Ga naar inhoud

Hoe partitie(schijf)naam aanpassen in Ubuntu 9.04?


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste mensen, Voor school moet ik verschillende opdrachten uitvoeren in Ubuntu 9.04, het meeste lukt me aardig, alleen krijg ik het volgende niet voor elkaar.. Het aanpassen van de naam van de partitie. Ik heb nu verschillende partities, - Primaire partitie van 8 GB (EXT3) - Swap-partitie van 1 GB (SWAP) - Logische partitie van 4 GB (FAT32) - Logische partitie van 12 GB (FAT32) Op de Primaire partitie staat Ubuntu geinstalleerd, deze word nu als Bestandssysteem vernoemd, maar het moet "Project_linux" worden. De Swap-partitie kan zijn naam houden, maar de Logische partities moeten er ook aan geloven. Dit worden "Data1" & "Data2". Iemand die mij hier verder mee kan helpen? Ik zou het zeer op prijs stellen. dit project bepaald namelijk (mede met andere projecten) of ik over ga naar mijn 2e halve jaar. Alvast bedankt, Bart F.
Link naar reactie
Met een Live CD van [url=http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/]GParted,[/url] is het inderdaad mogelijk een volumenaam te wijzigen. Ook die van FAT32 en NTFS partities. Hoewel ikzelf de voorkeur geen aan een [url=http://partedmagic.com/download.html]Parted Magic[/url] Live CD. Waarop eveneens GParted is meegeleverd.
Link naar reactie
[quote:92f5ad77ee="pjotr123"]Een EXT2, EXT3 of EXT4-partitie kun je hernoemen met e2label. Via de terminal. Voorbeeld voor partitie sda7, die "appelflap" moet gaan heten: [code:1:92f5ad77ee]sudo e2label /dev/sda7 appelflap [/code:1:92f5ad77ee][/quote:92f5ad77ee] Zou je mij ook kunnen vertellen hoe ik weet dat het bijvoorbeeld sda7 is? Alvast bedankt
Link naar reactie
bij linux is sda de primaire masterschijf, sdb de primaire slave, sdc de secundaire masterschijf en sdd de secundaire slave sda1 t/m is de eerste t/m vierde primaire partitie sda5 t/m whatever is de eerste t/m de laatste logische partitie. als ik jouw systeem zo beoordeel heb jij een sda1 als hoofdpartitie, sda5 voor swap en sda6 en sda7 voor fat-partities. of dat klopt kun je uitvogelen in het bestand /etc/fstab en via het commando [code:1:95e988a232]sudo /sbin/fdisk -l[/code:1:95e988a232]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...