Ga naar inhoud

Grub staat nog steeds op 2de hd, hoe verwijderen?


Aanbevolen berichten

Hoe haal ik grub van mijn tweede hd af. Op de eerste staat vista, op tweede niets. Er heeft in het verleden ubuntu opgestaan. Het is een gewone logische partitie om gegevens te backuppen. Ook fysiek een andere schijf, ik heb dus 2 fysiek andere hd's. De tweede is al geformatteerd door vista. Maar als ik de bootpriority in het bios verander en dus de laptop laat opstarten van af de tweede hd geeft de pc nog steeds een grub error aan. Ik neem dus aan dat ik door te formatteren niet het mbr overschrijf en grub verwijder? Iemand een idee? alvast bedankt!
Link naar reactie
Het zijn twee hd's in een bracket. Ik heb een van de twee eens vervangen door een ssd, die heb ik er weer uitgehaald toen ik de laptop door heb 'geven' aan mijn broertje. De orginele hd's heb ik toen weer terug geplaatst. Bij die wissel heb ik hd 1 met hd 2 verwisseld. Daarna de originele vista teruggezet. Daarna is de batterij leeg getrokken. Bij het opstarten daarna gaf de laptop een grub error. Ik heb dit getest door de boot priority in het bios te verwisselen. Het bios komt op hd2 dus nog een grub tegen bij het booten. Dit is natuurlijk geen probleem als ik de vista hd als 1ste opstartbare schijf instel. behalve als de batterij leeg is geweest. Daarna slaat het bios op een of andere vreemde rede de vista hd over en gaat naar de tweede hd, waar hij dus grub tegen komt. Een beetje een lang verhaal :lol: hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Maar hoe bedoel je het mbr overschrijven vanaf de vista installatie dvd?
Link naar reactie
het mbr is een stukje ruimte op je harde schijf waarin opstartinformatie gezet kan worden. als je je pc opstart, dan doet de bios de gebruikelijke checks en geeft daarna een slinger aan de schijf die moet opstarten, waarna die opstartinformatie uit de harde schijf gestart wordt. momenteel staat op schijf 1 de opstartinformatie voor windows, en op schijf 2 de opstartinformatie van grub. Dat is op zich geen probleem, want je pc start op vanaf schijf 1. Mocht hij om welke reden dan ook een keer vanaf schijf 2 willen opstarten, dan gaat het zowiezo fout omdat daar geen Windows op staat. Wil je toch van grub af uit de mbr van schijf 2, dan zou je die kunnen vervangen met de opstartinformatie van windows. Dat kun je doen met de installatie-dvd van dit besturingssysteem. In hoe je dat doet is microsoft niet echt consistent over de verschillende windows-versies, dus die vraag kun je het beste stellen op het windows-subforum. daarna zul je waarschijnlijk ipv een grub error een error krijgen in te trand van 'no operation system found' als je pc wil opstarten vanaf schijf 2.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...