Ga naar inhoud

vraagje voor de ervaren database bouwers


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb weer eens een vraag. Dit maal niet speciaal over access, maar over mijn database structuur. Het gaat om het volgende: Ik heb in m'n klantendatabase een tabel met inhoud van verschillende brieven (die worden ingevuld in een briefsjabloon). Elke brief wordt opgebouwd uit een standaard inhoud. Die inhoud hangt af van 3 verschillende variabelen. formeel, informeel verstuurder van de brief soort brief Deze standaard inhoud is dus een opzet voor de echte brief, het kan gebeuren dat de standaard overgenomen wordt, maar het kan ook gebeuren dat er iets gewijzigd wordt. Het is de bedoeling dat alle brieven opgeslagen worden en dat er te zien is dmv een briefid in een tabel taak welke brief naar welk klant is gegaan. Nou vraag ik me af of ik die standaard inhoud in een andere tabel moet zetten en of ik die moet koppellen, of dat ik gewoon in de tabel brieven de standaard brieven zet en eventuele wijzigingen (dus nieuwe brieven) daar ook in opsla. Wie kan mij helpen. StruiS
Link naar reactie
De lijst topics groeit inderdaad een stuk sneller dan voorheen, maar wat Wiep zegt: er is een alternatief die die niche opvult. [ontopic] Aangezien evt. wijzigingen in de standaardbrief moeten worden opgeslagen, is het het overzichtelijkst als je de complete brief in een record opslaat. Dus bij het maken van een nieuwe brief laat je de gebruiker met een formpje kiezen uit die drie opties en maak je op basis daarvan een nieuw record, waar je de standaardteksten naartoe kopieert. Daarna pas toon je de brief aan de gebruiker, die hem kan wijzigen/opslaan. Sla ook op op welke standaard de brief gebaseerd is, dat je dat kan terugzoeken, voor het geval de brief ingrijpend veranderd... Als je alleen met een koppeling zou werken, dan zou bij een wijziging in een standaardtekst je hele archief ongeldig worden. Vergelijk het met een orderadministratie, daarin kopieer ik ook de prijs van de prijzentabel naar de orderregelstabel, voor het geval er gesjoemeld moet worden :smile:
Link naar reactie
Wat ik nog niet begrijp is of ik de standaard brieven in dezelfde tabel staan als de aangepaste brieven. Ik had namelijk zelf ongeveer hetzelfde idee, alleen dan zou ik de standaard brieven in een andere tabel zetten. Wat zijn de voordelen om het in 1 tabel te zetten ten opaicht van twee verschillende tabellen. Thnx StruiS
Link naar reactie
Ik loop weer even vast. Ik zit met het volgende idee/probleem. Als ik twee tabellen gebruik waar in de ene tabel de standaardbrievenstaan(sjablonen) en in de andere de uitgevoerde brieven. Op deze manier wordt volgens mij voor elke brief een nieuwe record aangemaakt. Nou gebeurt het nogal eens dat naar meerdere bedrijven tegelijkertijd dezelfde brief gaat (bijvoorbeeld bij een mailing) of op verschillende tijden (een begeleidend schrijven van een brochure). Nou zou het mooi zijn als die brief maar 1 keer in de tabel komt te staan in plaats van voor elk bedrijf 1. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel, zoniet dan lees ik het wel. Bedankt StruiS
Link naar reactie
Dan komt weer die derde tabel om de hoek kijken, die we die garage van de week opdrongen. Je zal ook iets van een tabel met adressen hebben (gekoppeld). Een tabel met daarin brief_id en adres_id is niet groot en voorkomt dat je brieven dubbel opslaat. Je hebt dan dus: Templates (ID, tekst, aanmaakdatum, auteur) Brieven (ID, template, tekst, datum, bewerkt) Adressen (ID, naam, adres, ...) Zendingen (ID, brief, adres)
Link naar reactie
Oke bedankt, ik snap de structuur voor de database. Alleen hoe moet ik dit in formulieren onderbrengen. Het begin is een formulier waarin je de templates tabel vult en aanpast. Die is simpel. De formulieren voor adressen en dergelijke heb ik ook al. Alleen nu: hoe maak ik de andere formulieren. Gewenst is dat je begint met een formulier waarin je aangeeft wie je bent (voor ondertekening in brief, weet hoe ik dat erin krijg), en welke template je gebruikt als je een nieuwe brief wil maken of de eventuele oude brief die je wil gebruiken. Bedankt! StruiS
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...