Ga naar inhoud

Boot-CD emuleren op HD ... ?


Aanbevolen berichten

Is er een truc bedenkbaar, misschien in DOS, om een live-CD, bijvoorbeeld als ISO, gecopiëerd op de HD zo te "vermommen" dat de computer bij opstart daarvan gaat booten? En: eenvoudig genoeg om voor een niet-techneut uitvoerbaar te zijn? ==== Wat ik precies heb en wil: - een Live-CD "Linpus Lite" (dat is een Linux); heb ik op enige computers erg mooi aan de praat gehad, de enige die niet "pakte" was bij een kennis een ding met dual-channel-RAM (bleef herstarten) - een stokoud 150MHz-laptopje Compaq Armada 4150 met alleen maar floppy-ingang, geen CD. Via een zipdrive IOMEGA-100 op LPT1-poort heb ik er eerst W98SE, later "terug" naar (sneller/lichter) Windows95 OSR2.5 op geïnstalleerd en kan daarmee o.a via Netwerk met mijn grotere toren-computer het schijfje van het laptopje bereiken. Mijn idee is nu om "met list en bedrog" een copie van de live-CD (evt iso) tòch van dat schijfje "bootend" te laten werken en gesteld dat dat lukt, naderhand W95 definitief te verwijderen. ==== Iets wat hierop lijkt, maar dan organiek zo voorzien, had ik al aan boord: Damn Small Linux (DSL) en dat ging bijna-goed; het beeld was en bleef echter negatief, tegengestelde kleuren enzo, waardoor o.a de muisaanwijzer zelden zichtbaar en veel tekst pijnlijk moeilijk te lezen. Ik heb de indruk dat de Linpus veel meer hardware ondersteunt. ==== De W95-installatiemap van ongeveer 100MB plus wat nuttige aanvullende software, drivers, heb ik in een kleine partitie op het harde schijfje van de laptop staan zodat ik van daaruit altijd w95 weer terug kan opbouwen middels een opstartfloppie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...