anoniem Geplaatst: 26 februari 2005 Delen Geplaatst: 26 februari 2005 Hoi! Ik ga een desktopprogramma ontwikkelen voor een lokale onderneming alhier (is overigens een vriendendienst, dus niet betaald). Ze willen echter dat ik MySQL als databasesysteem gebruik, want die hebben ze al naar tevredenheid in gebruik. Nu is dat geen probleem. Alleen nu vroeg ik me af hoe het zit met de licenties...het programma is geen open source en ik ga in mijn code wel verbinding maken met MySQL. Mag dat volgens de licentie van MySQL? Speelt het feit dat ik niet betaald wordt voor de ontwikkeling en dat ik het programma niet verkoop/verspreid ofzo nog een rol? Of is het andersom juist het geval: dat mijn opdrachtgevers een commerciele licentie moeten aanschaffen? Alvast bedankt! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2005 Ik GELOOF dat je voor MySQL geen geld hoeft te betalen, zolang de eerste letters My zijn ipv MS. Maar weet niet zeker. Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2005 Zie http://www.mysql.com/company/legal/licensing/ Hierin staat duidelijk dat indien je applicaties bouwd onder GNU er geen licencie nodig is. Dit betekend dus dat jou software open source MOET zijn. Indien je dit niet wilt zul je een commercial licencie moet aanschaffen. Jan Willem Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2005 Hoi, Bedankt voor de reacties. Ik had al zo'n vermoeden over de aanschaf van een commerciele licentie, maar omdat ik vaak net iets te weinig snap van dat soort teksten :roll:, toch maar gevraagd :D Omdat ik niet betaald wordt voor deze opdracht, ga ik zelf geen licentie aanschaffen. Ik zal 't kortsluiten met de opdrachtgever, moeten ze dan zelf maar 1 kopen. Laatste vraag overigens: als ik stel dat het programma wel open source wordt, ben ik dan ook verplicht het wereldwijd bekend te maken, d.w.z. zit daar een soort van publicatieverplichting aan, of posting op een website ofzo? Wederom bedankt! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2005 kijk hier meer eens http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.nl.html Je kan de tekst hier ook in het nederlands lezen. Waar het op neer komt is dat als je software maakt en aan iemand ter beschikking stelt (Wel of niet in combinatie met MYSQL) je de sources hierbij moet leveren en dat diegene die de software krijgt hierin veranderingen aan MAG brengen en ook weeer verder MAG (NIET moet) distribueren. Het is dus geen verplichting om het op internet of waar dat ook neer te zetten, alleen dat je de source (en de executable) vrijelijk meelevert. Dit ook weer om jou klant te beschermen niet totaal afhankelijk van je worden zodat zij zelf verbeteringen/veranderingen kunnen aanbrengen. Jan Willem Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2005 Het is me nu duidelijk. :D Bedankt voor de moeite en de reacties! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen