Ga naar inhoud

Nog steeds geen Euro-teken in KDE


anoniem

Aanbevolen berichten

  • 1 jaar later...
Ha,

Ik ben toch niet de enige met dit probleem. Ik heb juist een upgrade uitgevoerd naar SuSE 7.3 in de hoop nou eens eindelijk EURO-ondersteuning te krijgen. Onder SuSE-7.2 was er zelfst een hele HowTo over hoe je dat voor elkaar moest krijgen, maar dat werkte dus mooi niet. Niet leuk, vooral nu het echt kort dag begint te worden!

Groet,

Philip

------------------ Bezoek ook eens mijn Nederlandstalige Linux beginners homepage: http://baserv.uci.kun.nl/~philipg/

Link naar reactie
Nou, het probleem is, het is geen KDE-kwestie maar een X Window-kwestie. KDE kan geen invloed uitoefenen op wat voor fonts er geinstalleerd worden of hoe er mee omgegaan wordt., ze kunnen hooguit de charset goed zetten zodat de fonts op de juiste wijze worden geladen. Ik zou zeggen, klaag flink bij SuSE zodat ze dit serieuser aanpakken...

Max

Link naar reactie
Helaas wat ik ook probeer ik krijg het maar niet voor elkaar om een Euroteken te produceren in KDE :sad:

OS=SuSE 7.3 keyboard = standaard MS qwerty keymap = iso 8859-15

SuSE geeft el een beschrijving maar die zou vanaf versie 7 al moeten werken maar doet het dus mooi niet :sad:

al diverse fonts geprobeerd mar helaas :sad: En het is al bijna 1 jan. 2002 :wink:

Ook bij KDE schijnt men er niet echt vaart achter te zetten want daar ligt dit project op zijn kont :eek:

Is er uberhaupt wel een Euro teken te produceren met Linux in X ??

Link naar reactie
quote:
Originally posted by maximilaan: Nou, het probleem is, het is geen KDE-kwestie maar een X Window-kwestie. KDE kan geen invloed uitoefenen op wat voor fonts er geinstalleerd worden of hoe er mee omgegaan wordt., ze kunnen hooguit de charset goed zetten zodat de fonts op de juiste wijze worden geladen. Ik zou zeggen, klaag flink bij SuSE zodat ze dit serieuser aanpakken... Max

Ok jij gelijk maar wat ik me dus afvraag..

Waarom lukt het niet ? En Wie lukt het wel en hoe, dus welke fonds en instellingen ????

Link naar reactie
BrigitteW heeft volgens mij ooit deze vraag gesteld, en die kreeg het toen wel voor elkaar.

Wat de fonts betreft, installeer TTF-fonts die het euroteken zeker bevatten (en installeer geen fonts die geen ttf hebben) gebruik in kde Anti-Aliasing, zodat je zeker weet dat KDE alleen de ttf-fonts gebruikt en niet de overige fonts die suse meelevert. Verder moet je de charset op iso8859-15 zetten. Als het goed is kun je dan via het programma "speciale tekens" het euroteken selecteren en gebruiken. Ik moet toch maar eens op zoek gaan naar ttf met euroteken, zodat ik zelf kan uitvogelen hoe dit werkt...

Max

Link naar reactie
Hoi,

Heb nu eindelijk de upgrade naar SuSE 7.3 afgerond. En warempel, de Euro wordt nu in Konqueror weergegeven! Da's alweer een stapje vooruit. Dat anti-aliasing heb ik trouwens uitgezet. Dat doet mee zeer aan de ogen! Wie kan daar nou mee werken? SuSE mag in dat opzicht wel wat betere fonts meeleveren.

Groet,

Philip

------------------ Bezoek ook eens mijn Nederlandstalige Linux beginners homepage: http://baserv.uci.kun.nl/~philipg/

Link naar reactie
Ik heb KDE even om de oren geslagen, en die wezen me op deze info::

quote:
KWord - How to use the Euro sign

This is an attempt at providing clues about how to type and render the Euro sign. In fact the information provided here isn't specific to KWord, the same applies to any X application.

The Euro problem is a three-fold problem: key combination, character conversion, and rendering.

Assigning a key combination to the Euro sign:

You obviously need to map one of your keys - or a combination of keys - to the EuroSign symbol. A commonly chosen key combination is AltGr + E. The instructions below explain how to map that key combination, but you can choose any other one you like, for instance if you don't have an AltGr key :smile:

Under X (the graphical system you're using), this means the Mode_switch modifier (to be mapped to AltGr) with the E key (keycode 26), to be mapped to the EuroSign symbol.

In fact it might be good to start by checking if you don't already have a key assigned to the euro sign. Type xmodmap -pke | grep EuroSign to find out.

If nothing appeared, we are going to map it to AltGr+E. First check you have AltGr bound to the Mode_switch modifier: xmodmap should show a line with mod3 Mode_switch. If it doesn't have anything for mod3, type xmodmap -e 'add mod3 = Mode_switch'. If it shows something else for mod3, you might have to type xmodmap -e 'clear mod3' first.

Then check what the E key can generate: xmodmap -pke | grep -w 26 will probably show keycode 26 = e E. If that's the case, simply ask for EuroSign as the 3rd symbol on this key, by typing xmodmap -e 'keycode 26 = e E EuroSign'

This should be all you need to bind AltGr+E to the EuroSign symbol. All the xmodmap commands we have typed here are only for the current X session, so if anything goes wrong you can restart X and find the original keys again. To make those changes permanent, put the xmodmap lines (what was between the single quotes) in your ~/.Xmodmap file. Mine reads:

keycode 26 = e E EuroSign

It seems that kxkb (the "International Keyboard" KDE application that docks into the panel) overrides the xmodmap changes. So the best is to simply disable kxkb (there is a checkbox in its control module). Or run xmodmap ~/.Xmodmap from a terminal before use, but every keymap-switching in kxkb will lose this.

Character conversion:

Another thing to do is to select a locale (usually language and country) which provides a character the Euro symbol. Check your /usr/locale or /usr/share/locale directory, where all the locales are. In my case I selected fr_FR@euro. The first bit is the language (in this case french), the second bit is the country (in this case FR for france), and the '@euro' is a variant of that locale, that provides the euro symbol. If you can't find any relevant locales, make sure you installed the appropriate package (under Mandrake and probably RedHat, it's locales-fr for instance). To select a locale, add export LC_ALL="fr_FR@euro" to ~/.bashrc (assuming you are using bash). Somehow KDE should export LC_ALL itself, this is the same problem as the non-latin1 users, and still under debate... If you see "Qt: Locales not supported on X server" after setting LC_ALL, it means that your X server doesn't support this locale. You may have to restart X, or choose another value for LC_ALL. Another way is to use the iso8859-15 charset, which is probably a better longterm solution. However, this might reduce the number of available fonts, on a standard linux system. In that case, prefer the @euro solution, if you have such a locale, since it allows to keep the latin1 (iso8859-1) charset. If you have unicode fonts, then select iso8859-15.

Rendering the Euro sign:

To actually see a Euro sign, you need a font that contains it. If you got font anti-aliasing to work, you are lucky. T

Link naar reactie
quote:
Originally posted by philipg: Hoi, Dat anti-aliasing heb ik trouwens uitgezet. Dat doet mee zeer aan de ogen! Wie kan daar nou mee werken?


Nou, SuSE 7.3 kent geen AA. Waarom niet? omdat een boze Steve Jobs langskwam met de claim dat onderdelen van freetype onder hun licentie valt. Dus: AA is niet meegecompileerd, wat zeer lelijke fontrendering oplevert al je AA activeert in bijv. KDE.. Dit is op te lossen door freetype zelf te compileren, en aan het config-bestand enkele regels tekst toe te voegen. Hoe en wat heeft op Internet gestaan, ben helaas de link even kwijt. (misschien staat het ook op de SuSE site??)

Max

Link naar reactie
quote:
Originally posted by wstolk: Bedankt Max

mooi verhaal en het lukt zowaar maar....

na X herstarten dus mooi weer weg die Euro en moet ik dus nu steeds die xmodmap instellen ??


Neen, je zet het commando dat de euro instelt in het bestand Xmodmap (staat in je homedirectory als .Xmodmap, of kun je aanmaken, voor globale isntellingen moet je Xmodmap opzoeken in de map van X11 Voer vervolgens als user het volgende commando uit: xmodmap /etc/X11/Xmodmap of xmodmap .Xmodmap (afhankelijk waar je de instelling hebt geplaatst)

Hierna moet als het goed is het euroteken altijd gebruikt worden. Zo nee, zet dan het commando in ~/bashrc of aanverwant bestand, zodat hij bij elke inlog wordt aangeroepen...

Wat Opera betreft, kun je in Opera zelf niet te gebruiken fonts en de charset instellen??

Succes, Max.

Link naar reactie
Wat wil er nu precies niet? Mijn toetsenbord heeft geen ALTgr, maar das geen probleem. Ik gebruk bijv. de rechter Widnows-toets nooit, dus heb ik die ingesteld op de euro. Met het programma 'xev' (opstarten vanuit een terminal..) kun je achterhalen welke code de Windows-toets heeft. Bij mij is dat keycode 116 Zet deze in Xmodmap op de hierboven omschreven wijze, waarbij je dus alleen EuroSign als binding gebruikt. Sla het op in Xmodmap, voer xmodmap /pad/naar/.Xmodmap uit en voila, je kunt de euro via de rechter Windows toets gebruiken.

Ikzelf gebruik overigens als toetsenbord us, zonder dode toetsen. Speciale tekens voer ik in via een applet in Kpanel, alwaar ik de meestgebruikte tekens op heb geplaatst...

Max

Link naar reactie
~/.Xmodmap heb ik aangepast maar help dus niet :sad: /baschrc kan ik nog proberen :eek:

Opera laat de fonts dus niet geod zien want daar waar een euro moet staan krijg ik een vraagteken.

dit is typisch een gevolg van de oneindige vrijheid van Linux :sad:

Ik hoop dat daar toch een keer een lijn in komt.

Waar het ook nog aan kan liggen is mijn keyboard, ik kies dus altijd maar voor een generic 104 pc met als taal us met dode toetsen want anders mis ik teveel toetsen die ik vaak gebruik (breuken en hypertekst) Hoe steleln jullie je keyboard eigenlijk in ??? ik ga ervan uit dat de meesten gewoon een windows keyboard hebben ??

SuSe 7.2 heeft overigens nog veel meer problemen want hier krijg ik het er echt met geen mogelijkheid in :sad:

Link naar reactie
Momenteel kan ik dus wel de euro zien maar niet in alle programma's :sad: opera geeft gewoon een kleine e of een ¤ StarOffice schijnt zich helemaal niet aan enige keybinding te houden :sad:

Koffice geeft tekens waar ik niet om vraag => invoegen spec.tekens geeft in geen enkel proggie de Euro weer

en dat allemaal terwijl ik het regeltje toegevoegd heb in ~/.Xmodmap ;(

wanneer ik nu xmodmap -e 'keycode 26 = e E EuroSign' invoer in een console dan laten de meeste proggie's echter wel de euro zien. Kom ikzojuist achter :smile:

dus moet ik eens uitvogelen wat ik nu niet goed doe en hoe ik het dus permanent kan maken. :eek:

Link naar reactie
Wow, mijn SuSE laat ook de ¤ zien!!! en dat zonder AA of TTF-fonts!!! End at zonder dat ik uberhhaupt iets heb gedaan :???: Wat SuSE 7.3 betreft: bij mij leestie wel Xmodmap in. Vreemd dat dat bij jouw niet het geval is. Heb je de globale xmodmap van X11 al geprobeerd? daarnaast kun je de opdracht xmodmap -e keycode =.... ook in bashrc zetten of desnoods in "startkde" "startkde" kan overigens ook dwars liggen bedenk ik me net, mogelijk dat daar een zinnetje met xmodmap -e keycode = .. in staat die de jouwe overschrijft..

Kijk eventjes in $KDEDIR/bin/startkde

Max

Link naar reactie
quote:
Originally posted by wstolk: Ga maar eens voor de harde methode of startkde eens uitpluizen, kijk wel wat waar de fout zit :wink:

Mijn startkde bevat geen xmodmap-instellingen zag ik (zaten er vroeger wel in. dit is overigens distro-afhankelijk; startkde wordt door de distro's naar wens ingericht..)

Maar wat wil er nu niet met Xmodmap? heb je wel EuroSign-support als je de instelling in Xmodmap zet en vervolgens het commando xmopmap /pad/naar/.Xmodmap uitvoert?

Andere dirty hack:

maak een tekstbestandje aan zoals dit:

code:
#! /bin/bash
xmodmap -e keycode 116 = EuroSign

Maak deze uitvoerbaar en zet deze in de map autostart die je ergens vindt in /opt/kde2, of ~/.kde2/share/..

Dat moet volgens mij zeker werken..

Max

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...