Ga naar inhoud

Kan niet meer in Windows komen.

anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik probeer het toch maar. Een vriend heeft zijn PC leeggemaakt door alle bestanden naar de prullenbak te slepen. Nu krijgt hij zijn PC helemaal niet meer opgestart. Hij krijgt als beginscherm te lezen: "Invalid system disk. Replace the disk and then press any key." Het gekke is, dat er helemaal geen diskette in het station aanwezig is. Hij kan ook niet in de veilige modus komen of een andere handeling uitvoeren, zoals bijvoorbeeld de opstartdiskette gebruiken om zijn PC te formatteren om zo Win 98 opnieuw te installeren. Steeds geeft de PC bovengenoemde melding aan. Weet iemand misschien een oplossing hiervoor? Hartelijk dank allemaal.
Link naar reactie
Denk dat je em beter in het windows forum had neer kunnen zetten, maar dat terzijde. Je vriend dacht zeker dat hij op die manier z'n schijf helemaal wisde? Mja... niet echt :(. Als je em echt wil wissen moet je dat met fdisk of met een ander proggie doen... maar niet in windows (werkt niet, omdat windows geen bestanden kan wissen, die in gebruik zijn). Windows start dus helemaal niet meer? De melding "Invalid system disk. Replace the disk and then press any key." is heel logisch, want windows ziet de harde schijf als een system disk (net als dat bootable floppies system disks zijn). Die windows versie is echter niet meer bootable, want hij heeft waarschijnlijk een hele hoop belangrijke bestande gewist... een herinstallatie zou dus wel handig zijn :). Als je een floppy erin doet (een win98 bootfloppy), reageert hij daar niet op? Wat is dan de boot volgorde in de bios? A: moet iig als eerste staan. Want dan zou de computer eerst op de flop moeten kijken, die gewoon kan booten, waarmee je vervolgens de boel kan formateren en herinstalleren. Heb ik echter wat dingen fout, zeg het dan! Jochem
Link naar reactie
als ik het me nog goed herinner van windows 98 kan je ook dit doen: in je bios je CD-station als eerste opstartmedium zetten, opnieuw booten (doet ie toch als je uit bios gaat) mèt je windows98-cd in je lade en dan kan je opnieuw gaan installen of een repair doen. (denk ik me nog te herinneren) En... "Invalid system disk." slaat in dit geval inderdaad niet op je diskette-station, want je c-schijf is ook een 'disk' en hij gaat daar inderdaad de opstartbestanden zoeken (waarvan er ondertussen in de prullenbak terechtgekomen zijn)
Link naar reactie
Hey, allemaal bedankt voor de snelle reacties en tips. Die vriend van me heeft inderdaad de win98 bootfloppy erin gedaan en de PC reageerde hierop. Zodoende heeft hij Win98 ook weer opnieuw kunnen installeren. Hij heeft nu een ander probleem en hopelijk kunnen jullie hier ook weer een antwoord op geven. (Weet 't haast wel zeker!) Zijn harde schijf, C schijf, heeft hij verdeeld in een aantal schijven (partitities .....?). Vraag me niet waarom hij dit heeft gedaan. Hij wil deze partitities nu weer veranderen in èèn schijf. Hoe moet hij dat doen? Bedankt alweer voor de evt. hulp. [quote:6adc281a11="XBL"]Denk dat je em beter in het windows forum had neer kunnen zetten, maar dat terzijde. Je vriend dacht zeker dat hij op die manier z'n schijf helemaal wisde? Mja... niet echt :(. Als je em echt wil wissen moet je dat met fdisk of met een ander proggie doen... maar niet in windows (werkt niet, omdat windows geen bestanden kan wissen, die in gebruik zijn). Windows start dus helemaal niet meer? De melding "Invalid system disk. Replace the disk and then press any key." is heel logisch, want windows ziet de harde schijf als een system disk (net als dat bootable floppies system disks zijn). Die windows versie is echter niet meer bootable, want hij heeft waarschijnlijk een hele hoop belangrijke bestande gewist... een herinstallatie zou dus wel handig zijn :). Als je een floppy erin doet (een win98 bootfloppy), reageert hij daar niet op? Wat is dan de boot volgorde in de bios? A: moet iig als eerste staan. Want dan zou de computer eerst op de flop moeten kijken, die gewoon kan booten, waarmee je vervolgens de boel kan formateren en herinstalleren. Heb ik echter wat dingen fout, zeg het dan! Jochem[/quote:6adc281a11]
Link naar reactie
Jeetje Ben en M@rc......dat was snel. Bedankt voor de tip, ik zal de boodschap doorgeven. Hartstikke bedankt. [quote:57a431d4c2="Ben Jonson"]Als hij de data wil behouden die nu op de schijf staat, zal hij een programma als Partition Magic moeten gebruiken. En anders wordt het weer van vooraf aan beginnen. Met FDISK alle partities verwijderen, opnieuw aanmaken en formatteren.[/quote:57a431d4c2]
Link naar reactie
Jeetje Ben en M@rc......dat was snel. Bedankt voor de tip, ik zal de boodschap doorgeven. Hartstikke bedankt. [quote:c0b2931e42="Ben Jonson"]Als hij de data wil behouden die nu op de schijf staat, zal hij een programma als Partition Magic moeten gebruiken. En anders wordt het weer van vooraf aan beginnen. Met FDISK alle partities verwijderen, opnieuw aanmaken en formatteren.[/quote:c0b2931e42]
Link naar reactie
Tja daar ben ik dus weer. Ik blijf jullie wel lastig vallen hè? Helaas, zijn we wat de PC betreft A-technisch. Hoe doe ik dat: alle partities met FDISK verwijderen en kan ik het programma Partition Magic ergens van Internet downloaden? Bedankt alweer. [quote:730095ea4d="Steph"]Jeetje Ben en M@rc......dat was snel. Bedankt voor de tip, ik zal de boodschap doorgeven. Hartstikke bedankt. [quote:730095ea4d="Ben Jonson"]Als hij de data wil behouden die nu op de schijf staat, zal hij een programma als Partition Magic moeten gebruiken. En anders wordt het weer van vooraf aan beginnen. Met FDISK alle partities verwijderen, opnieuw aanmaken en formatteren.[/quote:730095ea4d][/quote:730095ea4d]
Link naar reactie
[quote:143b548e1f="Steph"]Helaas, zijn we wat de PC betreft A-technisch. Hoe doe ik dat: alle partities met FDISK verwijderen en kan ik het programma Partition Magic ergens van Internet downloaden?[/quote:143b548e1f] Partition Magic moet je kopen.... :cry: kijk even op www.powerquest.com Hoe je partities verwijdert en weer aanmaakt met FDISK, staat volgens mij in de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=93702]Windows-faq[/url] Bij vragen horen we het wel. :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...