Ga naar inhoud

router SMC7004VBR functioneert niet

Aanbevolen berichten

Situatie: twee PC’s verbonden door een SMC7004VBR Barricade router, omdat ik file en printer sharing wil en de internetkabelverbinding wil delen. Deze kabelverbinding van Casema loopt zonder router als een trein, dus kabel- en modemproblemen zijn al uitgesloten. Als firewall gebruik ik ZoneAlarm. Routerinstellingen: Connection Status DHCP Client Connected. WAN IP: 83.83.121.118 Subnet Mask: 255.255.252.0 Gateway: 83.83.120.1 Primary DNS: 83.80.1.160 Secondary DNS: 83.80.1.164 Barricade Settings IP Address: 192.168.2.1 Subnet Mask: 255.255.255.0 DHCP Server: Enabled Firewall: Disabled UPnP: Enabled Numbers of DHCP Clients: 1 Hardware Information Runtime Code Version: R1.06 Boot Code Version: R1.0505.0614 LAN MAC Address: 00-04-E2-CA-F7-3F WAN MAC Address: 00-04-E2-CA-F7-3E Hardware Version: R1.01 Op beide PC's draait Windows 2000 Professional, dus file sharing zou een fluitje van een cent moeten zijn. PC1 kan zichzelf niet pingen. Hij heeft als IP-adres 192.168.2.122 Hij kan ook PC2 niet pingen: foutcode 65, verzenden mislukt. PC2 kan zichzelf wel pingen, maar PC1 niet. PC2 heeft als IP-adres 192.168.2.101. Bij het pingen door PC2 van PC1 krijg ik geen foutcode, maar vier keer een time-out. PC2 ziet zichzelf wel in de verkenner, PC1 niet. PC2 geeft als foutmelding bij het zoeken van PC1: kan netwerkpad niet vinden. PC1 geeft als foutmelding: Workgroup is niet toegankelijk. Kan het netwerkpad niet vinden. Beide PC's hebben in het eigenschappenscherm van het TCP/IP protocol bij WINS het IP-adres van de andere PC en van de router staan. Omdat het surfen redelijk verliep, maar downloaden vrijwel continue stilstand opleverde, heb ik de statische adressen in dynamische veranderd, zodat ik weer zonder router rechtstreeks (met één PC!) het internet op kon. Toen ik de router weer inschakelde om verder te experimenteren met file sharing, bleek inernet opeens sneller te werken, inclusief downloaden. Althans, die dag. De volgende dag kon ik nog weldownloaden, maar veel trager. Af en toe stond de verbinding even stil. Opmerkelijk was ook, dat na het intikken van een site er niet veel gebeurde, maar als ik dan op Vernieuwen drukte, ging het opeens wel snel. Nog fraaier!! Omdat ik ergens las, dat de master harddisk op het eindpunt van een lintkabel moet worden aangesloten en de slave harddisk op de tussenaansluiting, heb ik dat bij mij gewijzigd bij PC1. Gevolg: PC1 ziet bij het netwerk zichzelf nu wél! Bovendien ziet hij nu ook PC2, maar file sharing is er niet bij. PC2 geeft nu ineens een heel andere, lange foutmelding: ER KUNNEN OP DIT MOMENT NIET MEER VERBINDINGEN WORDEN GEMAAKT MET DEZE EXTERNE COMPUTER OMDAT HET MAXIMUM AANTAL VERBINDINGEN VOOR DE COMPUTER AL IS BEREIKT. Wie helpt mij uit de brand?
Link naar reactie
Nou, boven de pet....... Maar er zijn zoveel factoren of combinaties van factoren (instellingen van router, PC1, PC2, firewallprogs op beide pc's) die allemaal samen jouw problemen kunnen veroorzaken dat een helder antwoord denk ik gewoonweg niet mogelijk is. Vaak is de enige mogelijkheid om alle netwerk-instellingen op de pc's te verwijderen, de firewalls te dé-installeren, alle kabels los en de boel helemaal "from scratch" weer op te bouwen. Dus eerst één pc aan de router, netwerk-instellingen configureren, poosje surfen, firewall opnieuw installeren en configureren, weer een poosje surfen, dan pas de tweede pc eraan, zelfde verhaal en dan pas aan de verbinding van de beide pc's onderling beginnen. En dan goed opletten wanneer en waar welke problemen precies opduiken. En met die wetenschap kun je dan vervolgens misschien wel bruikbare antwoorden verwachten op dit forum. Succes, Jim
Link naar reactie
Nou, misschien als troost: Het kan ook vaak een fluitje van een cent zijn. Maar als er dan eenmaal ergens iets dwarsligt dan begin je uiteraard te knutselen aan instellingen en zo. Soms vind je de oorzaak gelijk en is het probleem opgelost. Maar duurt de zoektocht wat langer dan worden de diverse instellingen gaandeweg een steeds groter rommeltje en dan kom je er op den duur helemaal niet meer uit. Vandaar dat gewoon van voor af aan beginnen en de boel methodisch weer opbouwen dan toch vaak het snelste resultaat oplevert. Laat in ieder geval nog weten hoe het verder loopt. Succes, Jim
Link naar reactie
Zo, ben even lekker bezig geweest, maar of ik er echt vrolijker door ben geworden? Kabels eruit, firewalls eruit, netwerkverbindingen eruit, en "from scratch" opnieuw begonnen. Eerst een PC rechtstreeks op kabelmodem aangesloten. Liep als een trein (maar ja, dat deed het al). Vervolgens alleen die ene PC op router aangesloten, zonder firewall. Liep als een trein. Dat was nieuw, en dus hoopvol. Vervolgens ZoneAlarm erbij. Weg snelheid! Mooi, ligt dus aan de firewall. Probleem gevonden...? Firewall uitgeschakeld en opnieuw geprobeerd. Geen snelheid. Uitgelogd als administrator en opnieuw ingelogd. Geen snelheid. PC opnieuw opgestart. Geen snelheid. Verklaring? Ben benieuwd!!!!
Link naar reactie
Jim, het werkt echt! Kabelproviders blijken vaak hun gegevens naar het fysieke adres van de netwerkkaart te sturen. Zet je er dan een router tussen, dan is dat fysieke adres voor de provider niet meer zichtbaar en dan gaat het dus mis. Gewoon even dat adres klonen en je router doet alsof hij dat kaartadres heeft. Simpel als je het weet, maar wie weet zoiets? Zouden niet alle providers die zoiets "leuks" uithalen, moeten worden verplicht daarvan aan hun klanten een duidelijke mededeling te doen? In elk geval bedankt voor je adviezen en morele steun!
Link naar reactie
[quote:be45a3d60e="Harry van de Wiel"] Simpel als je het weet, maar wie weet zoiets? Zouden niet alle providers die zoiets "leuks" uithalen, moeten worden verplicht daarvan aan hun klanten een duidelijke mededeling te doen? [/quote:be45a3d60e] Harry, ik weet niet hoe het nu zit, maar vaak stond er vooral bij de kabel ISP vaak dat ze NIET willen dat je met meerdere pc's het net opgaat, ze wouden dat je voor elke pc een abo nam. Huisjesmelker noemen ze dat in de huizenbranche. Hoe ze dat bij ISP noemen ?? Digital Terror ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...