Ga naar inhoud
  • 0

Vreemde emailadressen en emails aan MIJZELF?!


anoniem

Vraag

Beste Abraham54 en lezers van C!T, Lenovo z580, windows 7, free Avast 7, Eset online scanner, MBAM, CCleaner. ik vind vandaag een uiterst vreemde email in mijn eigen emailbox van mezelf?! Schrikken, het gaat over mannelijke vergrotingen&pillen en ik ben een vrouw, dus niet echt doelgroep. Hoe kan het in godsnaam van mezelf naar mezelf gestuurd zijn? Is het een virus of gehackt weer? Het betreft webbased email, hotmail. Vond laatst al met stom toeval vreemde emailadressen... Ik open niet zomaar email, berichten zonder subject gaan de prullenbak in. Berichten van onbekenden gaan eveneens de prullenbak in. Reclame gaat ook de prullenbak in, mits ik het zelf heb aangevraagd en het bekend is. Heb een beetje bekeken in het bericht met rechtermuisknop berichtbron (zonder het emailtje zelf aan te klikken of te openen! want die definieer ik als spam en delete dat), het eindigt met .com en met .su!!! Hoe kan ik mezelf emailen op een tijdstip dat ik elders ben over een vreemd onderwerp dat niet voor mij bestemd is? Pas regelmatig mijn wachtwoord aan, gekke spelling, gek geheim antwoord zelfs met opzet foute spelling. Scan na elk internet gebruik. Heb internet ook niet continue online staan, sluit de verbinding en werk meestal offline als ik geen internet nodig heb. Wat is dit? Belangrijker: Hoe kom ik hieraf? En wat kan ik ertegen doen? [img:fd4608d9ef]http://www.imgdumper.nl/uploads6/512a0e89bc24a/512a0e89b7043-lijst_met_gekke_emails_in_mijn_account_wat_is_dat_wat_kan_ik_ertegen_doen.jpg[/img:fd4608d9ef] Toevoeging: een stukje vanaf brongegevens in de email: [img:fd4608d9ef]http://www.imgdumper.nl/uploads6/512a13b8c46e2/512a13b8c42f7-brongegevens_zender_gekke_email.JPG[/img:fd4608d9ef] BVD! Groet Holly
Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Daar is inderdaad grote kans op. Maar het is ook mogelijk dat iemand enkel maar je adres weet en daar misbruik van maakt. Het is super eenvoudig om een vals account te maken op naam van iemand anders. Dat komt omdat je voor verzenden geen wachtwoord nodig hebt. Heel gewoon de naam en adres van die ander invullen en klaar. Het verschil met echt hacken is dat de werkelijke afzender in de header is op te sporen. Maar slechts een enkeling weet wat een header is, laat staan dat hij/zij er bij twijfel in kijkt.
Link naar reactie
  • 0
Dank voor de reacties. Het betreft hotmail, webbased. Tot het voorjaar vorig jaar 2012 bleek dat inderdaad zo! Rootkit in de MBR en ook in de recovery, later nog een backdoor die getackeld zijn dankzij Abraham54, helaas overleed de pc toch erna door al het gebeurde (vele malen oververhit...je kon de elektronica ruiken, ondanks een coolerstandaard eronder)...tenminste, dat vermoed ik dat dat flink heeft bijgedragen daaraan. Ook kwam Abraham54 destijds erachter dat er iets met Diablo was, maar ik speelde geen spellen, maar veel spam kwam van Diablo later pas, toen ik vele keren achtereen mijn wachtwoord had aangepast. Nu ben ik nog voorzichtiger dan ik was, tenminste, daar doe ik mijn best wel enorm voor, zie ik onlangs die gekke emailadressen omdat ik per toeval aan het zoeken was naar een email van iemand... Nu krijg ik email, en het lijkt van mij, met mijn emailaccountnaam... Is de header wat ik doe middels de rechtermuisknop, dat ik in de brongegevens kan kijken zonder het bericht te openen? Heb direct weer het wachtwoord en de vraag aangepast! Er zijn hier in de regio die zgn. "War-drivers" actief, signalementen zijn uitgedeeld en de politie surveilleert extra. Zijn uit Oostblok met diverse auto's die rondrijden en systemen hacken... Mensen worden gewaarschuwd middels gemeente en politie... Hoe kom ik eraf? Elke week mijn wachtwoord veranderen? t schijnt dat ze alles kunnen als ze willen, heb nu inmiddels dus een nieuwe pc met windows 7...dacht dat dat al veel zou helpen. Had al een hele poos een ander emailaccount gebruikt, had er al 2, waarvan een reserve, nu 3 en dadelijk nog meer? Of is het beter om het op te doeken? Dat is veel werk, dan moet ik echt velen verwittigen! Dat is een hels karwei indien... :( Dat maakt me wel droevig... Bvd Groet Holly
Link naar reactie
  • 0
Open jouw Hotmail [list:628a3bfabe][*:628a3bfabe] Ga naar Opties \ Meer opties (helemaal rechtsboven). [*:628a3bfabe] Vervolgens klik je op Persoonlijke gegevens bekijken en bewerken, onder Account beheren. [*:628a3bfabe] Voer je wachtwoord in.[/list:u:628a3bfabe] [list:628a3bfabe][*:628a3bfabe] Nu zie je jouw gegevens staan. [*:628a3bfabe] Klik op Wijzigen naast Wachtwoord, onder Wachtwoordgegevens. [*:628a3bfabe] Geef een nieuw en goed wachtwoord op. [*:628a3bfabe] Klik aansluitend op Bevestigen.[/list:u:628a3bfabe] [list:628a3bfabe][*:628a3bfabe] Volg dezelfde instructies voor het wijzigen van je geheime vraag en antwoord. [*:628a3bfabe] Ook hier dien je absoluut de gegevens te wijzigen![/list:u:628a3bfabe] Noot: een goed wachtwoord is minstens twaalf tekens lang en is opgebouwd uit hoofd- en kleineletters, cijfers en tekens! Hier kan je jouw wachtwoord testen: https://www.microsoft.com/protect/fraud/passwords/checker.aspx?WT.mc_id=Site_Link
Link naar reactie
  • 0
[quote:96a7210797="Abraham54"]Hier kan je jouw wachtwoord testen: https://www.microsoft.com/protect/fraud/passwords/checker.aspx?WT.mc_id=Site_Link[/quote:96a7210797] Nou, of dat nou een goede tester is voor passwords......? :roll: IK heb er zelf eens wat testen op losgelaten en waar ik uit het recent verleden overtuigd was van een sterk wachtwoord, blijft deze het hardnekkig "weak" vinden. Een wachtwoord dat uit 10 volslagen willekeurige cijfers. letters en tekens bestaat (dus nauwelijks voorspelbaar), lijkt me persoonlijk redelijk geslaagd. Dit is in ieder geval (aanzienlijk) sterker dan een zeer voorspelbare reeks van 10 posities. Bij Microsoft denken ze daar anders over, blijkbaar..... Type voor de aardigheid eens: [u:96a7210797]secretpassword[/u:96a7210797]. Dit wordt gekwalificeerd als "strong". Welliswaar 14 tekens, maar in mijn opinie: flut!
Link naar reactie
  • 0
yes done, kleine en capital letters met tekens en cijfers, zo bouw ik mn passwords ook op, geeft aan als zeer sterk. Zijn geen voorspelbare woorden, zijn eigen uitdrukkingen getwist in foutieve spellingen, dus redelijk onvoorspelbaar als ze een vocab-checker erop zouden laten draaien... Beste Lion, je hebt gelijk over secretpassword, dit is dan ook niet met kleine en capital letters en ook niet met cijfers en tekens erin...zoals Abraham54 aangeeft! Dat heeft Abraham54 al heel erg vaak uitgelegd gelukkig. Ook hier weer, dus dat komt goed. Heb de brongegevens goed bekeken en uitgepluist, het wordt NIET vanuit mijn email gestuurd, dus het is wat in een reactie werd aangegeven: iemand gebruikt inmiddels mijn accountnaam als alias :( Ook daar wordt ik niet gelukkig van, zeker niet met zo'n onderwerpen. Maar duidelijk is dat naar die emailadressenlijst met vreemde emailaccounts wEL vanuit mijn account mail is gestuurd :cry: Heb mijn password aangepast inmiddels. Deed dat al bijna maandelijks. Kan ik er verder iets aan doen? Hoe kan ik controleren waar het vandaan komt? Of gewoon beter negeren (wat ik al die tijd doe met alle SPAM)... Dank vd reacties. Groet Holly.
Link naar reactie
  • 0
[quote:363c85c03e="Holly M."]Beste Lion, je hebt gelijk over secretpassword, dit is dan ook niet met kleine en capital letters en ook niet met cijfers en tekens erin...zoals Abraham54 aangeeft! Dat heeft Abraham54 al heel erg vaak uitgelegd gelukkig. Ook hier weer, dus dat komt goed. [/quote:363c85c03e] Even goed lezen: wat ik aangeef, is dat die passwordcheck bij Microsoft aangeeft dat iets b.v. als "secretpassword" als "strong" wordt gekwalificeerd! En dat een willekeurige reeks letters en tekens van 10 posities "weak" zou zijn. Nonsens dus lijkt me, want als ik een keuze zou moeten maken, dan lijkt me de 2e optie heel wat beter....
Link naar reactie
  • 0
Hallo Abraham54, nee, dat heb ik niet aangevinkt. Ook bewaar ik geen historie en geen cookies. Wel zit ik regelmatig in de bibliotheek (op pc van de bieb), maar ook daar niet aangevinkt, en log ik altijd goed uit. Spam heb ik een jaar lang gehad van Diablo, maar die niet geopent en altijd gedelete. Sinds kort dus met mijn 'naam' die rare mails...lijkt net of ik ze zelf verstuur. Maar gelukkig is dat iig niet zo! Misschien zijn het wel die lui die rondrijden waar de politie naar op zoek is. Die rijden in auto's rond met laptops op schoot. Bvd. Groet Holly P.S. @ Lion, jonge,echt, ga es buitenspelen! xal je elke letter die je typt opnieuw herhalen. Goed van je dat je hebt geleerd van je eigen faillure&error, hoe lang heb je erover gedaan? Wou je een veertje dat je er na zo lang pas zelf achter kwam dat t flut was ofzo...? Alsof je zelf zo goed bent met lezen...
Link naar reactie
  • 0
[quote:f78f5b875d="Holly M."]P.S. @ Lion, jonge,echt, ga es buitenspelen! xal je elke letter die je typt opnieuw herhalen. Goed van je dat je hebt geleerd van je eigen faillure&error, hoe lang heb je erover gedaan? Wou je een veertje dat je er na zo lang pas zelf achter kwam dat t flut was ofzo...? Alsof je zelf zo goed bent met lezen...[/quote:f78f5b875d] Ik snap absoluut je agressie niet. Het enige dat ik probeerde aan te geven (en niet puur naar jou, maar algemeen bedoeld), is dat ik zo m'n twijfels heb bij die passwordcheck van Microsoft. Niet meer en niet minder.... Niets negatiefs aan jouw adres, maar wat mij betreft einde discussie.
Link naar reactie
  • 0
ik ben niet degene met agressie, jij leest het zo. je helpt niet, Abraham54 probeert te helpen, die is prof in beveiliging e.d. en jij levert alleen kritiek op alles, maar dat heb je niet in de gaten. Discussie zoek ik helemaal niet, heb hulp met iets nodig, waar je niet echt aan bijdraagt op die manier. Dan moet je zelf een topic opzetten als je wil discussiëren, of heb ik dat zo fout? Peace4all. Groet, Holly.
Link naar reactie
  • 0
[quote:7b3bc73680="Holly M."]ik ben niet degene met agressie, jij leest het zo. je helpt niet, Abraham54 probeert te helpen, die is prof in beveiliging e.d. en jij levert alleen kritiek op alles, maar dat heb je niet in de gaten. Discussie zoek ik helemaal niet, heb hulp met iets nodig, waar je niet echt aan bijdraagt op die manier. Dan moet je zelf een topic opzetten als je wil discussiëren, of heb ik dat zo fout? Peace4all. Groet, Holly.[/quote:7b3bc73680] Het was absoluut niet mijn bedoeling om dit draadje op die manier om te buigen of negatief te beïnvloeden. Ik hoop dat jij mijn goede intenties wilt zien: het enige dat ik probeerde, is om bij de check van Microsoft aan te geven dat ik hier niet in geloof. Aan de hand van 2 duidelijke voorbeelden. Ik heb betere checkers gezien. That's all. Een discussie willen voeren lag niet direct in mijn bedoeling. Ik hoopte een bijdrage te leveren, maar da's dus helaas niet gelukt. Excuses voor de overlast!
Link naar reactie
  • 0
[quote:cb9d1fdc64="Holly M."]P.S. @ Lion, jonge,echt, ga es buitenspelen! xal je elke letter die je typt opnieuw herhalen. Goed van je dat je hebt geleerd van je eigen faillure&error, hoe lang heb je erover gedaan? Wou je een veertje dat je er na zo lang pas zelf achter kwam dat t flut was ofzo...? Alsof je zelf zo goed bent met lezen...[/quote:cb9d1fdc64]Als je tegen iedereen beleefd blijft, is er ook minder kans dat je computer wordt aangevallen. Computerbeveiliging is dus niet alleen een technische kwestie.
Link naar reactie
  • 0
Belangrijker dan moeilijke letters/cijfers is de lengte van het wachtwoord. Eentje van 8 tekens kun je wel kraken met bruteforce hacken, eentje van 28 letters niet, of het moet al stom toeval zijn. Er wordt ook wel aangeraden een wachtzin te gebruiken. Bijvoorbeeld: ditisechtweleenheelerglangwachtwoordvindjeookniet. Makkelijk te onthouden, onmogelijk voor bfh.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...