anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Delen Geplaatst: 30 september 2002 Wat kan je nou eigenlijk met XML allemaal voor dingen doen? Wordt het al door de meeste browsers ondersteunt en waarom hoor je er zo weinig over als het zo handig en goed te zijn als ik wel eens heb gehoord. is het nou de opvolger van html of werkt het heel anders. En is het iets voor persoonlijk homepages of alleen voor e-winkels ofzo? Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Gr. Dumky Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 Zoek maar effe op het net, dan zal je het wel vinden. Maar het is zeker niet gemaakt om websites te maken. Het is een manier om data te stokeren. Verbeter me maar als ik verkeerd ben hoor. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 [quote:79bde57716="Young Crazy Fool"]Zoek maar effe op het net, dan zal je het wel vinden. Maar het is zeker niet gemaakt om websites te maken. Het is een manier om data te stokeren. Verbeter me maar als ik verkeerd ben hoor.[/quote:79bde57716] !whatis stokeren XML is een verzamelnaam, isse gewoon een markup language, de html versie wordt ook wel xhtml genoemd, maar dat mag verder geen naam hebben. ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 XML staat voor eXtensible Markup Language. HTML heeft metatags die de opmaak van de text maakt. XML heeft metatags voor wat die text is. bijv. <computer> <processor>AMD Athlon XP 2400+</processor> <moederbord>MSI KT4 Ultra BSR</moederbord> <RAM> <hoeveelheid>512 MB</hoeveelheid> <snelheid>2700 MB/s</snelheid> </RAM> <eigenaar>Een hele gelukkige eigenaar</eigenaar> </computer> De XML text wordt door een XSL stylesheet opgemaakt. Door XML "weet" de computer dat 31-7-2002 een datum is en niet een stukje text. Verder weet ik er maar weinig vanaf. P.S. er is een cursus of zo hier in computertotaal.nl Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 [quote:62deb6e1ee] What is XML? XML stands for EXtensible Markup Language XML is a markup language much like HTML XML was designed to describe data XML tags are not predefined in XML. You must define your own tags XML uses a Document Type Definition (DTD) or an XML Schema to describe the data XML with a DTD or XML Schema is designed to be self-descriptive -------------------------------------------------------------------------------- The main difference between XML and HTML XML was designed to carry data. XML is not a replacement for HTML. XML and HTML were designed with different goals: XML was designed to describe data and to focus on what data is. HTML was designed to display data and to focus on how data looks. HTML is about displaying information, XML is about describing information. -------------------------------------------------------------------------------- XML does not DO anything XML was not designed to DO anything. Maybe it is a little hard to understand, but XML does not DO anything. XML is created to structure, store, and to send information. The following example is a note to Tove from Jani, stored as XML: <note> <to>Tove</to> <from>Jani</from> <heading>Reminder</heading> <body>Don't forget me this weekend!</body> </note> The note has a header, and a message body. It also has sender and receiver information. But still, this XML document does not DO anything. It is just pure information wrapped in XML tags. Someone must write a piece of software to send, receive, or display it. -------------------------------------------------------------------------------- XML is free and extensible XML tags are not predefined. You must "invent" your own tags. The tags used to mark up HTML documents and the structure of HTML documents are predefined. The author of HTML documents can only use tags that are defined in the HTML standard (like <p>, <h1>, etc.). XML allows the author to define his own tags and his own document structure. The tags in the example above (like <to> and <from>), are not defined in any XML standard. These tags are "invented" by the author of the XML document. -------------------------------------------------------------------------------- XML is a complement to HTML XML is not a replacement for HTML. It is important to understand that XML is not a replacement for HTML. In future Web development it is most likely that XML will be used to describe the data, while HTML will be used to format and display the same data. My best description of XML is: XML is a cross-platform, software and hardware independent tool for transmitting information. -------------------------------------------------------------------------------- XML in future Web development XML is going to be everywhere. We have been participating in XML development since its creation. It has been amazing to see how quickly the XML standard has been developed, and how quickly a large number of software vendors have adopted the standard. We strongly believe that XML will be as important to the future of the Web as HTML has been to the foundation of the Web, and that XML will be the most common tool for all data manipulation and data transmission. [/quote:62deb6e1ee] XML is niet het zelfde als html en dus ook niet als xhtml ik bedoelde dat het gemaakt is om data te stockeren (geen idee hoe je dat schrijft eigenlijk) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 met andere woorden de conclusie is dat het niet veel toevoegt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 [quote:52fabb02bb="exrollator"]met andere woorden de conclusie is dat het niet veel toevoegt?[/quote:52fabb02bb]Hell no! Het voegt juist enorm veel toe, het is een geweldige standaard die breed gedragen wordt. Dit vergemakkelijkt bijvoorbeeld de uitwisseling van data tussen verschillende programma's (om maar eens een dwarsstraat te noemen). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 Het _kan_ gebruikt worden om datauitwisseling te vereenvoudigen. Alleen stelt het nu weinig voor, omdat het zo'n open standaard is, en iedereen zijn eigen sub-standaard wil doordrukken. Bovendien zijn maar weinig bedrijven geinteresseerd in vrije uitwisseling van gegevens. Wat mij betreft is XML nog steeds een doodgeboren kindje. Kan misschien nog wel eens wat worden, maar voorlopig is het nog niks. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 Mwoah: heel .NET is ongeveer gebaseerd op XML en Java ook steeds meer en meer. Dus doodgeboren: dacht het niet... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 ik gebruik het anders dagelijks (in combinatie met flash) die substandaarden zijn de bedoeling, net als xhtml een substandaard is.. bedoeld voor webpagina's. En een andere standaard is voor nieuwsberichten. De nieuwste office-versie(s?) van iig microsoft creeeren uiteindelijk allemaal xml bestanden, heel .NET draait erop... ik denk dat het al aardig op weg is om een succes te worden. Niet dat iemand (met verstand van zaken) ooit heeft beweerd dat het de volgende revolutie is in webdesign, want alleen op dat gebied laat xml (xsl, etc) het afweten.. hoewel het met xhtml een prima substandaard heeft om webpagina's te maken Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 Mijn mening is dat XML een supersurrogaat van een database moet zijn. Zie er zelf helemaal niets in. Het enige voordeel is dat het platform onafhankelijk is/moet zijn. Naar mijn mening heeft XML helemaal niets met webdesign, dan wel opmaak te maken. Maar ik heb er dan ook alleen maar met ASP.NET mee te maken gehad, en toen ik ermee werkte dacht ik; wat moet ik nou met deze onzin!? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 [quote:b4df5f350f]Naar mijn mening heeft XML helemaal niets met webdesign, dan wel opmaak te maken.[/quote:b4df5f350f] Niets met opmaak inderdaad.. wel met webdesign, maar met veel meer. Het is zo simpel.. xml is een methode om gestructureerd data op te slaan, zodat het makkelijk is dezelfde data voor meerdere doeleinde te gebruiken. Het is geen wondermiddel, geen amazing dicovery maar een tool die handig is voor bepaalde taken. Volgens mij is hier al eens een uitgebreide topic over geweest, maar de zoekmachine vindt hem niet :-? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2002 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2002 wat een beetje zoeken niet kan doen.. http://forum2.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=48104&forum=12&0 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2002 [quote:a4511d49be="Jurriaan R"]De nieuwste office-versie(s?) van iig microsoft creeeren uiteindelijk allemaal xml bestanden[/quote:a4511d49be]Open- en StarOffice werken ook allang met XML files om documenten op te slaan. En Wiep: maak eens een Webservice, dan kom je zeker een nuttig gebruik van XML tegen ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2002 [quote:7883d55d20="Bill Gates"] En Wiep: maak eens een Webservice, dan kom je zeker een nuttig gebruik van XML tegen ;)[/quote:7883d55d20] Tja, makkelijker gezegd dan gedaan. Ik moet eerst weten wat het precies inhoudt, en ik heb net even Internet afgestruind om het te ontdekken. Als ik het goed begrijp is dat het volgende: op Internet bevindt zich een centraal systeem dat aanvragen van klanten centraal afhandelt. Een klant heeft een applicatie dat de benodigde gegevens via Internet binnen krijgt. Dat kan ook een berekening zijn. Stel ik heb een boekhoudpakket en op mijn computer vul ik een aantal gegevens in. Om nu te weten te komen wat bijvoorbeeld mijn uiteindelijk omzet is of beter mijn winst druk ik na het invoeren op een button, er wordt een connectie met Internet gemaakt en de gegevens worden verstuurd, en de berekening wordt ergens door de webservice gemaakt, en uiteraard teruggestuurd. Als dit [i:7883d55d20]een[/i:7883d55d20] juiste vertaling is van webservice, dan lijkt het mij een hele nuttige toepassing. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2002 XML kan inderdaad wel degelijk nuttig zijn voor webapplicaties, vooral als die hun data vanaf een andere site halen. Maar het grote struikelblok is, dat iedereen, maar dan ook werkelijk iedereen maar wat doet. Elke site waar je xml info vandaan zou kunnen halen, doet het weer op zijn eigen manier, met zijn eigen DTD. Diverse sites bieden hun gegevens zelfs in meerdere (eigen) xml formaten aan. En kun je dus toch weer aan het prutsen. En daarom zie er echt heel weinig heil in. Dat M$ xml gebruikt, het zij zo. Maar denk je nu werkelijk dat die bestanden daardoor makkelijker uitwisselbaar worden met Staroffice of Wordperfect? M$ kijkt wel link uit. Ze slachten de kip met de gouden eieren echt niet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2002 [quote:4c43001676="Jurriaan R"]wat een beetje zoeken niet kan doen.. http://forum2.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=48104&forum=12&0[/quote:4c43001676] erg grappig om eens door te lezen en te zien dat in ieder geval de mening van Bill erg is verandert. :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2002 Als ik het goed begrijp is XML eigenlijk alleen een manier om data op te slaan. En is het vooral handig om gegevens uit te wisselen bijvoorbeeld tussen een programma op je computer zodat op internet die gegevens verwerkt worden en er iets mee gedaan wordt. Hierdoor is het eigenlijk alleen bruikbaar voor groots opgezette dingen zoals .NET right? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2002 [quote:fa09d9f1cc="exrollator"]erg grappig om eens door te lezen en te zien dat in ieder geval de mening van Bill erg is verandert. :wink:[/quote:fa09d9f1cc]Mwoah: dat ging meer over het nut voor de webdesign... En Wiep: dat heb je goed begrepen min of meer ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2002 [OT] Er is wel meer veranderd. :D [/OT] Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen