anoniem Geplaatst: 22 februari 2005 Delen Geplaatst: 22 februari 2005 Zie titel van bericht. Het probleem dat ik had is opgelost, maar hoe kan dit? Mijn Postbank.nl heeft begin vorige week een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Sindsdien kon ik wel inloggen en alle gegevens bekijken, maar geen enkele handeling verrichten. Na contact met de helpdesk bleek de oplossing verrassend simpel. Ik heb ooit een off-line html-pagina gemaakt, met daarin al mijn favorieten. Daarin bevindt zich ook de link naar mijnpostbank.nl. De oplossing van het probleem was om niet via die link in te loggen, maar rechtstreeks in te typen op de adresbalk, ofwel die link weg te poetsen, en opnieuw aan te maken. Oorzaak zou zijn (volgens die helpdeskmedewerker) dat de oude link een oud cookie opzocht). Ik gooi evenwel regelmatig alle cookies weg. Vraag dus: Hoe kan dit? Wat is het verschil tussen zo'n link en rechtstreeks intypen van de url? Het antwoord zal wellicht eenvoudig zijn, maar ik zie het even niet. Mijn browser is IE6.0SP1 en mijn OS is Windows ME. Jan de Boer Kleine correctie op 23 febr. Typefoutje: "on-line html-pagina" moest "off-line html-pagina" Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 23 februari 2005 Kan haast niet anders dan dat de link is veranderd..... Weet niet of dit het is, maar het is logischer dan verhalen over oude koekjes ;-) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 23 februari 2005 Nee, die link is gewoon www.postbank.nl, dat was zo, en is nog steeds zo. Ik kon ook wel inloggen, dat was niet het probleem, ik kon al mijn gegevens zien, rekening overzicht, openstaande opdrachten, adreslijst etc., maar kon geen enkele betaalhandeling verrichten. Een paar dagen eerder het ik een uiterst vriendelijke medewerkster van de helpdesk aan de lijn die meldde dat sinds die vernieuwing nog een paar meldingen waren geweest met de zelfde klacht. Men was bezig te zoeken naar de oorzaak. Na het weekend belde ik weer, en toen vroeg de persoon van de helpdesk me of ik misschien inlogde via een link. Ook al was die link precies eender als de rechtstreeks in te typen url op de adresbalk, hij adviseerde me om dat laatste toch te doen. Die link zou op de een of andere manier verbonden zijn met verouderde inloggegevens (verborgen cookie???). Het resultaat was dus meteen positief. Wat me nu dus uitermate intrigeert (niet alleen voor postbank.nl, [u:b944012d48][b:b944012d48]maar ook in het algemeen[/b:b944012d48]) [/u:b944012d48]: hoe kan het dat het aanklikken van een url in een link soms tot andere verschijnselen leidt dan het intypen van diezelfde url op de adresbalk (mappen cookies en temporary internetfiles waren steeds leeg). Dit was helemaal nieuw voor me. Jan de Boer Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2005 Ik haal het topic toch nog even naar boven. Herkent echt niemand het, dat het aanklikken van een url in een link op een off-line html-pagina soms tot andere verschijnselen kan leiden dan het intypen van precies diezelfde url op de adresbalk? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2005 Bij het aanklikken van een link kan een referrer (=de aanroepende pagina) worden meegestuurd door de browser; bij intikken van de URL in de adresbalk wordt deze niet meegestuurd. Dat is dus een verschil waardoor een applicatie anders kan reageren. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit in het geval van de postbank de oorzaak is. Er zijn browsers die überhaupt geen referrer meesturen en het zou betekenen dat de postbank bovendien nooit via een link goed kan worden benaderd. Ik kan me niet voorstellen dat de postbank zo'n check zou hebben ingebouwd. Verder is het cookie verhaal ook onwaarschijnlijk. Uit je verhaal begrijp ik dat je alleen een favorietenpagina met links off-line hebt gemaakt. Na de klik naar de postbank heb je niets meer te maken met die off-line pagina. Cookies zijn domein(+pad) gebonden, dus als hierin niets gewijzigd is, dan zal nooit een "oud" cookie worden gebruikt. Het systeem van de postbank is gewoon een belabberde e-banking applicatie. Ik gebruik het zelf ook naast die van de abn en van de rabobank, en die steken met kop en schouders boven de postbank uit. Alleen spaarbeleg is nog erger dan de postbank. Overigens was het met girotel online nog een slag erger (hoezo mag ik geen opdrachten na 23:00 uur doen? :o ). Dus ze zijn wel op de goede weg. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2005 Bedankt Annie. Hoe het ook zij, of het nou een cookie is of iets anders, feit was dat met die simpele link www.postbank.nl in mijn off-line favorietenpagina op de één of andere manier oude inloggegevens werden meegestuurd. Waar vandaan mag Joost weten (ik vrees dat die het ook niet weet), maar het functioneerde gewoon niet, en na het wissen van die link en het exact eender opnieuw aanmaken (op advies van die helpdeskmedewerker, die met dat cookie misschien die referrer heeft bedoeld ) ging het weer als vanouds. Met vriendelijke groet, Jan de Boer Edit: Heb een beetje zitten grasduinen op Google met referrer/referer en meen nu te begrijpen dat zo,n refferer een soort database bij [b:25ac6f92dd]hen[/b:25ac6f92dd] is, waar ze registreren hoe een klant/gast bij hen terecht is gekomen, d.w.z. via een link (waar dan ook vandaan) of rechtstreeks. Daar zouden dan (vergelijkbaar met een cookie) mijn inloggegevens zijn bewaard, die twee weken geleden plotseling niet meer geldig waren. Waarmee het dan ook verklaarbaar is dat ik op beide PC's in mijn netwerkje dit verschijnsel had. Dus geen cookie bij mij (dat was al lang gewist!) maar een "cookie" bij hen. Beetje stom dat ze dat niet meteen opgeschoond hadden. Denk je dat ik hiermee een beetje op het goede spoor zit? Eerlijk gezegd had ik me met dit begrip nooit eerder bezig gehouden, maar een mens leert altijd. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen