anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Delen Geplaatst: 11 maart 2005 Per 1 maart heeft Chello Classic geen datalimiet meer. 8 februari kreeg ik een mailtje van Chello dat mijn snelheid per direct terug gezet zou worden omdat ik datalimiet overschreden had. Dit is niet gebeurd. Ik ben toen overigens wel gestopt met downloaden. 5 Dagen voor het einde van de maand heb ik nog wat DVD's gedownload onder het motto: als m'n snelheid nu nog terug gezet wordt is het toch maar voor 5 dagen. Totaal dataverkeer februari: 66GB. Dit is voor mijn doen veel, want ik zat nooit boven de 40Gb wat toen nog datalimiet was. Zojuist belde er een meneertje van Chello over ons dataverbruik, dat dat wel erg veel was en dat ik de buurtgenoten hiermee benadeelde. We konden beter Chello Plus nemen. Ik viel bijna van m'n stoel toen ik 'm dat hoorde zeggen. Hij ging mij uitleggen dat andere mensen ook de volle mep betaalde en toch maar "door een rietje konden downloaden". Als ik niet boven het datalimiet kom en andere mensen hebben hier last van dan ligt het probleem toch bij Chello?! Dan moeten zij toch capaciteit verhogen en niet mij een duurder abonnement willen aansmeren?? Zijn de datalimieten niet per 1 maart opgeheven? Ik zit nu pas op 15GB, als je kijkt dat het de 11de van de maand is dan zit ik mooi op schema ALS er nog datalimieten zouden zijn. Wat is dit nou voor een rare actie van Chello?! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2005 Ik snap 't niet, want ik wist niet beter dan dat Classic sowieso geen datalimiet kende. Ik heb zelf ""Light", welke een "fair use policy" datalimiet had van "ergens" zo rond de 1,5 Gb (volgens de helpdesk)......... Ik heb geen mail gehad dat 't opgeheven is (blijkbaar is men bang dat men zich ineens te pletter gaat downloaden...), maar bij de abo-info op de site van Chello zelf staan uitsluitend nog limieten aangegeven bij "Starter" en "Entry". Bij "Light" is-ie verdwenen / blanko en alles daarboven heeft m.i. nooit een limiet gekend.....(???) Hoogst merkwaardig vind ik de reactie van Chello dat een "direct" verbruik op dat moment nadelig zou uitwerken op andere verbruikers "in de buurt". Deze vraag aan de helpdesk van mij werd destijds in alle toonaarden ontkend; dit zou alleen nadelig uitwerken op anderen als er sprake was van "draadloos" Internetten..... Wie 't weet mag 't zeggen! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2005 Dit klopt, er is nu geen datalimiet meer behalve op de 2 laagste abbonementen dacht ik. Chello had zogenaamd een FUP maar dit was in werkelijkheid gewoon een harde limiet. Ik had hiervoor ook chello classic en de limiet was gewoon 50 gig (dit was ook op te maken uit de dreigende emailtjes met: je heb nu 60% gebruikt van de limiet). Dat van dat je andere gebruikers in de buurt benadeeld met veel downloaden is volgens mij onzin, als jij hard aan het downloaden ben en mensen in je buurt doen dat ook dan is de snelheid volgens mij niet veel lager. Overigens kan je als je de helft van je snelheid gebruik om te downloaden ook de limiet halen dus dan is het helemaal onzin. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2005 [quote:444e4192ee="R-bin"]Dat van dat je andere gebruikers in de buurt benadeeld met veel downloaden is volgens mij onzin, als jij hard aan het downloaden ben en mensen in je buurt doen dat ook dan is de snelheid volgens mij niet veel lager. [/quote:444e4192ee]Nou, er zit wel degelijk een kern van waarheid in dat verhaal. De bandbreedte van 'de centrale in de wijk' is hoe dan ook beperkt. Die bandbreedte wordt verdeeld over een x-aantal gebruikers. Zoals iedere provider zal Chello vast ook werken met een 'overboekingsfactor'. Dat houd in dat jij een gegarandeerd deel van de maximum bandbreedte van jouw aansluiting krijgt. De totale bandbreedte van de wijkcentrale wordt dynamisch verdeeld over alle aansluitingen daarop. Ik heb zelf een Demon DSL Express abo en daar wordt dit gezegd over die overboekingsfactor: [code:1:444e4192ee]Wat is overboeking en hoeveel is dat bij DSL Express? Over het algemeen delen internetgebruikers de totale bandbreedte van het netwerk van hun ISP met andere gebruikers. De werkelijk beschikbare hoeveelheid bandbreedte die beschikbaar is voor alle gebruikers is minder dan het totaal dat aan alle gebruikers aangeboden wordt. Het niveau van dit delen wordt aangeduid als de overboekingsfactor of ratio. DSL Express heeft bijvoorbeeld een overboekingsratio van 1:25 - dat houdt in dat in het slechtste geval, als alle gebruikers op hetzelfde moment zoveel mogelijk bandbreedte proberen te benutten, elke gebruiker gemiddeld maar over één vijfentwintigste deel van de potentië le bandbreedte kan beschikken. In de praktijk is een redelijk niveau van overboeking over het algemeen niet merkbaar voor de gebruikers, aangezien niet iedereen op hetzelfde moment de volledige hun beschikbare capaciteit zal gebruiken. Een goed beheer van het netwerk door Demon zorgt ervoor dat onze ADSL-gebruikers vrijwel altijd de beschikking hebben over de volledige potentiële bandbreedte. [/code:1:444e4192ee] Lijkt me dat ze dat bij Chello ook gebruiken. Dat betekend; wanneer iedereen 24/7 vol aan het downloaden is, de netwerksnelheid als een kaartenhuis in elkaar stort. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2005 [quote:ba3b4427e0="JBS"]Per 1 maart heeft Chello Classic geen datalimiet meer. 8 februari kreeg ik een mailtje van Chello dat mijn snelheid per direct terug gezet zou worden omdat ik datalimiet overschreden had. Dit is niet gebeurd. Ik ben toen overigens wel gestopt met downloaden. 5 Dagen voor het einde van de maand heb ik nog wat DVD's gedownload onder het motto: als m'n snelheid nu nog terug gezet wordt is het toch maar voor 5 dagen. Totaal dataverkeer februari: 66GB. Dit is voor mijn doen veel, want ik zat nooit boven de 40Gb wat toen nog datalimiet was. Zojuist belde er een meneertje van Chello over ons dataverbruik, dat dat wel erg veel was en dat ik de buurtgenoten hiermee benadeelde. We konden beter Chello Plus nemen. Ik viel bijna van m'n stoel toen ik 'm dat hoorde zeggen. Hij ging mij uitleggen dat andere mensen ook de volle mep betaalde en toch maar "door een rietje konden downloaden". Als ik niet boven het datalimiet kom en andere mensen hebben hier last van dan ligt het probleem toch bij Chello?! Dan moeten zij toch capaciteit verhogen en niet mij een duurder abonnement willen aansmeren?? Zijn de datalimieten niet per 1 maart opgeheven? Ik zit nu pas op 15GB, als je kijkt dat het de 11de van de maand is dan zit ik mooi op schema ALS er nog datalimieten zouden zijn. Wat is dit nou voor een rare actie van Chello?![/quote:ba3b4427e0] waar belde hij nu over op : opver je dataverkeer van voor 1 maart of na 1 maart. Indien na 1 maart is dat onzin want je hebt geen data limiet meer. Dit is in mijn ogen wel belangrijk. Gaat het over na 1 maart dan wijs je hem op Geen datalimiet meer. Leg deze gesprekken of email goed vast. Als het na 1 maart gaat dan schakel je met de vastgelegde gesprekken de consumentenbond of je advocaat in. Hier is dan op zijn minst sprake van misleiding als ze toch een limiet aanhouden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2005 Ik reageer later op jullie berichten. Heb nu ff 2 seconden en wil jullie dit niet onthouden. Ik heb dezelfde tekst als hierboven naar COAX (Kabel Internet Belangsvereniging Nederland) gestuurd. Dit was hun reactie: [i:24c4df0ff5]Goede middag Bedankt voor het invullen van ons feedback formulier, en prima dat u uw klacht door gestuurd hebt. Ik heb inmiddels gelijk UPC/chello gebeld, hoe dit mogelijk is, want dit is uit den boze. U hoort terug zodra ik iets meer weet, Met vriendelijke groet, Vereniging COAX Nederland Hans Ronhaar voorzitter[/i:24c4df0ff5] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2005 [quote:667fa53d75="R-bin"]Dit klopt, er is nu geen datalimiet meer behalve op de 2 laagste abbonementen dacht ik. Chello had zogenaamd een FUP maar dit was in werkelijkheid gewoon een harde limiet. Ik had hiervoor ook chello classic en de limiet was gewoon 50 gig (dit was ook op te maken uit de dreigende emailtjes met: je heb nu 60% gebruikt van de limiet).[/quote:667fa53d75]Tot 1 maart was er voor Chello classic een harde limiet van 40Gb. [quote:667fa53d75="R-bin"]Dat van dat je andere gebruikers in de buurt benadeeld met veel downloaden is volgens mij onzin, als jij hard aan het downloaden ben en mensen in je buurt doen dat ook dan is de snelheid volgens mij niet veel lager.[/quote:667fa53d75]Die kerel van Chello vergeleek het met een glas water. Heel onze wijk moest samen doen met dat glas water om uit te drinken. Als de een meer dronk dan de rest dan was dat niet eerlijk verdeeld. Over domme voorbeelden gesproken :wink: [quote:667fa53d75="Bosje"]waar belde hij nu over op : opver je dataverkeer van voor 1 maart of na 1 maart. Indien na 1 maart is dat onzin want je hebt geen data limiet meer. Dit is in mijn ogen wel belangrijk. Gaat het over na 1 maart dan wijs je hem op Geen datalimiet meer. Leg deze gesprekken of email goed vast. Als het na 1 maart gaat dan schakel je met de vastgelegde gesprekken de consumentenbond of je advocaat in. Hier is dan op zijn minst sprake van misleiding als ze toch een limiet aanhouden.[/quote:667fa53d75]Die kerel van Chello wist niet hoevaak ik al boven de limiet had gezeten, dat kon hij niet zien. Toen ik zei dat ik alleen vorige maand ver boven de limiet van 40Gb had gezeten begon hij er over dat ik ook naar de toekomst moet kijken. Wat is dat nou voor onzin? Ze hadden de snelheid van mijn verbinding gewoon terug moeten zetten toen ik over de 40Gb ging. Dat hebben ze niet gedaan en nu gaan ze bellen dat wij wel erg veel dataverkeer hebben. Als ze de snelheid gewoon terug hadden gezet had ik echt geen 26Gb extra kunnen halen! Samengevat: het is gewoon belachelijk dat ze nu gaan bellen over te veel dataverkeer. Ze adverteren met onbeperkt downloaden en sinds kort is er ook geen datalimiet meer. Het kwam er op neer dat hij mij een duurder abonnement wilde aansmeren door mij een schuldgevoel aan te praten. Belachelijk! :evil: Ik ben benieuwd naar de verdere reactie van COAX. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2005 [quote:3dcb303e22="Captain_Kansloos"][quote:3dcb303e22="R-bin"]Dat van dat je andere gebruikers in de buurt benadeeld met veel downloaden is volgens mij onzin, als jij hard aan het downloaden ben en mensen in je buurt doen dat ook dan is de snelheid volgens mij niet veel lager. [/quote:3dcb303e22]Nou, er zit wel degelijk een kern van waarheid in dat verhaal. De bandbreedte van 'de centrale in de wijk' is hoe dan ook beperkt. Die bandbreedte wordt verdeeld over een x-aantal gebruikers. Zoals iedere provider zal Chello vast ook werken met een 'overboekingsfactor'. Dat houd in dat jij een gegarandeerd deel van de maximum bandbreedte van jouw aansluiting krijgt. De totale bandbreedte van de wijkcentrale wordt dynamisch verdeeld over alle aansluitingen daarop. Lijkt me dat ze dat bij Chello ook gebruiken. Dat betekend; wanneer iedereen 24/7 vol aan het downloaden is, de netwerksnelheid als een kaartenhuis in elkaar stort.[/quote:3dcb303e22] Ah okee dus dit is wel echt zo, tja het zou ook kunnen zijn dat ze dat gewoon weg maar zeiden om een zogenaamde reden te hebben om tegen klanten te zeggen dat ze niet zoveel moeten downloaden. @JBS: owja idd de limiet was 40 gig, tijdje hiervoor was het 50 gig. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2005 TIP: (chello heeft software om je datavekeerd bij te houden) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2005 [quote:e2b4acbdc5="Mehmet"]TIP: (chello heeft software om je datavekeerd bij te houden)[/quote:e2b4acbdc5]Dat weet ik. Maar sinds 1 maart is er geen datalimiet meer. Dus ze hebben geen poot om op te staan. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen