anoniem Geplaatst: 26 oktober 2003 Delen Geplaatst: 26 oktober 2003 Hallo, Ik heb een PC en een laptop. Op beide is win xp geinstalleerd. Netwerk is ingeregeld in XP en de PC en de laptop delen bestanden. De PC heeft de internet aansluiting via adsl (ethernetmodem). Ik heb geen hardware-matige router. Probleem is dat ik het niet voorelkaar krijg om met de laptop het internet op te komen. Ik heb reeds diverse sites gelezen / geraadpleegd (spreken elkaar soms tegen) en mensen gevraagd, maar de oplossing is er nog niet. De instellingen zijn als volgt: PC met internet aansluiting: - 2 netwerkkaarten, te weten: - kaart voor internet aansluiting: IP address: 10.0.0.150 subnetmask: 255.255.255.0 Het ip-address 10.0.0.150 kan ik pingen vanaf de laptop - kaart voor aansluiting met laptop: IP address: 192.168.0.1 subnetmask: 255.255.255.0 (alles handmatig ingesteld) Het ip-address 192.168.0.1 kan ik pingen vanaf de laptop - VPN verbinding met internet provider: Hostname cq IP address of destination: 10.0.0.138 pc1 - obtain ip address en DNS server address staan op automatisch Het ip-address 10.0.0.138 kan ik NIET pingen vanaf de laptop (wel vanaf de PC) Laptop: 1 netwerkkaart: IP address: 192.168.0.2 subnetmask: 255.255.255.0 default gateway: 192.168.0.1 (ook alles handmatig ingesteld) Het IP address 192.168.0.2 kan ik pingen vanaf de PC. Ik kan echter niet dus met de laptop het internet opkomen. Ik heb derhalve de volgende vragen: - wat is er eventueel fout aan bovengenoemde instellingen cq wat ontbreekt er eventueel - heb ik nog een software matige router nodig zoals winroute of kan het e.e.a. ook allemaal met win xp - moeten de DNS server addressen op de laptop wel of niet ingevuld worden en zo ja, met welke nummers? Op een website wordt gezegd dat je alleen de eerste moet invullen met het zelfde ip address dat bij de default gateway staat en op een andere website staat dat je hier de dns server adressen van je provider moet invullen. Wat is het nou dan? Ik heb beide geprobeerd en geen van beide werkte - bij welke verbinding op de PC (1 van de 2 LAN of VPN verbinding) moet je aanvinken "allow other network users to connect through this computer's internet connection" aanvinken? Als ik dat doe bij de VPN verbinding (zoals op diverse websites is aangegeven) dan worden de IP- en subnetmask nummer aangepast in de LAN-verbinding waar de adsl-modem aanhangt. Hierdoor kan ik dan niet meer inloggen bij de provider. - wat moet ik eventueel inregelen in de firewall (zonealarm pro) Hopelijk kan iemand een duidelijk antwoord geven want na een dag puzzelen en proberen ben ik er nog niet uit en met de gegevens van de diverse websites kom ik er ook niet uit. Groet, Chris Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2003 Je moet inderdaad ICS instellen op de netwerkkaart waar je ADSL modem aanhangt. Als het goed is verandert 'ie het IP adres niet. Mocht dat om wat voor reden toch gebeuren kun je hem met de hand weer op 10.0.0.150 instellen. Stel je laptop in op "automatisch verkrijgen van een IP adres". Zorg er wel voor dat je PC eerst helemaal is opgestart voordat je de laptop opstart!! Stond je laptop al aan, dan die eerst opnieuw opstarten. Ik zou dit alles overigens proberen zonder dat ZoneAlarm draait. Als alles werkt naar behoren dan pas ZoneAlarm opnieuw installeren. ZoneAlarm vraagt of de gevonden netwerkverbinding "trusted" of "internet" is. Op de laptop is de verbinding "trusted". Op de PC is de verbinding naar je laptop "trusted" en de verbinding met het ADSL modem "internet". Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2003 Hoi, Dank je voor je reactie. Eea wil nog steeds niet lukken. Ik heb nog een aanvullende vraag. De 2e netwerk kaart in mijn normale PC moet die ook staan op "automatisch verkrijgen van een IP adres"? Zodra ik ICS instel op de netwerk kaart instel waar het ADSL modem aanhangt vliegt de internet verbinding er na ongeveer 1 minuut er uit. Probeer ik dan weer aan te loggen dan komt er de mededeling in de trend van: can't find 10.0.0.138 Ik moet dan eerst de modem aan en uit doen. Mocht je nog een tip hebben, dan verneem ik die graag. Verder denk ik dat ik een router ga aanschaffen. Meerdere mensen hebben me dat aangeraden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2003 De netwerkkaart waar het modem aan hangt moet niet op automatisch verkrijgen staan. Die moet hard ingesteld staan op 10.0.0.150, anders kan ie het modem niet vinden (10.0.0.138). Controleer ook de subnet mask. De andere netwerkkaart kun je instellen op "automatisch verkrijgen". Een router is natuurlijk een nog veel betere oplossing. Dan hoeft ook niet perse de PC aan te staan als je met de Laptop het net op wilt. Kun je misschien ook meteen een wireless router nemen. Dan kun je met je Laptop vanaf de bank internetten :lol: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen