Ga naar inhoud

Downloaden is niet strafbaar

anoniem

Aanbevolen berichten

er s natuurlijk nog nooit iemand die heeft gezegd dat downen strafbaar is . zoals honingmaker al zegt ... downloaden is niet per se strafbaar, mits het freeware of share ware oid is ... Je kan je in principe de godganse dag ongans downloaden aan de gratis programma's ... maar zo gauw als een programma auteursrechtelijk beschermd is, zou je ervoor moeten betalen. Doe je dat niet, wordt het toch wel illegaalerig ...
Link naar reactie
nou ja, als jij kan onderbouwen waarom het dan niet illegaal is.... moet eerlijk zeggen dat als ik je startpost zo lees, het meer lijkt dat je reclame wilt maken voor dit baggerblad dan dat je een zinnige discussie wilt opstarten... dus jij wou zeggen dat als ik een illegale .iso download van I-net ik niet illegaal bezig bent :-? :lol: rare jongens dan bij computeridee lijkt me...... geef eens een link naar de site waar dat artikel staat dan, kan er bar weinig over vinden....
Link naar reactie
In pricipe is het zo dat volgens de nederlandse wet iedereen het recht heeft om een kopie te maken voor eigen gebruik, er staat nergens in die wet dat je het origineel moet bezitten (die wet stamt uit een ver verleden toen uploaden en downloaden nog lang niet aan de orde waren, en is ingediend voor drukwerk ed. ), Je mag dus geen kopien maken voor iemand anders, maw downloaden voor eigen gebruik is legaal maar uploaden dus niet. BTW die wet is in revisie dus dit zou binnenkort wel een kunnen veranderen. Waarom denk je dat BREIN de uploaders van kazaa wil aanpakken, en het downloaden niet, omdat ze geen poot hebben om op te staan als je download.
Link naar reactie
[quote:7ce0842e3f="Captain_Kansloos"][quote:7ce0842e3f="BrigitteW"]Ach ja, Computeridee, zegt eigenlijk wel genoeg. Die dachten ook dat je een DVD kon branden met een gewone CD-brander.[/quote:7ce0842e3f]Serieus?! In welk nummer?[/quote:7ce0842e3f] Geen idee, er is een keer een hele lading Computeridee-lezers op de diverse fora neergedaald met de vraag of het zou kunnen want ze hadden het gelezen. Ik lees het blad zelf niet.
Link naar reactie
iets wat je download hondelrm, Maak je natuurlijk niet zelf ... Dus daar ga je al de mist mee in ... Je mag idd volgens de wet 1 kopie zelf maken ... maar als jij iets download is dat zodoende al niet eens zelf gemaakt, maar door een ander van wie jij het afneemt ... En het woord kopie zegt het al ... overgenomen, identiek aan het origineel.. dus die zul je dan toch zelf moeten hebben ... Of je die dan ook per se moet houden ... daar kun je over twisten .. Dat downloaden iets zelf maken is?? sjah ik durft het toch te betwisten
Link naar reactie
[url=www.justitie.nl/Images/11_7018.doc+auteurswet&hl=nl&ie=UTF-8]auteurswet 1912[/url] Het is volgens artikel 16b toegestaan om een thuiskopie te maken van auteurs rechtelijk materiaal, nergens staat dat je het origineel in je bezit moet hebben. MAAR: voor computer programma's geldt dat je een reserve kopie mag maken indien je de rechtmatige gebruiker bent, dwz dat je het origineel in je bezit hebt, artikel 45k.
Link naar reactie
In de wet staat duidelijk dat het aanbieden (m.a.w. upload) van auteursrechterlijk beschermd materiaal waar geen toestemming voor verleend is strafbaar is. Er wordt echter niets vermeld over het 'downloaden' zelf. Tsja, zonder upload heb je ook geen download... Artikel 16b lid 5. [i:b598abecbd]"Indien een ingevolge dit artikel toegelaten verveelvoudiging heeft plaatsgevonden, mogen de vervaardigde exemplaren zonder toestemming van de rechthebbende op het auteursrecht niet aan derden worden afgegeven, tenzij de afgifte geschiedt ten behoeve van een rechterlijke of administratieve procedure."[/i:b598abecbd] Downloaden is niet direkt strafbaar. Bovendien geldt in onze rechtspraak nog altijd dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is! [url=http://www.webwereld.nl/nieuws/14199.phtml]Interessant:[/url] [i:b598abecbd]Dit heeft Brein-directeur Tim Kuik desgevraagd bevestigd. "Het gaat ons dan echt om de grootverbruikers, [b:b598abecbd]dus mensen die enkele honderden muziekbestanden delen.[/b:b598abecbd]" Brein zegt de juridische mogelijkheden 'zeker te gaan onderzoeken'.[/i:b598abecbd] Ik kan me onlangs nog een uitspraak/citaat herinneren dat e.o.a. hoge pief (Kuik?) zelf zegt dat hij ook wel eens mp3's download of in bezit heeft, maar ze zelf niet ter beschikking stelt. Weet alleen niet meer waar deze citaat terug te vinden is.
Link naar reactie
[quote:eaac208a86="PS"]Overigens heeft Computeridee in het verleden wel meer beweerd dat dingen toegestaan waren, zoals bijvoorbeeld dat je Canal+ gratis mag kijken dmv een crackprogramma en een tv-kaart. Achteraf dacht de rechter daar heel anders over [/quote:eaac208a86]ALs je dat artikel gelezen had, had je ook kunnen lezen zoiets als dit: [i:eaac208a86]We hebben Canal+ om een reactie gevraagd, maar daarop kwam geen commentaar[/i:eaac208a86] Dus het was trouwens ook niet zo slim van Canal+ om zich stil te houden. Het blad kreeg enorm veel aandacht, en iedereen ging Canal+ hacken. Canal+ sneed zichzelf in de vingers :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...