Ga naar inhoud

Hoeveel kost een website?


Aanbevolen berichten

Ik ben gevraagd door een vage kennis (familielid van goede vriendin) om een website in elkaar te zetten omdat ze mijn maaksels waarderen. Het hoeft niet te ingewikkeld, wat nieuws, algemene info, foto's en enkele formulieren waarschijnlijk. Ook willen ze het zelf verder kunnen beheren. Dat in elkaar zetten lijkt me geen probleem. Ze willen me hier een redelijke vergoeding voor geven en ik wil ook best een vriendelijke prijs neerleggen. Ik heb echter geen idee wat een normale prijs voor zoiets is. Ik verdien mijn brood er namelijk niet mee. :) Aangezien er hier wel wat mensen rondlopen die wel brood op de plank hebben door dit werk, vraag ik me af wat jullie ongeveer vragen voor een website. PS: wees niet bang dat ik hiermee veel werk van jullie wil wegkapen, ik ben niet van plan op reguliere basis voor anderen websites in elkaar te zetten.
Link naar reactie
toch niet op uurbasis joh... het gaat hier duidelijk om een vriendenprijsje.. ik zou gewoon een fixed (zwart) prijsje maken.. Ik zou zeggen.. (als het echt maar een klein projectje is).. een eurootje of 500 ofzo... ik telde vroeger toen ik het nog zwart deed en voor kennissen gemiddeld zo'n 400-700 euro voor een website.. momenteel alles netjes wit via mijn eenmanszaak... mijn sites beginnen gemiddeld bij 800 euro ex. btw..... (en dan heb ik het over kleine MKB projecten voor kennissen)...
Link naar reactie
[quote:5aad66eb1e="stee0036"]Zwart tussen de 75 en 150 euro per uur. Dat hangt van de kennis af en of het wel of niet met CMS is.[/quote:5aad66eb1e]Waarom zou het per uur duurder of goedkoper worden als er een CSM bij komt kijken? Over het algemeen ben je gewoon langer bezig als je een CMS moet gebruiken en wordt het daarom duurder... En als jij 75-150 euro een vriendenprijsje noemt zou ik je vijand niet willen zijn ;) Ik denk dat 400 a 500 euro wel een redelijk bedrag is. Beetje afhankelijk van of je de CMS ook moet aanpassen. Voor een statische site zou het misschien iets minder zijn...
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties tot zover. Ik wil er inderdaad zeker een vriendenprijs van maken, zoals gezegd hoef ik er mijn brood niet mee te verdienen. Het gaat me er meer om dat ik een beetje gecompenseerd wordt voor de tijd die ik erin steek, niet meer dan dat. Ik wil het wel met een CMS (MODx) gaan opzetten, dat maakt het voor hen straks makkelijk als ze foto's of nieuws willen toevoegen. De bedragen die ik hier lees zijn wel een stuk hoger dan wat ik eerst in gedachten had, ik zat rond de 200 euro te denken. Het laagste bedrag dat ik hier hoor is het dubbele... Waarop is dat ongeveer gebaseerd? @Stee0036: dat is ongeveer het bedrag dat we op mijn werk (adviesbureau) per uur vragen, afhankelijk van junior-medior-senior en het type contract. Dat ga ik echt niet vragen.
Link naar reactie
Mijn absolute bodemprijs die ik destijds (zwart) voor vrienden/kennissen hanteerde was 400 euro... en daar zat dan geen cms bij. Echter momenteel doe ik ook alles met MODx (heerlijk cms).. en alhoewel ik voor een modx implementatie extra geld vraag scheelt het mij vaak ook extra werk... Dus als klanten besluiten geen CMS te nemen.. dan nog maak ik het in MODx... maar de klanten zien daar niks van terug. (want ze hebben die behoefte niet) Maar 400 euro is echt een prima vriendenprijs vind ik... En als het dan echt heel simpel is en je weet zeker dat het geen verhaal wordt zoals: "Ach doe ook nog ff dit... en doe anders dat er ook nog FF bij... etc etc"... dan zou je een 300 euro kunnen overwegen.
Link naar reactie
Het eerste wat je jezelf moet afcragen: wat gaan ze met die site doen ? Stel dat jij voor 100 euro een site maakt en zij halen dankzij die site 4000 euro per maand binnen, dan voel je je toch vreselijk besch***** nietwaar ? Iets anders waar ik enkele keren tegenaan gelopen ben omdat het vriendendiensten waren: eerst betalen, dan pas online !!. En als ze akkoord gaan, ook alleen dátgene wat ze gekregen hebben. Zo heb ik inderdaad eens een site aangepast en ben dara drukker mee geweest dan met de hele website zelf. Zo doe ik dat dus niet meer. De site zoals ze hem krijgen en als ze laterw at anders willen, moet er gewoon betaalt worden. En nog iets over die hoge prijzen, tuurlijk mag je 500 euro per uur vragen. De vraag is alleen: wil je klant het er voor geven. Zo nee, dan ben je een klant kwijt. Succes. :wink:
Link naar reactie
[quote:0d06f0e8c6="Rumaro"]Het eerste wat je jezelf moet afcragen: wat gaan ze met die site doen ? Stel dat jij voor 100 euro een site maakt en zij halen dankzij die site 4000 euro per maand binnen, dan voel je je toch vreselijk besch***** nietwaar ?[/quote:0d06f0e8c6] Zolang het geen website is waar je persoonlijk morele bezwaren tegen hebt lijkt het me niet relevant wat iemand op de site publiceert die jij maakt. Dan zou je beter zelf op een idee zijn gekomen om 4000 euro met een site te verdienen, nietwaar?
Link naar reactie
Ik weet het niet hoor, voor mij is dat niet zo'n punt. Het klinkt een beetje als jaloezie. Op zichzelf zou het de vrienden uiteraard sieren om een leuke vergoeding te geven als ze er zelf mee verdienen. Mijn ervaring is dat vrienden die met een serieuze vraag komen ook rustig meer dan 100euro voor een website willen betalen.
Link naar reactie
Nee hoor, absoluut geen jaloezie en ik kan dat ook bewijzen, echt waar. Een goede kennis van mij die vroeger alles voor mij deed die heb ik weer ontmoet. Hij had wel een website, maar absoluut slecht. Toen heb ik hem aangeboden om een webshow voor hem te bouwen, voor noppes, omdat hij vroeger veel voor mij heeft gedaan. Dus jaloezie ?, nee niet echt. PS: ik kan je de linken geven, dan kun je het verschil zien, maar niet hier i het forum open en bloot.
Link naar reactie
Hmm... een uurtarief zou ik ook weer zowat vinden, ik ga liever voor een fixed price waarbij ik een goede inschatting maak van hoeveel tijd het me gaat kosten. Ze hadden al een schets gemaakt van hoe ze het er ongeveer uit willen hebben zien (moet ik nog onder ogen krijgen) en op basis daarvan moet ik redelijk kunnen inschatten hoelang ik ermee bezig ben. @boelieboelie: de link naar Stanford werkt niet, ik krijg de melding [quote:577fdb33a0]Toegang verboden! U hebt niet de toestemming om toegang te krijgen tot de gevraagde map. Die is ofwel beveiligd tegen lezen of onleesbaar door de server. [/quote:577fdb33a0] Als ik die link van Netters bekijk, dan zitten daar een hoop dingen bij die voor mij niet van toepassing zijn. Het is een eenmalig ding voor mij, dus ik heb geen investeringen (computer heb ik, internetverbinding heb ik, etc). Maar goed, als ik het zo lees is 200 euro echt absurd weinig. Misschien dat ik er dan maar 300 van maak ofzo, even kijken ook hoeveel tijd het gaat kosten.
Link naar reactie
Het ging mij in de links meer.. - om het principe hoe je zo'n bedrag kunt berekenen, welke dingen je erin mee kunt nemen - een indicatie hoe zoiets in het 'echt' zou kosten Vreemd dat die Stanford-link het bij jou niet doet.. Is globaal dezelfde info als op Netters, dus je mist niet heel veel. Succes iig. En leg idd duidelijk vast waar jouw grenzen liggen, hoeveel modificaties je doet nadat je het hebt gebouwd. Elke week dat het langer duurt, krijgt de klant er namelijk nieuwe ideeën bij en die wil hij natuurlijk ook 'ff' ingebouwd zien. Voor niks natuurlijk, want dat doe jij toch 'ff'?
Link naar reactie
Ben ik dan de enigste die voor gewone cms websites 150-250 netto vraagt aan vrienden en 450-550 aan de klant? Ik draag ook me belasting af, maar kom op zeg een cms.. easy toch.. installatie 10 minuten max, vormgeven + inrichten 1-2 dagen van 5-8 uurtjes... daar hoef ik dus echt geen 500-600 voor.. Dan praat ik wel over een website die ik op mijn eigen hosting plaats voor 40.- per jaar.. anders krijg je dat gehannes met goedkope hostings van andere... Maar wie ben ik.. www.bobbyfarrell.com zit vet onder de 500, zo kan ik er veel opnoemen.. en dan kan ik genoeg service geven aan klanten, vraag het ze maar..
Link naar reactie
CMS installeren kost amper moeite... (voor kleine sites) Maar toch tel ik bij niet-vrienden een gemiddelde prijs van 400,- voor een CMS implementatie. Willen ze dat ik een site "from scratch" maak dan tel ik zeker geen 400,- voor het cms... Die mogelijkheden krijgen ze er dan bij voor een 150-250 euro.. ligt er ook maar net aan wat ze willen met het CMS... puur de content van de content div aanpassen? Of willen ze veel meer mogelijkheden? Mijn bodemprijzen voor een website voor zakelijke klanten: 550,- === website 150,- === CMS 150,- === webteksten (ligt eraan hoeveel en wat.. standaardprijs bij copywriters is 300,- per 500 woorden) SEO advies en implementatie: ligt aan complexheid vd site en de wensen van klant.. maar een bestaande site optimaliseren voor zoekmachines kost al snel een 500-1000 euro... Waarom zo'n hoge prijzen? Omdat dat de markt conform prijzen zijn.
Link naar reactie
[quote:daddd2cb47]prijzen zijn niet altijd te relateren aan de kosten/moeite... [/quote:daddd2cb47] Nee, inderdaad maar.....als je een website ontwerpt met veel foto-materiaal bijvoorbeeld en degene die je de foto's doorstuurt heeft geen enkel idee van afmetingen, zelfs niet hoe namen van afbeeldingen/foto's ook invloed kunnen hebben (spaties, hoofdletters etc...) en je zit dan uren correcties uit te voeren - of ze veranderen om de haverklap datgene wat ze wensen - dan heb je wel beter de afspraak gemaakt om met een uurtarief te werken, anders snij je ongenadig in je vingers ;) En dat is maar één voorbeeld want de meesten weten wél wat ze 'willen' op hun website maar niet wat 'mogelijk' is...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...