Ga naar inhoud

Clarkconnect (tegenwoordig ClearOS) ervaringen gevraagd.


anoniem

Aanbevolen berichten

wij hebben al enige tijd geleden het plan in ons hoofd gehaald om op een oude server een proxyserver te plaatsen. De keus viel uiteindelijk voor een linux distro. Via dit forum kwam al het advies eens naar Clarkconnect te kijken. Dit is inmiddels van naam veranderd en heet tegenwoordig ClearOS. Op de site van ClearOS bestaat onder andere de mogelijkheid om op hun eigen server in te loggen om live met een server te stoeien. Het ziet er wel gelikt uit, vind ik, maar ik kan uiteraard niet beoordelen hoe dit systeem verschilt van andere, wellicht eenvoudigere distro's. Een stagiair bij mij kam al met een optie; hij had een CD met een Linux Mint distro, maar daar kan ik zo 1, 2, 3 geen squid vinden. Verder heeft hij (in een VM) een distro van ubuntu geinstalleerd, om uiteindelijk te ontdekken dat het een server versie was zonder GUI, waarna we elkaar nogal schaapachtig aan zaten te kijken :D Concreet ben ik op zoek naar lezers die ervaringen hebben met Clarkconnect / ClearOS. Hoe liep de installatie? Is het ook mogelijk enkel de proxy te draaien en de rest (er zit een hoop bij!) uit te laten staan? Is het lastig hulp vinden (liefst via fora en dergelijke?) T.
Link naar reactie
Het zat zo.... We hebben al met de buren sinds 1998-1999 een netwerk, toen via de kabel. Via het kabelmodem kreeg je maar 1 IP adres, dus ik heb eerst Red Hat, daarna E-Smith en vervolgens Clarkconnect als router/firewall gehad. Ik had daar ook nog wat shared schijf ruimte op zitten, niet veel maar handig. Nu en de routers zo spot goedkoop zijn en ruimte op hard disk ook geen item meer is, werd het stroom technisch gezien toch wel een stuk aantrekkelijker om alleen een multi pc modem/router te hebben. In die tijd ('98-'99) was een router echter erg duur (800-1000 gulden meen ik) en heb ik die Linux distro of op een 486 en later op een P133 gratis Pc (afdankertje) gedraaid... Werkte probleemloos, op E-Smith na, die was zo lek als een mandje, daar moest je zelf nog zoveel aan de firewall doen, niet echt handig. Smoothwall was voor ons goed genoeg, zodat ik nooit aan Clarkconnect toe gekomen ben. Ik heb nog heel lang de CD's gehad, want ik was het wel van plan om er mee te experimenteren.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik gebruik al jaren naar tevredenheid CC, nu dus ClearOS. Blijft constant verbeteren en vernieuwen, eenvoudig op te zetten (als je een minimale dosis netwerk- en linuxkennis hebt). het mooie vind ik dat je als je wil alles via de webGUI kan doen (na eenmalige grafische installatie), maar als je kan en wil, ook alles vanaf commandline tweaken en aanpassen. ik vind t een aanrader..
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...