Ga naar inhoud

[CSS] Kleurprobleem in browsers...


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal! Ik heb een raar (?) probleempje met kleuren in de browsers Firefox en IE. Ik gebruik in een plaatje de kleur: #01156B (RGB: 1, 21, 107). Dit plaatje wordt als header gebruikt. Vervolgens komt er onder deze header een tabel. Deze tabel heeft als achtergrondkleur precies dezelfde kleur als de header. Nu ziet dit er in Firefox goed uit, echter in IE is de kleur van de tabel iets lichter dan de header... en als ik de kleur van de tabel iets donkerder maakt klopt de kleur in IE wel maar in Firefox weer niet. Weet iemand hoe dit komt? Ik heb ook al geprobeerd de header in 256 kleuren op te slaan en daar op af te stemmen maar krijg dan hetzelfde probleem. Mocht iemand de site zelf even willen zien PB me dan, want het is in ontwikkeling en ik wil het nog niet aan de grote klok hangen :oops:. Alvast bedankt voor eventuele reakties!
Link naar reactie
Het kan zijn dat IE een andere manier gebruikt om kleuren weer te geven. Op de Mac kun je bij Internet Explorer de optie ColorSync aanzetten, daarmee geeft de browser de kleuren anders weer. Websafe blijft echter websafe, als de kleur binnen hetzelfde browservenster niet overeenkomt moet er iets anders aan de hand zijn. [size=9:082879629c]Verder is het hele begrip "websafe" een vervelende, ouderwetse beperking. :x [/size:082879629c] Kun je de afbeeldingen niet ergens online zetten (zonder de site bekend te maken, als je dat niet wilt)?
Link naar reactie
[quote:387d55c9d1="MSBlaster"]Echter die websave kleuren hebben toch geen betrekking op plaatjes die gewoon worden ingeladen?[/quote:387d55c9d1]Zeker wel. Bij het opslaan/exporteren als GIF of als JPG zul je je moeten beperken tot de webveilige kleuren. Als je GIF gebruikt is het misschien een optie om de gewenste kleur transparant te maken met als achtergrondkleur dezelfde kleur als in de tabel. Maar dat hangt natuurlijk van jouw plaatje af.
Link naar reactie
[quote:c541fd7f56="lorem ipsum"]Zeker wel. Bij het opslaan/exporteren als GIF of als JPG zul je je moeten beperken tot de webveilige kleuren. Als je GIF gebruikt is het misschien een optie om de gewenste kleur transparant te maken met als achtergrondkleur dezelfde kleur als in de tabel. Maar dat hangt natuurlijk van jouw plaatje af.[/quote:c541fd7f56] Websafe colors is iets van de begintijd van het www. Dat is nu niet meer van toepassing. [b:c541fd7f56]Oplossing[/b:c541fd7f56] Zet gamma correctie voor je png afbeeldingen uit. Zie http://www.xs4all.nl/~snetselr/gammatest/ Hoe je dit moet doen is afhankelijk van je tekenprogramma. Meestal heb je wel wat advanced optie bij het opslaan.
Link naar reactie
Hoi, Ik zou het als volgt oplossen.. Sla je header op als .gif en kies er voor om de #01156B kleur weg te laten (transparant) Normaal geeft dit een lelijk effect waar ik niet dol op ben. Kartelranden enzo.. Toch, wanneer je dit toepast op een html opmaak met daaronder een background van #01156B zul je zien dat het heel mooi overloopt.. De pxels die normaal voor kartelrandjes zorgen (op bv een wite achtergrond) maken nu deel uit van het verloop van je header naar je achtergrond kleur.. Simpel toch? :-) Gr. J-P
Link naar reactie
Ik zal morgen nog een paar van de genoemde oplossingen uitproberen.De header is trouwens een PNG file. Maar in principe is het plaatje op de pagina dat ook. Dit plaatje krijgt trouwens nog wel een vertaalslag middels PHP en de GD-Library... echter als dat fout zou gaan zou het in beide browsers fout moeten zijn denk ik.
Link naar reactie
[quote:d04b7b5f0c="Timonsweb"]Websafe colors is iets van de begintijd van het www. Dat is nu niet meer van toepassing.[/quote:d04b7b5f0c]In 'het begin' was dit inderdaad een probleem wanneer er met 16 of 24 bit kleuren ontworpen werd terwijl er nog gebruikers waren met een 8-bit grafische kaart. Dat probleem is er nu inderdaad niet meer. Het gaat hier echter om het afwijkend weergeven van een plaatje t.o.v. de achtergrond van een tabel. Als je in een GIF (=8-bit) dus andere kleuren gebruikt wordt d.m.v. dithering de bedoelde kleur benaderd. Dat kan dus afwijkingen bij verschillende browsers tot gevolg hebben. Dat risico heb je dus niet wanneer je 1 van de 216 websafe kleuren (waarvan er, geloof ik, maar 22 echt zonder browserproblemen zijn) gebruikt. Omdat dat natuurlijk een veel te grote beperking is, is het gebruik maken van transparantie in een GIF dus een veel betere oplossing.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...