voor de eventuele overlast die dit probleem veroorzaakt heeft.[/i:3e2f495f6d] We wachten dus even rustig af......[/quote:3e2f495f6d]en dit wist je al via... http://webwereld.nl/nieuws/21295.phtml ;)[/quote:3e2f495f6d] Dat klopt, maar die opmerkingen van mij richting UPC middels een online formulier waren al ruimschoots verzonden voordat ik dit draadje gestart had..... Vervolgens kreeg ik die WebWereld link van jou en vanavond die reactie van UPC. Vandaar dus..... :wink: Los hiervan blijkt ook nu weer dat een downloadsnelheid weinig invloed heeft op "surfspeed". Het opvragen van webpagina's is vanavond sinds lange tijd weer een verademing. Lijnrecht hier tegenover staat dat een aantal steekproeven op www.speedtest.nl nog belabberder uit de verf komen dan 't al was..... :evil: Maar.....: men heeft "eind april" aangegeven als deadline en zover is 't nog niet.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...