Ga naar inhoud

Banknummer van gironummer onderscheiden

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik dit in het juiste forum vraag, maar goed, ik geloof dat ik hier de meeste kans heb om mensen te bereiken die hier wel eens mee te maken hebben. Ik vroeg me af of het mogelijk is om aan de hand van een nummer dat ergens wordt ingevuld te achterhalen of het een bank- of een gironummer is (met daarbij uiteraard de voorwaarde dat de bezoeker het nummer juist heeft ingevuld). Bestaat een banknummer bijvoorbeeld minimaal uit 10 getallen en een gironummer maximaal uit 9 of zo, of is er wellicht een ander algoritme waar de nummers aan moeten voldoen. Ik kan daar niet zo veel over vinden. (De makkelijkste optie is natuurlijk om de bezoeker naast het nummer tevens te laten opgeven of het om een giro- of bankrekening gaat, maar daarmee loop je de kans dat hij/zij het verkeerd invult). Alvast bedankt.
Link naar reactie
De juistheid van bankrekeningnummers kun je bepalen mbv de 11-proef: - een bankrekeningnummer heeft altijd 9 cijfers - de formule om te bepalen of een nummer geldig is: [code:1:2b6a0ff851]((1e getal * 9) + (2e getal * 8) + (3e getal * 7) + ... + (9e getal * 1))[/code:1:2b6a0ff851] Dit getal moet deelbaar zijn door 11, er moet dus een geheel getal uitkomen. Voorbeeld: bankrekeningnummer is 123456789 berekening: [code:1:2b6a0ff851]((1 * 9) + (2 * 8) + (3 * 7) + (4 * 6) + (5 * 5) + (6 * 4) + (7 * 3) + (8 * 2) +(9 * 1) ) / 11 = 15[/code:1:2b6a0ff851] Dit is dus een geldig nummer. Zie [url=http://www.phpfreakz.nl/library.php?sid=1578]hier[/url] voor een voorbeeldfunctie in php. Voor gironummers ken ik geen controlefunctie. Maar je zou er gevoeglijk vanuit kunnen gaan dat wanneer een nummer minder dan 9 cijfers heeft, deze dan een gironummer is.
Link naar reactie
Nog een aanvulling: gironummers kun je niet op juistheid controleren mbv een formule. Blijkbaar wordt de naam/rekeningnummer combinatie aangehouden door de banken om te controleren of een nummer het juiste gironummer is. Voor gironummers kun je dus alleen maar uitgaan van het feit dat men het goede nummer heeft ingevuld.
Link naar reactie
[quote:3b720bee6a="gerben"]Ik meen dat een gironummer uit maximaal 7 cijfers bestond? Je kunt trouwens om de bank van de gebruiker vragen. Alles behalve postbank is bankrekening.[/quote:3b720bee6a] Of, zoals telebankier pakketten dat vaak doen, door een postbank rekening vooraf te laten gaan met een P.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...