Ga naar inhoud

ghost cd maken die kan booten in dos.

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil graag een bakckup maken van m'n c-schijf, alleen heb ik [u:e3e50cf06f]geen[/u:e3e50cf06f] diskettestation. Als ik een opstart cd maak met de win98 opstart flop dan geeft die bij het opstarten van ghost in dos aan dat er niet genoeg geheugen aanwezig is. Gebruik ik de bestanden van de flop die door de wizard van ghost gemaakt zijn dan werkt dit ook niet. (de cd start niet op..) Hoe kan ik nu een cd maken die opstart in dos en dat ik daarvandaan ghost kan starten. En dan een backup kan maken naar een andere harde schijf. Dit moet dus ook zo kunnen dat ik hiermee de image terug kan zetten met ghost. Of is het mogelijk om in windows zelf de image te maken ( ik dacht het niet omdat je dan problemen kreeg met bestanden die nog open zouden staan...)
Link naar reactie
Het probleem is namelijk dat je config.sys moet wijzigen en eventueel ook gaan gochelen met emm386.exe om maximaal basisgeheugen te hebben. Trouwens heb je gekeken hoe die windows 98 boot-floppy image eruit ziet van binnen (natuurlijk met een juist programmaatje zoals winimage), want je moet de config.sys als volgt wijzigen: device=himem.sys /numhandles=128 /testmem:off device=emm386.exe X=B800-C7FF I=C800-EFFF I=B000-B7FF RAM M3 A=64 H=128 D=256 AUTO NOTR devicehigh=oakcdrom.SYS /D:mscd001 fileshigh=80 buffershigh=10 fcbshigh=1,0 dos=high,umb stackshigh=9,256 lastdrivehigh=z even wat uitleg m.b.t. config.sys: die oakcdrom.sys moet je natuurlijk wizigen naar de naam van jouw versie van je cdrom-driver en controleer of himem.sys en emm386.exe in de root-directory staat van je floppy-image. De bovenstaande instellingen zijn bedoeld om zoveel mogelijk lager basisgeheugen vrij te krijgen en ook gelijktijdig XMS en EMS-geheugen. de autoexec.bat als volgt: set path=a:\ LH mouse.com LH smartdrv.exe 8192 8192 LH mscdex.exe /D:mscd001 /L:z Idem als bij config.sys: mouse.com is facultatief, maar dan kan je tenminste onder ghost gebruik maken van je muis. Zorg er voor dat smartdrv.exe en mscdex.exe aanwezig zijn. Door achter smartdrv.exe 8192 8192 te zetten zet je extra lees/schrijfbuffer aan van 8 MB waardoor ghosten sneller gaat en bij set path= mag je zelf invullen waar naar toe gewezen mag worden (hier heb ik gewoon dus verwezen naar de root van je denkbeeldige A: schijf, want bij het branden van je opstartbare CD wordt je CD automatisch de a: schijf). Bij mij werken de bovenstaande instellingen perfect: wel heb ik gebruik gemaakt van een virtuele 2.88 MB floppy-image met ghost geintegreerd in de floppy-image.
Link naar reactie
:) :o wow.. . . . . Ok. . . . . dit moet ik rustig doornemen.... Ik zag trouwens dat we de 2003 versie hadden..... En volgens mij kon deze iets aanmaken waardoor deze windows liet herstarten en vanzelf in dos ghost zou moeten starten.. Het verhaal van jou zal zeker kloppen... Maar man... dat ziet er wel een beetje boel moeilijk uit...
Link naar reactie
Die 2003 versie is zelfs beter: je kunt nu ook wegschrijven naar een NTFS-schijf (was vroeger niet mogelijk) of zelfs rechtstreeks naar een DVD recordable of rewritable ! Dat is wel zo gemakkelijk. Maar je kan natuurlijk kiezen voor de wizard in Ghost 2003 die dan voor jou automatisch een opstartbare CD kan aanmaken, dat scheelt natuurlijk wel veel poespas, maar ik vind het zelf leuker om zelf een opstartbare CD/DVD te maken met alles erop en eraan voor emergency gevallen, waarbij je een complete image moet terugzetten :wink: .
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...