Ga naar inhoud

xsane werkt niet


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb je link doorgelezen, maar krijg het scan-gedeelte (het om een all-in-one) niet aan de praat. Ik heb het idee dat de scanner-driver geinstalleerd moet worden. Ik heb alle xsane en sane-software via synaptic geinstalleerd, maar hij weigert dienst. Vreemd, vreemd, vreemd..............(taaie rakker die HP LaserJet M1120n). Enig idee hoe ik die scannerdriver (of welke andere noodzakelijke software dan ook) geinstalleerd krijg?
Link naar reactie
Voor Ubuntu 9.04 heb ik via Synaptic "hplip" geinstalleerd en inderdaad werkte het scannen via XSane in eerste instantie. Echter 10 minuten later toen ik nogmaals wilde scannen, kreeg ik dezelfde foutmelding als bij Ubuntu 8.04 (zie hieronder). Erg vreemd......... Het lijkt mij toch dat het scannen OF wel werkt OF niet werkt, maar niet 'zo nu en dan eens werkt'. De logica is ver te zoeken...... Wanneer ik voor Ubuntu 8.04 de HPLIP Toolbox installeer via Applications > Add/Remove en vervolgens XSane start, krijg ik de volgende foutmelding : "Failed to open device : hpaio:/net/HP_LaserJet_M1120n_MFP?zc=NPI8594AD. Error during device I/O"
Link naar reactie
Een I/O-foutmelding is slecht nieuws: dat duidt op een apparaatstoring. Een hardware-probleem dus.... Dat verklaart meteen, waarom hij het af en toe wel doet. Vervang de USB-kabel eens, en prik de kabel in een andere USB-poort van de computer. Wie weet... Maar ik vrees het ergste. Ik heb ook wel eens I/O-foutmeldingen gehad van een CD-speler en van een harde schijf. Beide belandden in de prullenbak, uiteindelijk. Heb je nog garantie op die HP?
Link naar reactie
Ik heb 'm vorige week via internet gekocht aan de andere kant van het land. Dus nog volop garantie. Saillant detail : de TNT-bezorger liet 'm pal voor m'n deur letterlijk uit z'n handen valen! Weliswaar in de doos en van ongeveer een metertje, maar toen had ik al zoiets van.....nee he.....Ik heb toen zelf een aantekening op de bezorglijst gezet omtrent dit euvel. Toen ik de printer eenmaal had aangesloten, leek alles toch prima te werken : printen doet ie vlekkeloos (ook letterlijk) en kopieren gaat ook prima. Je zou dus denken dat het scannen ook goed zou moeten gaan, omdat bij het kopieren de scanslede ook langs het document 'loopt'. Tja......het is ook een beetje lullig wanneer het toch een softwarematig probleem zou blijken te zijn. Mocht het toch hardwarematig zijn dan zal ik TNT aansprakelijk stellen/contacteren. Overigens is de printer op m'n LAN aangesloten en niet via de USB-kabel. Maakt dit nog verschil? Zijn er nog methodes om te checken of er daadwerkelijk een hardwaredefect is? Ik heb via de browser de interne gegevens van de printer geraadpleegd maar daar tref ik niets aan over een hardwaredefect.
Link naar reactie
[quote:c91fbafa4c="jan13011965"]Zijn er nog methodes om te checken of er daadwerkelijk een hardwaredefect is? [/quote:c91fbafa4c] Het is gebruikelijk dat je voor de ingebruikname van een all-in-one, eerst een uitlijn-test doet. Hoe verliep die test. Verder kun je op een all-in-one een kopie maken, zonder de computer erbij te gebruiken. Als dat niet goed werkt, zou de all-in-one beschadigd kunnen zijn. Hoewel het ook nog wel een fabrieksfout zou kunnen zijn. Ziet de all-in one er nog wel onbeschadigd uit? //Edit Zo te zien had je het kopiëren met je all-in-one al geprobeerd. Als ik hier kijk op http://www.sane-project.org/ zie ik dat de nieuwste versie van sane is 1.0.20 die 2009-05-03 uitkwam. Deze ondersteund je LaserJet M1120n MFP http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#Z-HEWLETT-PACKARD Eventueel zou je ook nog een scanner test kunnen doen via usb-kabel. //Edit2 Betrefende LaserJet M1120n MFP xsane via het netwerk vond ik nog wel deze https://answers.launchpad.net/hplip/+question/72163
Link naar reactie
De uitlijntest verliep goed en de printer vertoont geen uitwendige beschadigingen. Verder had ik reeds de xsane software verwijderd en de nieuwste versie geinstalleerd, echter de problemen bleven. Ik heb je links ook nog doorgenomen, maar dat levert ook geen oplossing. Ik denk dat Pjotr gelijk heeft ("Een I/O-foutmelding is slecht nieuws: dat duidt op een apparaatstoring. Een hardware-probleem dus.... Dat verklaart meteen, waarom hij het af en toe wel doet."). Ik heb net weer even getest of Xsane (en dus het scangedeelte) werkt en hetzelfde gebeurde : dan doet ie het weer wel en dan weer niet....... Dan kan m.i. niet een softwarematig euvel zijn, maar (inderdaad) een hardwarematig defect ergens in het scangedeelte van de all-in-one. Ik ga maar verhaal halen bij TNT-Post.......pffffffffffff........kost weer een hoop tijd en energie. (Ik word er af en toe zo moe van hoe er tegenwoordig gewerkt wordt. Een fout maken we allemaal wel eens, maar anno 2009 is het gewoon schering en inslag. Alles moet snel, snel, snel en door die snelheid gaan er veel zaken mis, waardoor het uiteindelijk allemaal veeeeeel meer tijd en geld kost, dan wanneer iemand gewoon even zijn of haar hersens een beetje had gebruikt. Helaas, dat schijnt erg moeilijk te zijn tegenwoordig........een beetje off-topic mijn betoogje, maar het lucht wel even lekker op). In elk geval bedankt voor jullie meedenken.
Link naar reactie
[quote:221807cfa2="jan13011965"]Ik heb je links ook nog doorgenomen, maar dat levert ook geen oplossing. [/quote:221807cfa2] Die tweede hyperlink was meer om aan te geven, dat er nog iemand was met dezelfde xsane foutmelding. [quote:221807cfa2] When I try to scan using xsane, I get the error: Failed to open device 'hpaio:/net/HP_Laserjet_M1120n_MFP?ip=10.2.0.25': Error during device I/O [/quote:221807cfa2] [quote:221807cfa2="jan13011965"]"Een I/O-foutmelding is slecht nieuws: dat duidt op een apparaatstoring. Een hardware-probleem dus.... [/quote:221807cfa2]Heb je de mogelijkheid om de all-in-one te testen onder Windows? Want wellicht wordt scannen met die LaserJet M1120n MFP onder Linux via het netwerk (nog) niet (voldoende) ondersteund.
Link naar reactie
Onder Windows kan ik 'm niet testen. 2 jaar geleden heb ik Windows een schop gegeven, omdat ik het er helemaal mee gehad had en dat is me tot dusver prima bevallen! En die Microshit-rommel komt er bij mij ook nooit meer in......... (Ben benieuwd met wat voor bombarie over 4 dagen Windows7 geintroduceerd wordt en vooral hoeveel er wel weer overal zal misgaan.....Heerlijk om dan te kunnen werken met Linux!) Ik heb de all-in-one getest onder usb, echter dezelfde foutmelding blijft! Alles duidt op een hardwarematig defect, welke zeer waarschijnlijk door die val is ontstaan....
Link naar reactie
[quote:2f39a11a2e="jan13011965"] Onder Windows kan ik 'm niet testen. 2 jaar geleden heb ik Windows een schop gegeven[/quote:2f39a11a2e] Dan ben je zeker geen die hard gamer. [quote:2f39a11a2e="jan13011965"] Windows7 [/quote:2f39a11a2e] Ik heb de Bèta en de Release Candidate uitgeprobeerd. [quote:2f39a11a2e="jan13011965"] Ik heb de all-in-one getest onder usb, echter dezelfde foutmelding blijft! Alles duidt op een hardwarematig defect, welke zeer waarschijnlijk door die val is ontstaan[/quote:2f39a11a2e] Had je intussen al contact opgenomen met TNT Post en de online-winkel waar je die all-in-one besteld had? Een hardware defect zou weliswaar door die val kunnen zijn ontstaan. Maar een fabrieksfout zou toch ook nog kunnen. Laat je nog weten hoe dit afloopt?
Link naar reactie
kijk even op welke manier CUPS de printer benadert. Dat moet beginnen met [b:9055d2883b]hplip:/[/b:9055d2883b] Begint het echter met [b:9055d2883b]usb:/[/b:9055d2883b] of vergelijkbaar, dan heb je het probleem dat zodra je iets print, CUPS de usb-poort naar je printer opeist, met als gevolg dat de scanner niet meer gevonden wordt door SANE. Je kunt bovenstaande bekijken in een webbrowser op http://localhost:631. Ga dan naar tabblad [printers], en kijk bij de info over je printer welk device URI gebruikt wordt.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Jolo, ik ben inderdaad geen die-hard gamer! Ik geef toe dat die jongens en meisjes Windows voorlopig nog wel zullen moeten gebruiken naast evt Linux. Ik heb inmiddels een bevestigingsbrief van TNT ontvangen als antwoord op mijn aansprakelijkstelling. Ze onderzoeken de zaak. Even afwachten dus. Zal wel weer met horten en stoten verlopen....zodra mogelijk informeer ik alhier. Maximilaan, bedankt voor je advies! Bij device url staat het volgende : Device URI: hp:/net/HP_LaserJet_M1120n_MFP?zc=NPI8594AD Het begint dus niet met hplip:/. Ik weet niet of het voornoemde 'correct' is?
Link naar reactie
[quote:e67f3274b2="jan13011965"]Device URI: hp:/net/HP_LaserJet_M1120n_MFP?zc=NPI8594AD [/quote:e67f3274b2] Bij mijn netwerk all-in-one staat er ook nog een ip adres achter [code:1:e67f3274b2] Description: HP Photosmart C6380 Location: Huiskamer Printer Driver: HP Photosmart c6300 Series hpijs, 3.9.2 Printer State: idle, accepting jobs, published. Device URI: hp:/net/Photosmart_C6300_series?ip=192.168.1.150 [/code:1:e67f3274b2] Om nog even terug te komen op de tweede hyperlink uit mijn bericht van 14 oktober https://answers.launchpad.net/hplip/+question/72163 Krish Nagarajan lijkt het probleem met die "Error opening scanner HP 1120n using xsane" te hebben opgelost. Wellicht zou je dat ook kunnen proberen.
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...