Ga naar inhoud

Excel spreadsheet "dicht spijkeren"

anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben momenteel bezig met het maken van een simpel spreadsheet-je om snel BTW uit te rekenen. Nu wil ik het eigenlijk zo maken dat het zo overzichtelijk mogelijk is. Wat ik wil is dat als ik het bestandje open, alle overbodige werkbalken enz weg blijven. Ik weet dat het in Access kan (Extra --> Opties, en dan de tab "weergeven".) Hoe het moet in excel weet ik niet, Ik weet dat het wel kan, want ik heb het meer gezien. Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe. Om fouten te voorkomen zou ik het graag zo willen hebben dat ik de teksten (zoals inc. BTW enz.) niet kan verwijderen, maar alleen de bedragen die ik zelf invoer. Ook de cellen die een bedrag weergeven via een formule moet ik niet kunnen overschrijven. (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel) Het bestand opslaan als alleen-lezen is niet wat ik bedoel. http://home.hetnet.nl/~remcoweb/btw.jpg deze link is een screenshot van het spreadsheet-je. Ik wil dus dat alle tekst NIET veranderd kan worden, dus niet als je per ongeluk een cel selecteert en begint te typen, of met de delete-toets. Alleen die kolom van inc. BTW mag veranderd worden. Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt groetjes, Remco
Link naar reactie
Werkbalken alleen bij dit bestand niet laten tonen doe je met een stukje code [code:1:fd2b3da49d]Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean) Application.CommandBars("Naam van de werkbalk").Visible = True End Sub Private Sub Workbook_Open() Application.CommandBars("Naam van de werkbalk").Visible = False End Sub [/code:1:fd2b3da49d] Deze code plaats je in het VBA-project - This Workbook Alleen cellen toegankelijk maken waar je wat mag invullen: Selecteer de cellen die ingevuld mogen worden. Kies Opmaak - Celeigenschappen - Tabblad Bescherming - Haal het vinkje weg bij geblokkeerd. Kies vervolgens Extra - Beveiliging - Blad beveiligen
Link naar reactie
Om de code in plaatsen dien je eerst de VBE (Visual Basic Editor) te openen. Dit kan door Alt-F11. Hier kun je programmataal Visual Basic gebruiken. Omdat dit hier voor Excel is noemen ze dat Visual Basic for Applications ofwel VBA. Dubbelklik in het linkerscherm (soort verkenner) op ThisWorkbook. Plak nu de code in het rechter, witte scherm. Sla het project op (klik op "save") Elke keer als je het workbook opent zal de werkbalk onzichtbaar worden en als je het workbook sluit zal eerst de code "BeforeClose" draaien, en de werkbalk weer zichtbaar gemaakt worden zodat in je andere Excel bestanden er gewoon gebruik van kunt maken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...