Ga naar inhoud

Firefox & JPEG2000


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ga deze week beginnen met het online zetten van foto's door en voor een selecte vriendengroep. Hoewel JPEG2000 niet bij het grote publiek is ingeburgerd wil ik dit formaat wel gebruiken voor mijn foto-album, aangezien ik wel tegen deze beperkte doelgroep kan zeggen dat ze een plugin moeten installeren om de plaatjes te zien. Nu heb ik 2 vragen: 1) Heeft iemand een goede ervaring met een programma om JPEG naar JPEG2000 om te zetten, inclusief EXIF-informatie? Zo ja: welk programma? 2) Is het echt niet mogelijk om [url=http://www.morgan-multimedia.com/JPEG2000/J2K_how-to.htm]JPEG2000 te integreren[/url] mbv de OBJECT-tag? Dit omdat ik graag van XHTML 1.1 gebruik zou maken, waarin EMBED niet geldig is... Als iemand extra info heeft of ervaring met het voorgaande, laat het dan graag ff weten. - Bas
Link naar reactie
1) probeer eens met [url=http://perso.wanadoo.fr/pierre.g/xnview/enhome.html]XnView[/url] : XnView is a fast multi-format graphics browser, viewer, and converter. It can read more than 400 file formats, e.g. gif, bmp, jpeg, png, targa, multipage tiff, camera RAW, jpeg 2000, mpeg, Avi, Quicktime. EXIF & IPTC metadata are also supported. wimb
Link naar reactie
[quote:26d74e00a8="gerben"]Overigens vraag ik me af wat het gebruik van jpeg2000 toevoegt, als de afbeeldingen niet oorspronkelijk in dat formaat gemaakt zijn.[/quote:26d74e00a8]Het vele malen kleiner zijn van de bestanden bij compressie, met dezelfde kwaliteit. Daarnaast is het (ook) een lossless compressietechniek, dus geen kwaliteitsverlies. Ik weet niet of het altijd lossless is, je hebt gelijk dat het niet handig is om 2x een lossy compressie op een foto los te laten... Bedankt voor de tips, ik zal er naar gaan kijken. - Bas
Link naar reactie
jpeg2000 past (mits je voor lossless gaat uiteraard) een soort van "zip" compressie toe waardoor het orgineel behouden blijft, en het bestand kleiner wordt. irfanview kan opslaan als jpg2000, maar alleen met de lurawave jpeg2000 plugin (en die kost geld) én die neemt, naar mijn weten, geen exif mee. [quote:1ba668b15f="BasHamar"]Maw: je bedoelt te zeggen dat (1) JPEG2000 wel degelijk lossy is en dat (2) het niet mogelijk is om een JPEG om te zetten naar een JPEG2000 van dezelfde kwaliteit? - Bas[/quote:1ba668b15f] 1. ligt aan je instellingen 2. jawel, zie 1 :) t.
Link naar reactie
Teach, bedankt voor je antwoord, maakt het alweer iets duidelijker voor me. (wat is er trouwens gebeurd met je ILLY-avatar?) Gerben, bedankt voor je antwoorden, ik denk te snappen wat je bedoelt te zeggen. Overigens kijk ik eerst even naar XnView, dat lijkt namelijk precies te zijn wat ik nodig heb. @Gerben: als ik teacher goed begrijp moet het volgende kloppen, kan jij dit verifiëren? In het [i:53a1e74ab6]specifieke geval[/i:53a1e74ab6] dat ik een willekeurige JPEG neem en deze als lossless JPEG2000 opsla, dan is deze kleiner dan de originele JPEG door de ZIP-achtige extra compressie van JPEG2000, terwijl de kwaliteit hetzelfde blijft. Klopt dit? - Bas
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...