Ga naar inhoud

Is IP misbruik mogelijk?

Aanbevolen berichten

In algemeen weet ik redelijk veel maar ik had hier geen antwoord op. Ik kreeg deze vraag van een goede kennis: kan iemand een IP adres misbruiken? Deze kennis zit op de kabel dus heeft een vaste, toegewezen, IP adres en computer nr. Men zat op een of ander forum en opeens verscheen het bericht= ‘Jou IP adres is… en jij hebt Windows XP op de PC. Dit is dus een verassing, ha, ha, ha!’ Dat mens schrok zich te lazarus. Nu kreeg ik de vraag: kan men de IP adres misbruiken? En zo ja, voor welke doelen?
Link naar reactie
Men kan zich niet voordoen als jouw IP-adres, om misbruik te maken moet men dus echt vanaf jouw computer opereren bv. via een trojan/virus. Denk hierbij bijvoorbeeld aan recente virussen waarbij besmette computers op een bepaalde datum de website van microsoft moesten platleggen. Voor de server van MS komt die aanval dan (mede) via jouw IP-adres. Met een goede (actuele !!) virusscanner en firewall is dit risico goed tegen te gaan.
Link naar reactie
Iemad zou IP-spoofing kunnen doen, of IP-masquerading. Vooral de kundige linux-gebruikers hebben hier vaak de kennis voor en leent Linux zich zeer goed voor. Bij IP-spoofing kan je je source-ip address "faken" en dus kan je het ip-adres van iemand anders gebruiken, verkeer komt echter niet terug op je pc, maar gaat naar het gespoofte adres, ideaal voor DDOS attacks......IP-masquerading is het toevoegen van 100-tallen aan de source-ip address, je werkelijke ip-adres staat dus wel in de header, maar er staan er honderden, dus is wat moeilijker te achterhalen wie de werkelijke verzender is, voordeel hiervan is dat er wel retour-verkeer mogelijk is. Als je bijv. een ping uitvoert met een ip-masquerading, krijg je gewoon reply's, er gaan echter ook reply's naar alle ip-adressen. Voor beide zaken is er gedegen tcp/ip kennis nodig en zullen in de regel niet gebruikt tegen particulieren aangezien het voor die jongens niet interesant is.
Link naar reactie
Hallo Venzent, Bedankt voor je reactie. Ik had dit al gelezen maar soms moet ik ook nog geld verdienen (en beetje uitgeven). Ik had me al beetje in verdiept op zoek naar meer uitleg. Het resultaat was inderdaad: met Linux is dit makkelijk (spoofen). Ik vermoed dat het ging meer om iets in de trend dat gebeurt bij: danasoft.com Alleen als je zoiets niet verwacht dat schrik je wel. Dus in praktijk is het niet mogelijk dat iemand jou IP adres invoert op zijn PC en vervolgens met deze IP gaat surfen. Klopt dit wel? grtz
Link naar reactie
[quote:333a9a2c4d="Falconetti"]Heb gedaan, gebeurd niets. Nou niets = kan...niet vinden. Ik zit hier op de kabel van Essent. Nu dat je het over hebt, ik zat ooit op een forum. Stond: klik here. Toen ik dat aanklikte kreeg ik nieuwe venster met de inhoud van mijn C. Wel grappig :D[/quote:333a9a2c4d] dat is dus gewoon een verwijzing naar je eigen loopadres
Link naar reactie
[quote:c118e2d208="Falconetti"]O.K. we stoppen, we gaan nu off-topic. Laatste (mini) vraag = hoe zet je een link onder een woord? Bijv. als er staat: kik hier (hier staat dan in blauw) maar als je erop klikt dan kom je op een website.[/quote:c118e2d208] [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/faq.php?mode=bbcode#8]klik hier[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...