anoniem Geplaatst: 14 augustus 2004 Delen Geplaatst: 14 augustus 2004 Stem vooral op de VVD mensen. :( Bekijk ook eens [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=119865]dit topic[/url] [quote:cba93018a7=""] De VVD waarschuwt tegen het te enthousiast inzetten van open source-software bij de overheid. Publiek beschikbare en vrij bewerkbare software moet zichzelf nog bewijzen als vervanging van de systemen waar de overheid al jaren op vertrouwt. Zsolt Szabo, ICT-woordvoerder van de VVD, zegt tegenover deze uitgave: "open source-software is nog in ontwikkeling. We weten niet zeker of het goedkoper is dan gesloten software en ook niet of het veiliger is. Verder lopen er in Amerika nog zaken over de eigendomsrechten op Linux", wat volgens de VVD-fractie nog niet duidt op volwassenheid van open source-software. Szabo reageert hiermee op een brief van staatssecretaris Medy van der Laan van OC&W aan de Tweede Kamer. "Uit die brief krijg ik de indruk dat het ministerie vol in open source-software is gesprongen. Zeker weet ik dat niet, maar ik heb de staatssecretaris om verduidelijking gevraagd." Het kamerlid beroept zich op zijn taak om de veiligheid bij de overheid te monitoren. Voor open sources-software acht hij dat nog niet onomstotelijk bewezen. Hoewel Microsoft-software keer op keer onveilig blijkt te zijn, roept dat minder vragen op bij het kamerlid. "Het is wereldwijd al jaren een grote softwareleverancier bij veel organisaties." De ICT-woordvoerder meent ook dat het niet goed is dat de overheid afhankelijk is van een leverancier die de toegang tot diens broncode totaal verbiedt. "Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben niet per definitie tegen het gebruik van open source-software." Een ander vraagteken bij open source-software richt zich op het nut ervan voor ondernemers. Szabo: "Open source-software kan ook een remmende werking hebben op innovatie en ondernemerschap. En dan met name bij kleine ondernemers. Hoe moet je als kleine softwareontwikkelaar geld verdienen aan een product als je dat direct onder een publieke licentie beschikbaar moet maken?", vraagt hij zich af. De Nederlandse overheid heeft zich over de brede linie nog geen fel voorstander betuigd van open source-software. Het overheidsprogramma Open Standaarden en Open Source Software richt zich voornamelijk op de toepassing van open standaarden, wat belemmeringen bij gegevensuitwisseling tussen overheidsdepartementen moet weg nemen. Gemeenteraadsleden van de Duitse stad München hebben minder twijfels over open source-software. Na een groot vooronderzoek besloot de gemeente twee weken geleden zijn hele ICT-infrastructuur te migreren naar open source-software. Alle servers en de 14.000 ambtenarencomputers worden voor 35 miljoen euro uitgerust met Linux als besturingssysteem en bijbehorende open source-toepassingen als Mozilla en OpenOffice. [/quote:cba93018a7] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 augustus 2004 Gelukkig leven we in een democratie ... iedereen mag stemmen :P (was sarcastistisch bedoeld). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2004 Het is ook wel een deskundige op ICT gebied: [quote:bb0e3146f0] "open source-software is nog in ontwikkeling"[/quote:bb0e3146f0] Dat is nou net het kenmerk ervan Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2004 [quote:de04678e59="Peter Vooges"]Het is ook wel een deskundige op ICT gebied: [quote:de04678e59] "open source-software is nog in ontwikkeling"[/quote:de04678e59] Dat is nou net het kenmerk ervan[/quote:de04678e59] Nee hoor, hoeft niet. Software (al dan niet commercieel) is altijd in ontwikkeling. Er zijn genoeg open source-projecten die de testfase al lang verlaten hebben. Edit: In de context van het artikel is dit trouwens wel een hele grove generalisering van open source-software. Het verloop van het ene software project hoeft niets te zeggen over het verloop van een ander software project. Wat denk ik wel de keus voor open source-software kan beinvloeden is of er wellicht een organisatie achter zit en hoe het zit met de ondersteuning van het product (qua werking, handleiding, etc., toekomstperspectieven, etc.) Neem bijvoorbeeld: [url=http://www.mozilla.org/]Mozilla[/url], [url=http://www.firebirdsql.org/]Firebird DBMS[/url], [url=http://www.apache.org/]Apache[/url], etc. Deze hebben zich inmiddels toch al aardig bewezen. Niet echt de minst bekendste :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 augustus 2004 Eigenlijk formuleerde ik het verkeerd. Alle software is idd (bijna) permanent in ontwikkeling. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2004 Die Gates zal wel "vriendjes" bij de VVD hebben zitten... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 augustus 2004 [quote:d27d32a57a="@lex"]Die Gates zal wel "vriendjes" bij de VVD hebben zitten...[/quote:d27d32a57a] tsja. [url=http://www.webwereld.nl/nieuws/17845.phtml]Frits Bolkestein voorkomt harde straf Microsoft[/url] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2004 Niet gehinderd door kennis. Wel door zakelijke belangen. Bij de keuze van software moet of iets Open Source is of niet, geheel niet meespelen. Kwaliteit is het enige dat telt. En als bij een bepaald project openheid een kwaliteit is, voila! groetjes Edmond Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2004 [quote:968f668944="Edmond Varwijk"]Kwaliteit is het enige dat telt.[/quote:968f668944] Dat vind ik nou ook weer wat overdreven. Kwaliteit is gewoon een aspect in een hele waslijst. Zoals: prijs, onderhoudbaarheid, gebruiksgemak, enz. Je zou dat ook allemaal aspecten van kwaliteit kunnen noemen, maar dan maak je het jezelf toch wel wat erg gemakkelijk. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2004 [quote:cb1dbaa966="Binary"][quote:cb1dbaa966="Edmond Varwijk"]Kwaliteit is het enige dat telt.[/quote:cb1dbaa966] Dat vind ik nou ook weer wat overdreven. Kwaliteit is gewoon een aspect in een hele waslijst. Zoals: prijs, onderhoudbaarheid, gebruiksgemak, enz. Je zou dat ook allemaal aspecten van kwaliteit kunnen noemen, maar dan maak je het jezelf toch wel wat erg gemakkelijk.[/quote:cb1dbaa966] Nee hoor. Kwaliteit = Verwachting - Werkelijkheid Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen