Ga naar inhoud

"octrooi" op internet concept, mogelijk????

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een idee voor het opzetten van een commerciele website. Het concept is naar mijn idee nieuw, ik heb hier al enig research naar gedaan. Nou heb ik voor die site een designer, programeur en een content-manager nodig. Zodra ik met deze personen ga praten over het hoe en wat zal ik het concept moeten blootleggen, in hoeverre kan ik mij ertegen indekken dat zij aan de haal gaan met het idee? Is zoiets wettelijk vast te leggen middels een non-disclosure of is het internet zo anarchistisch dat ik hier helemaal geen houvast aan heb, wie weet hier iets van?
Link naar reactie
Ik zal eerst een designer moeten hebben en daarmee moeten raadplegen hoe de site geprogrammeerd zal moeten worden voordat ik iets zinnigs kan zeggen. Momenteel ben ik mij aan het orienteren over de eventuele rechten en plichten. Voordat ik dit weet ga ik nog geen kontakten leggen of mensen zoeken, vandaar mijn vraag hier. Zodra alles op papier staat is het nog vroeg genoeg om mensen te zoeken. Ook wil ik de mogelijkheid bekijken om een onafhankelijk marktonderzoek te laten doen om de haalbaarheid te peilen, het zoeken van de mensen en het opzetten van de site is pas het laatste stadium.
Link naar reactie
[quote:02fca7696a="Wiep Corbier"]Gaat je vast niet lukken. Je kunt hooguit die mensen eerst in dienst nemen en dan valt het vast onder het 'bedrijfsgeheim'. Echter, als je ermee op het Internet komt zal de werking al snel doorgronden worden door slimmerikken zoals ik. :lol:[/quote:02fca7696a] Als ik ermee online ben is het concept uiteraard open, echter dan zal het voor een ander niet meer zo makkelijk zijn hetzelfde te doen, tenzij die een manier ziet om het grootser aan te passen. Mijn vraag is ook niet of iets haalbaar is, maar of je een concept (dus niet de werking van een site) in een opstartfase kan beschermen.
Link naar reactie
voor zover ik weet, is alles wat van jou is (wat jij bedacht / ontworpen / getypt hebt), alleen van jou, en mag niemand het zomaar overnemen, zolang je er een (c) onder gezet hebt. mensen die dat toch doen, kun je (eventueel via de juridische weg) dwingen jou materiaal van hun site te halen. maar dat gaat alleen over aantoonbaar jou creaties, en daar vallen ideeen niet onder. niemand mag de site marktplaats.nl letterlijk overnemen, maar iedereen mag een veilingsite openen, die LIJKT op marktplaats.nl. hoewel dat ook niet helemaal klopt, want marktplaats is wel degelijk naapers aan het dwingen aanpassingen door te voeren aan hun sites, omdat ze teveel op marktplaats lijken. kortom: als je je idee op internet plaatst, en het is een goed idee, wat aanslaat, heb je in no-time klonen. het enige wat je hieraan kunt doen, is zorgen dat jou naam en product bovenaan staat, om weer op marktplaats te komen, als iemand het woord internetveiling zegt, moeten mensen denken aan www.marktplaats.nl, en niet aan ebay, ricardo of god weet wat allemaal. doei, jules
Link naar reactie
Da' s toeval zeg! Ik lees hier net in ...ahum.. PCMagazine..kuch.. dat: [list:b95eba5f9f]"...Voorheen was het zo dat wiskundige algoritmes, [b:b95eba5f9f]manieren van zaken doen[/b:b95eba5f9f] en computerprogammatuur niet konden worden gepatenteerd. De Europese Commissie is van plan dit beleid te wijzigen en het mogelijk te maken software te patenteren. Dit betekent dat een bedrijf een bepaalde [b:b95eba5f9f]implementatie[/b:b95eba5f9f] van een progammeertaal legaal aan zich kan binden en het illegaal wordt om zonder toestemming een soortgelijke implementatie te ontwikkelen. Een patent gaat dus veel dieper dan een copyright..."[/list:u:b95eba5f9f] Gefeliciteerd! Er is natuurlijk een heftige discussie ontstaan over dit voornemen in de hoek van opensource (begrijpelijk denk ik) meer hierover op; http://swpat.ffii.org
Link naar reactie
[quote:38b7e004a8=".:ToBee:."] [list:38b7e004a8]"...Voorheen was het zo dat wiskundige algoritmes, [b:38b7e004a8]manieren van zaken doen[/b:38b7e004a8] en computerprogammatuur niet konden worden gepatenteerd. De Europese Commissie is van plan dit beleid te wijzigen en het mogelijk te maken software te patenteren. Dit betekent dat een bedrijf een bepaalde [b:38b7e004a8]implementatie[/b:38b7e004a8] van een progammeertaal legaal aan zich kan binden en het illegaal wordt om zonder toestemming een soortgelijke implementatie te ontwikkelen. Een patent gaat dus veel dieper dan een copyright..."[/list:u:38b7e004a8] [/quote:38b7e004a8] Ok, dus het zit er wel aan te komen. Ik zal inderdaad zoals Katiren aangaf eens een bezoekje brengen aan ons KvK, kijken wat die te melden hebben. Dank jullie wel voor het meedenken.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
[quote:8ebf87cd58=".:ToBee:."]Da' s toeval zeg! Ik lees hier net in ...ahum.. PCMagazine..kuch.. dat: [list:8ebf87cd58]"...Voorheen was het zo dat wiskundige algoritmes, [b:8ebf87cd58]manieren van zaken doen[/b:8ebf87cd58] en computerprogammatuur niet konden worden gepatenteerd. De Europese Commissie is van plan dit beleid te wijzigen en het mogelijk te maken software te patenteren. Dit betekent dat een bedrijf een bepaalde [b:8ebf87cd58]implementatie[/b:8ebf87cd58] van een progammeertaal legaal aan zich kan binden en het illegaal wordt om zonder toestemming een soortgelijke implementatie te ontwikkelen. Een patent gaat dus veel dieper dan een copyright..."[/list:u:8ebf87cd58] Gefeliciteerd! Er is natuurlijk een heftige discussie ontstaan over dit voornemen in de hoek van opensource (begrijpelijk denk ik) meer hierover op; http://swpat.ffii.org[/quote:8ebf87cd58] over patenten gesproken...hier is een link om eens te bekijken --> http://www.newsforge.com/business/03/12/08/2110206.shtml?tid=110&tid=85 :o
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...