Ga naar inhoud

msn messenger en linux


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik denk dat op dit moment de beste M$N client KMerlin is: http://kmsn.sourceforge.net/

Een tar.gz bestand is een tar bestand, gecomprimeerd met gzip. Eerst decomprimeer je hem met gunzip: gunzip foobar.tar.gz Dan hou je foobar.tar over. Vervolgens pak je de inhoud van foobar.tar uit: tar xvf foobar.tar

Maar het kan ook in 1 commando: tar xzvf foobar.tar.gz Dan wordt die tar.gz bestand direct uitgepakt.

------------------ Copyleft 2000-2001 - All Rights Reversed

Link naar reactie
zijksnor vraagt hoe open ik een tar.gz bestand, zal vast simpel zijn alleen hoe doe ik het. ik las ergens met een console venster dmv een commando gunzip alleen hoe kom ik in dat console venster en wat is het eigenlijk

Een console (of terminal) is zoiets als een DOS-prompt in Windows, maar dan wel vele malen krachtiger. Je kan er commandos's intypen voor dingen die lastiger zijn met de muis.

Zoek in de menu's op je scherm eens naar Xterm, Konsole, Terminal of Gnome Terminal of iets van dien aard.

Je komt dan op de commandoprompt terecht.

Om een .tar.gz bestand uit te pakken kun je dan tar zxvf bestand.tar.gz doen. Meestal pakken zulke archieven uit in een directory met dezelfde naam, maar zonder de tar.gz achtervoegsel. De opties achter 'tar' betekenen:

z = eerst 'gunzippen' x = uitpakken (extract) v = toon informatie tijdens uitpakken (verbose) f = follow, volg directories, pak dus uit met directories en al.

Maar je kan met de meeste file managers zoals konqueror, karchiver of nautilus dacht ik ook wel archieven uitpakken zonder commando's etc. te hoeven intypen :smile:

succes.

(Van MSN compatibiliteit weet ik niets, maar het kan met meerdere programma's)

------------------ Wilbert (http://www.xs4all.nl/~wbsoft/) Wanneer gaat een HTML document onder Windows Microsoft(r) Internet Explorer Document heten?

Link naar reactie
zijksnor vraagt hoe open ik een tar.gz bestand, zal vast simpel zijn alleen hoe doe ik het. ik las ergens met een console venster dmv een commando gunzip alleen hoe kom ik in dat console venster en wat is het eigenlijk

Een console (of terminal) is zoiets als een DOS-prompt in Windows, maar dan wel vele malen krachtiger. Je kan er commandos's intypen voor dingen die lastiger zijn met de muis.

Zoek in de menu's op je scherm eens naar Xterm, Konsole, Terminal of Gnome Terminal of iets van dien aard.

Je komt dan op de commandoprompt terecht.

Om een .tar.gz bestand uit te pakken kun je dan tar zxvf bestand.tar.gz doen. Meestal pakken zulke archieven uit in een directory met dezelfde naam, maar zonder de tar.gz achtervoegsel. De opties achter 'tar' betekenen:

z = eerst 'gunzippen' x = uitpakken (extract) v = toon informatie tijdens uitpakken (verbose) f = follow, volg directories, pak dus uit met directories en al.

Maar je kan met de meeste file managers zoals konqueror, karchiver of nautilus dacht ik ook wel archieven uitpakken zonder commando's etc. te hoeven intypen :smile:

succes.

(Van MSN compatibiliteit weet ik niets, maar het kan met meerdere programma's)

------------------ Wilbert (http://www.xs4all.nl/~wbsoft/) Wanneer gaat een HTML document onder Windows Microsoft(r) Internet Explorer Document heten?

Link naar reactie
hmm..ok..t gaat dus om netscape-i686-pc-linux-gnu-installer.tar.gz bestand dat in /home/jeroen/ns6.2 staat. ik zit dus in mijn gnome terminal wat is dan de precieze commando. misschien zit ik een spatie of een slashje naast want ik krijg wat foutmeldingen, onbekend bestand, no such file or dir etc wil dus eigenlijk, hoe simpel klinkt het, NS updaten. en waar vind ik dat konqueror?

grtz

(ziet er lekker en leuk uit dat linux nou nog f snappen 8-)

Link naar reactie
Zelf als MCSE'r kun je een archive openen in de gui. In kde's konquerer bv rechtsklik je um en kies je voor openen met archiver. Als je normaal klikt kun je ff kijken wat er in staat.

In de prompt zou je daar bv less voor kunnen gebruiken mits die goed geconfigureert is.... `less blabla.tgz`

Altijd goed om ff in een archief te kijken, kan je meteen zien of je zelf een directorie moet maken of dat die al in het archief staat.

Link naar reactie
Konqueror is de "verkenner" van KDE. Als je Gnome gebruikt, dan heb je de filemanager van Gnome, Nautilus of GMC. Beide filemanagers kunnen ingepakte bestanden uitpakken. (dubbel)klik gewoon op het .gz-bestand en kijk wat er gebeurt.

De meest eenvoudige manier om uit te pakken is via een temrinal. In Gnome kun je die vinden door op een pictogram op je taakbalk/gnome-menu die een soort beeldscherm voorstelt te klikken. IN deze terminal blader je naar de map met het bestand dat je hebt gedownload. Dat doe je met het commando cd /map/waar/netscape-installatie-bestand/in-zit

--bijv cd /home/zijksnor/documenten (meestal sta je al in de juiste map, als je het bestand in je homedirectory hebt gezet)

Het juiste commando om het Netscapebestand uit te pakken is (zoals hierboven ook al genoemd is..)

tar zxvf netscape-i686-pc-linnux-gnu-installer.tar.gz

Das best een mond vol, typ daarom het volgende in

tar zxvf netscape

gevolgd door de TAB-toets. Linux vult dan de bestandsnaam aan. Als er meer bestanden zijn die met "netscape" beginnen, dan hoor je een piepje. Druk dan nog eens op de Tab-toets om te kijken welke bestanden er nog meer met "netscape" beginnen. Vul dan het voorgenoemde commando zover aan dat deze uniek is tov van de overige bestandsnamen die in deze map staan.

Als het bestand eemaal is uitgepakt, blader dan met je filemanager naar de map waarin de uitgepakte bestanden van Netscape zich bevinden

Zoek in deze map om een README-bestand om te lezen welk commando je moet uitvoeren om de installatie te starten.

Houd er rekening mee dat je de installatie als 'root' moet uitvoeren..

Duizelen je deze commando's allemaal? Het kan ook simpeler, als je filemanager in staat is het Netscape-bestand te openen, open dan een nieuw venster van de filemanager, maak hierin een nieuwe map aan, en versleep de inhoud van het ene venster naar de nieuwe map in het andere venster. De installatie moet je waarschijnlijk wel vanuit een terminal starten. De filemanager Konqueror is daar heel behulpzaam in. IN het menu "Venster" vind je nmlk de optie "terminalemulatie openen". als je deze selecteert, dan verschijnt er onderin het venster een terminal, die in dezelfde map begint als waar je je in de filemanager bevindt. Zo hoef je niet te bladeren naar de juiste map in de terminal, maar doe je dat comfortabel in de filemanager. Zodra je op de juiste positie bent typ je het startcommando in in de terminalemulatie onder in het scherm..

Succes, Max

Link naar reactie
als ik die vragen zo allemaal bekijk is het misschien makkelijker voor zijksnor dat hij eerst ff in de boeken duikt , of in de e-books en de basis leert van linux/unix. je kan wel bij elk dingetje gaan vragen hoe of wat maar je leert er heel erg weinig van. het waarom is belangrijker. dat leer je goed door te lezen. desnoods print je alle manpages uit , (hehe).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...