Ga naar inhoud

Nog steeds geen Euro-teken in KDE


anoniem

Aanbevolen berichten

Inderdaad een dirty hack :wink:

Maar liever wil ik eerst kijken of eea. ook netjes kan.

xmodmap ~/.Xmodmap heb ik uitgevoert maar helaas werkt niet (of beter gezegd Eurosign komt niet tevoorschijn.

xmodmap /pad/naar/global/.Xmodmap geeft ook geen soelaas

Dus om kort te gaan alleen xmodmap -e ¨keycode xxx = e E EuroSign¨ is het enige dat werkt of zoals hier op de zaak xmodmap -e keycode 116 = EuroSign om hem aan mijn windows toets te plakken.

Wordt vervolgd zal ik maar zeggen maar nu moet ik eerst uit gaan zoeken welke hardware er allemaal gesneuveld is toen mijn moederbord doorbrandde :eek: :sad:

Link naar reactie
Het gekke blijft wel dat ik dit probleem niet ondervindt Ik heb hem in /etc/X11/Xmodmap gezet, vervolgens xmodmap /etc/X11/xmodmap uitgevoerd, en voila, hij werkt. Dit foefje werkt zowel in SuSE 7.2 als ook in SuSe 7.3. Mogelijk gebruiken we in X een ander keyboard? Ik heb inieder geval als keyboard-taal gewoon US, zonder dode toetsen... (oh ja, ik heb in /etc/X11/Xmodmap de regel die ook keycode 116 instelt met !! uitgecommentarieerd..)

Max

Link naar reactie
quote:
Originally posted by maximilaan: Het gekke blijft wel dat ik dit probleem niet ondervindt Ik heb hem in /etc/X11/Xmodmap gezet, vervolgens xmodmap /etc/X11/xmodmap uitgevoerd, en voila, hij werkt. Dit foefje werkt zowel in SuSE 7.2 als ook in SuSe 7.3. Mogelijk gebruiken we in X een ander keyboard? Ik heb inieder geval als keyboard-taal gewoon US, zonder dode toetsen... (oh ja, ik heb in /etc/X11/Xmodmap de regel die ook keycode 116 instelt met !! uitgecommentarieerd..)

Max


Klopt dit werkt maar.. zodra de Xserver opnieuw gestart wordt istie weer weg :sad:

het werkt dus alleen als: 1) ik telkens het pad naar Xmdmap opgeef 2) ik in KDE geen toetsenbord kies

Vraag is dus waar zet KDE die dingen neer want dan kan ik en de toetsenbord layout kiezen die mij bevalt (gebruik veel Alt-Gr+cijfer) toetsen en de Euro gebruiken :wink:

Link naar reactie
Wat betreft de 'dode toetsen' in X: ik zag in SuSE's Xmodmap een interessante optie:

remove Control = Control_R keysym Control_R = Multi_key add Control = Control_R

Deze 3 instellingen zorgen er voor dat je bijv. é kunt maken door [CTRL] + ' en daarna e in te drukken.

Op zich handiger dan wat de toetsenbordindeling biedt, omdat je dan '' moet intoetsen als je een ' wilt hebben, wat ik errug hinderlijk altijd vond.

KDE heeft overigens ook een applet met speciale tekens voor in het KDE-paneel. Als je daar de ¤ op zet heb je hem ook altijd bij de hand.

Max

Link naar reactie
Ik heb hierover met David Faure gebabbeld, en volgens hem is het, zoals in zijn howto wordt uitgelegd, te weiten aan KXKB, de toetstenbordswitcher van KDE. Deze overschrijft nmlk alles dat Xmodmap regelt (wat eigenlijk wel logisch is, aangezien de keyboardswitcher van KDE een nieuwe lay out instelt nadat X is opgestart) kxkb staat helaas geen gewijzigde indelingen toe. Dat veranderd mogelijk in de toekomst....

Dus: ofwel geen toetsenbord in KDE zelf instellen, ofwel via dat autostartscript trachten xmodmap in te stellen zodat deze instelling na de keyboard layout switch die kde maakt wordt ingesteld.

Max

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...