Ga naar inhoud

Van Windows 7 op HDD naar Windows 8 naar SSD?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb momenteel een Windows 7 (64bit) computer, met een 1TB HDD waar mijn OS dan ook op staat. Nu wil ik graag upgraden naar Windows 8 (ook 64bit) en ik wil ook graag een SSD. Nu heb ik 3 vragen: 1. Wat is het makkelijkst/beste; eerst Windows 7 naar de SSD verhuizen, of eerst upgraden naar Windows 8 en die daarnà verhuizen? 2. Hoe werkt dit "verhuizen" precies? 3. Als ik Windows 8 als upgrade koop, wat veel goedkoper is dan "nieuw", dan kan ik zeker niet Windows 7 verwijderen en Windows 8 meteen installeren op m'n SSD, of wel? Het eventueel verliezen van mijn bestanden is geen probleem, ruimt lekker op ;)
Link naar reactie
Je hebt Windows 7 wel nodig, Om die dan te kunnen upgraden naar Windows 8. Omdat Windows 8 upgrade in feite, een aanvulling is op wat Windows 7 al heeft, en daardoor Windows 8 wordt. . Daarom is Windows upgrade voordeliger, dan een volledige Windows 8 dvd. Het is zoiets als je hebt een bestaande 2 kamer woning, die je upgrade uitbreidt naar een 4 kamer woning, wat goedkoper is, dan helemaal een nieuw huis bouwen met 4 kamers. . Windows 8 upgrade voert een soort vernieuwing/uitbreiding uit, in je Windows 7 systeem, waardoor het Windows 8 wordt, Terwijl bij een schone installatie Windows 8, dvd helemaal opnieuw, compleet met alles erop en eraan op de schijf wordt geïnstalleerd. . Ofwel als je Windows 7 verwijderd, dan heb je niets aan Windows 8 upgrade, en zul je dus moeten kiezen voor de complete Windows 8 installatie. Kies je voor een gekochte complete Windows 8 dvd installatie, dan kan je die gelijk op de SDD zetten. Dan heeft het weinig zin om Windows 8 eerst op de HDD te zetten om vervolgens over te zetten op de SDD
Link naar reactie
Ad 1. Naar mijn mening eerst W7 verhuizen. Werkt iets niet 100% zoals je wilt, dan is de kans groot dat de 'gelijk goed' installatie van W8 dit verhelpt. Ad 2. Dit is niet vanzelfsprekend, omdat windows eist dat een aantal programma's op de boot / C: schijf staan en geblokkeerd zijn. Dan kan je de letter "C" niet snel omhangen naar de SSD. Van Samsung weet ik dat zij een migratietool leveren bij sommige van hun SSD's. Zie de "Samsung SSD Self Install..." handleiding te vinden op het SSD-productgedeelte van samsung.com. Besluit je tot een Samsung SSD, let dan wel op dat alles in de doos zit waar die handleiding over praat en dat je niet de versie koopt die alleen de kale montage biedt. Let dus op dat adapter-tooltje en de software. Er zijn wellicht andere leveranciers die hetzelfde kunnen, maar dit is wat ik bij Samsung vond. Ad 3. Bij een upgrade checkt de installatie of de geëiste software aanwezig is. Zo niet, "no go". W7 heb je sowieso nog nodig om de machine te starten van de installatie ;-). Bij het installeren kun je vervolgens aangeven of de oude zooi meemoet of een volstrekt schone installatie. Persoonlijk adviseer ik het eerste. Wel adviseer ik vóór de migratie niet meer te gebruiken oude sof(t)ware te deïnstalleren en met CCleaner o.i.d. de oude bestanden weg te gooien. Ben je al op de SSD, dan hoef je niet meer te defragmenteren (wat ik wel zou aanraden als je met de HD naar een volgende windows-versie gaat). Tot slot wat ongevraagde adviezen: * Koop de SSD minstens op 120 GB of meer. Het web begint vol te lopen van verhalen van mensen die met volgelopen 60 GB schijven zitten en in de knel komen met Windows. * Direct na installatie, transporteer het swapfile naar de HD (standaard staat het op dezelfde schijf als het OS, oftewel jouw SSD). Als je de slaapstand ("hibernate") niet gebruikt zet het uit en verwijder het hibernation file. Instructies zijn snel te 'googlen' op het net. * Dito, verplaats de instelbare standaard folders (documents, pictures, downloads) naar de HD. * Bevalt de W8 installatie, verwijder de oude W7 bestanden die de installatie netjes heeft bewaard. Zie "disk clean-up" utility. Dito als je van W8 succesvol naar W8.1 gaat.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Ik lees dat je Windows 8 moet kopen, nou daar zou ik dan [persoonlijk] maar niet aan beginnen. Ik had windows 8 op mijn laptop en heb het voor elkaar gekregen om windows 7 er voor in de plaats erop te krijgen, maar goed, dat zijn je vragen niet. vraag 1; maakt niet uit. Vraag 2; kan je evt. met een part. man. doen [of het in windows zelf kan weet ik niet] waarmee je een opstart schijf kan maken en daarmee werken, voor de zekerheid Vraag 3; nee, je kan niet iets upgraden wat weg is.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...