Ga naar inhoud

Kan de free versie van EaseUs ToDO Backup GPT de systeem partitie herstellen?


petergoirle

Aanbevolen berichten

Ik gebruik al jaren EaseUs ToDo Backup voor het maken van een systeem image van de C-partitie en het terugzetten van de image. Dit op diverse PC's. Nu ging het terugzetten van de image met de onder Windows opgestarte EaseUs ToDo Backup op een Lenovo IdeaPad S400 notebook niet. De restore functie was niet beschikbaar en ik kreeg het advies de betaalde versie aan te schaffen. Een poging om met een door EaseUs ToDo Backup aangemaakte nood USB-stick de image terug te zetten mislukte ook. Ik kreeg alleen een niet bestaande A-disk te zien. Ook de betaalde versie wilde niet zomaar de image terugzetten. Er moest eerst een WinPE disk/USB-stick worden aangemaakt, wat gelukkig automatisch kon verlopen. Met deze WinPE stick kon in bijna een uur de systeem-image worden teruggezet. Latere kontrole met een partitiemanager bleek het geen MBR partities maar GPT partities op de harddisk te staan. Bovendien staan er een aantal verborgen partities op de harddisk, meer dan alleen een herstel- en boot-partitie. Kan de free-versie van EaseUs ToDo Backup geen GPT partities terugzetten? Zijn er gratis image programma's die dat wel kunnen? Of worden de problemen door de bijzondere indeling van de harddisk van de Lenovo IdeaPad S400 notebook veroorzaakt?
Link naar reactie
Of een programma GPT kan verwerken moet je wel kunnen vinden in de specs van de diverse programma's: anders zijn ze niet veel waard voor deze nuttige en degelijke wijze van back-uppen van je systeem. Mijn ervaring is dat een dergelijk programma geen moeite heeft met een bijzondere indeling van een harddisk, maar ik zou bij de gratis versies goed kijken in de specs wat wel en niet kan of het gewoon even proberen en uittesten. De gratis versies zijn lang niet altijd zo goed als de betaalde is mijn indruk/idee.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...