anoniem Geplaatst: 28 februari 2005 Delen Geplaatst: 28 februari 2005 LS, Het is mij opgevallen dat het gebruik van index.php nogal verschilt bij verschillende websites. Zo heb ik bijvoorbeeld alles in index.php staan. Van hieruit roep ik mijn menustructuur aan en aan de hand van URL variabelen, roep ik de juiste inhoud aan. Nu valt het me op dat bij sommige sites wanneer je op een menu item klikt, naar een andere file wordt 'gesprongen'. Hoewel je dat aan de layout niet kan zien. Bijvoorbeeld: je bent in www.website.nl/home.php, je klikt op het menu item 'links' en je ziet vervolgens: www.website.nl/links.php Wat is hier het voordeel van? Ik heb altijd begrepen dat je alles maar op 1 plaats moet programmeren en dat gaat bij het hiervoor genoemde voorbeeld toch niet op, of wel? Zijn er misschien nog andere redenen om voorbeeld 2 (verschillende files) te gebruiken? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2005 Dat is de manier van programmeren. Met PHP heb je nogal wat mogelijkheden. Een bepaalde oplossing is niet goed of verkeerd. Het is een afweging. Mijn voorkeur gaat naar verschillende bestandsnamen. Het voordeel is daarmee dat je op www.website.nl/links.php terecht komt ipv www.website.nl/index.php?&keuze=links, het eerste vind ik netter staan. Als je object georienteerd te werk gaat, waarbij je gebruik maakt van verschillende lagen (database laag, visuele laag) dan zul je bijna altijd naar 1 bestand verwijzen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2005 Jup. Dat is een manier van programmeren. Trouwens, je kan ook de url "rewriten" zodat het lijkt dat de gebruik naar /home/about/mike gaat, terwijl in het echt dat bijv. /home.php?cat=about&p=mike zal zijn. Met apache moet je kijken naar mod_rewrite, alleen is het wel linke soep als je niet weet wat je doet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 maart 2005 [quote:64552e9f47="[m]"]Trouwens, je kan ook de url "rewriten" zodat het lijkt dat de gebruik naar /home/about/mike gaat, terwijl in het echt dat bijv. /home.php?cat=about&p=mike zal zijn. Met apache moet je kijken naar mod_rewrite, alleen is het wel linke soep als je niet weet wat je doet.[/quote:64552e9f47] Die vars cat & p, zijn dat dan willekeurig gekozen variabelen of staan die voor iets specifieks? Je zegt ook dat het iets van Apache is, dus als je dat verandert, ziet PHP geen verschil? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2005 [quote:a9f43455b1="Bremmeteng"][quote:a9f43455b1="[m]"]Trouwens, je kan ook de url "rewriten" zodat het lijkt dat de gebruik naar /home/about/mike gaat, terwijl in het echt dat bijv. /home.php?cat=about&p=mike zal zijn. Met apache moet je kijken naar mod_rewrite, alleen is het wel linke soep als je niet weet wat je doet.[/quote:a9f43455b1] Die vars cat & p, zijn dat dan willekeurig gekozen variabelen of staan die voor iets specifieks? Je zegt ook dat het iets van Apache is, dus als je dat verandert, ziet PHP geen verschil?[/quote:a9f43455b1] Dat zijn willekeurig gekozen variabelen, die kun je gewoon veranderen. In principe ziet de URL alleen voor de gebruiker er anders uit. De gebruiker ziet b.v. www.website.nl/nieuws/binnenland/34/ terwijl PHP gewoon www.website.nl/nieuws.php?category=binnenland&id=34 ziet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2005 Maar als het een setting van Apache is en niet van php, hebben alle mensen die hun site gehost hebben bij een ISP er toch niets aan. Tenminste zover ik weet, kan ik niets configureren aan Apache settings bij mijn provider. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2005 Nee maar je kunt URL's herschrijven doormiddel van een .htaccess bestandje, wat je gewoon in je eigen website directory kunt zetten. :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2005 Heeft iemand een link bij de hand die meer info geeft over die .htaccess bestanden? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2005 http://www.yourhtmlsource.com/sitemanagement/urlrewriting.html http://www.google.nl/search?q=apache+rewrite+url Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2005 in je phpinfo() staat ook ergens bij modules mod_rewrite... tenminste als je host het ondersteund... mijne doet dat niet :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2005 [quote:97d40f6cee="Bremmeteng"] Zo heb ik bijvoorbeeld alles in index.php staan. Van hieruit roep ik mijn menustructuur aan en aan de hand van URL variabelen, roep ik de juiste inhoud aan. Nu valt het me op dat bij sommige sites wanneer je op een menu item klikt, naar een andere file wordt 'gesprongen'. Hoewel je dat aan de layout niet kan zien. Bijvoorbeeld: je bent in www.website.nl/home.php, je klikt op het menu item 'links' en je ziet vervolgens: www.website.nl/links.php Wat is hier het voordeel van? Ik heb altijd begrepen dat je alles maar op 1 plaats moet programmeren en dat gaat bij het hiervoor genoemde voorbeeld toch niet op, of wel?[/quote:97d40f6cee] Jawel.. links.php [code:1:97d40f6cee] <?php require('header.php'); ... hier komt de inhoud ... require('footer.php'); ?> [/code:1:97d40f6cee] Het heeft beide z'n voor- en nadelen. - resultaat in zoekmachines - onderhoud. als je de bestandsnaam header.php veranderd moet je dat ook in alle php-bestanden doen. - alles opnemen in index.php is naar mijn mening complexer. En vergt een goed model. - etc. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2005 Dat valt toch wel mee, mijn index.php ziet er ongeveer zo uit: <body> require('java_scripts.php'); require('connect_db.php'); require('algemene_functies.php'); require('bepaal_user.php'); require('kop.php'); require('menu.php'); require('sub_menu.php'); require('log_in.php'); require('select_page.php'); ` require('meldingen.php'); require('footer.php'); </body> De navigatie gaat via 2 url variablelen (AREA & SECTION). Ik gebruik 2 variabelen om een hoofd en een sub menu te kunnen gebruiken. Die 2 vars worden dan in select_page.php gebruikt om de goede pagina omhoog te toveren... (Indeling van index.php (Head & table voor indeling) heb ik voor het gemak ff weggelaten.) Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen