Ga naar inhoud

hp laserjet m1120n


anoniem

Aanbevolen berichten

Wat mij simpel leek, valt toch een beetje tegen? Heb net een nieuwe printer aangeschaft (hp laserjet m1120n) en probeer deze nu te installeren als netwerkprinter (aangesloten met een ethernet-kabel op mijn Belkin router) op mijn pc's waarop de volgende os-en staan : Ubuntu 8.04 Ubuntu 9.04 Mandriva One 2009 Spring Onder Ubuntu 9.04 wordt de printer direct gevonden en de driver geinstalleerd tezamen met een plug-in(!). Werkt verder prima! Echter onder Ubuntu 8.04 en Mandriva One 2009 Spring krijg ik 'm niet aan de praat! Ik krijg de melding : "no devices found". Ik heb al gegoogled naar oplossingen en manueel getracht de printer aan de praat te krijgen, echter niets werkt. CUPS en toebehoren is ook geinstalleerd. Weet iemand hoe ik de hp laserjet m1120n aan de praat krijg onder Ubuntu 8.04 en Mandriva ONE 2009 Spring? Thx!
Link naar reactie
[quote:5fc1085347="jan13011965"]Weet iemand hoe ik de hp laserjet m1120n aan de praat krijg onder Ubuntu 8.04 en Mandriva ONE 2009 Spring? [/quote:5fc1085347] Die twee Linux distributies zijn waarschijnlijk te oud om je nieuwe printer "out of the box" te ondersteunen. Daarvoor zou je HPLIP kunnen downloaden en installeren. Info hierover is te vinden op deze hyperlink http://hplipopensource.com/hplip-web/index.html Ik heb die ook moeten installeren voor mijn C6380 all-in-one, toen Ubuntu 8.04.x nog mijn hoofd Linux distributie was. //Edit Check ook nog deze hyperlink http://hplipopensource.com/hplip-web/models/laserjet/hp_laserjet_m1120n_mfp.html
Link naar reactie
Ik heb HPLIP Toolbox geinstalleerd en daarna het bestand 'hplip-3.9.8-run' gedownload en via de terminal trachten te installeren aan de hand van de volgende instructies : To use the Automatic Installer, follow these steps: 1. Download the file to a convenient location (e.g., home directory or desktop, etc). 2. Open a console/terminal and cd to the location where the installer was downloaded. (e.g., cd ~/Desktop) 3. Type in and run this command: 'sh hplip-3.9.8.run' Echter, ik krijg na verloop van enige tijd de volgende foutmelding : "error: Configure failed with error: python-devel not found"
Link naar reactie
Onder UBUNTU 8.04 heb ik de netwerkprinter aan de praat gekregen door via Synaptic de volgende software te installeren : python-dev Nog even de stappen op een rijtje voor alle duidelijkheid : 1) installeer via Synaptic : python-dev 2) installeer via Applications > Add/Remove (zoekterm: hp) : HPLIP Toolbox (HP Printing System Control Center) 3) Ga naar deze site : http://hplipopensource.com/hplip-web/models/laserjet/hp_laserjet_m1120n_mfp.html en download HPLIP 4) voer de volgende instructies via de terminal uit : A) Open a console/terminal and cd (=change diectory) to the location where the installer (dit is dus het bestand 'sh hplip-3.9.8.run', dat je net gedownload hebt) was downloaded. (e.g., cd ~/Desktop) B) Type in and run this command: 'sh hplip-3.9.8.run'. Lees goed hetgeen aan het einde vermeld staat, te weten: "RESTART OR RE-PLUG IS REQUIRED ------------------------------ If you are installing a USB connected printer, and the printer was plugged in when you started this installer, you will need to either restart your PC or unplug and re-plug in your printer (USB cable only). If you choose to restart, run this command after restarting: hp-setup (Note: If you are using a parallel connection, you will have to restart your PC. If you are using network/wireless, you can ignore and continue). Restart or re-plug in your printer (r=restart, p=re-plug in*, i=ignore/continue, q=quit) : i PRINTER SETUP ------------- Please make sure your printer is connected and powered on at this time." Wanneer alles correct verloopt, opent er op een gegeven moment een GUI-venster : klik de juiste opties aan en volg de eventuele stappen die gevraagd worden. Nu zou je de printer moeten aantreffen onder : System > Administration > Printing en zou deze correct moeten werken. Of ik de HP LaserJet M1120n ook onder Mandriva ONE 2009 Spring aan de praat krijg, ga ik met voornoemde wetenschap nog proberen. Wordt vervolgd ........... AANVULLING : Op m'n notebook staat ook Ubuntu 8.04 als os, echter in dit geval werd de netwerkprinter nadat het voornoemde GUI-venster was geopend niet automatisch gevonden, zoals bij m'n desktops met Ubuntu 8.04 wel het geval was. Erg vreemd..... De oplossing bleek te zijn het handmatig ingeven van het IP-adres van de netwerkprinter (dit IP-adres kun je meestal vinden in het overzicht van je router-gegevens).
Link naar reactie
Hm, voor mij is het al enig tijd geleden, dat ik HPLIP installeerde. Maar het is vast niet de bedoeling dat je 'dpkg --configure -a' zelf intypt. Had je python-dev in het pakketbeheer van die oude Linux distributies al geprobeerd te installeren? //Edit Ik had nog niet gemerkt dat je bericht had gewijzigd. Maar dan zal het je in Mandriva ook wel lukken, neem ik aan.
Link naar reactie
"Had je python-dev in het pakketbeheer van die oude Linux distributies al geprobeerd te installeren?" : Nee, had ik nog niet gedaan en daar zat het 'm dus blijkbaar in. Ik ben eens even logisch gaan nadenken en wat uitproberen en voila......it works! Ja,ja, langzaam maar zeker vermeerdert m'n Linux-kennis. Mede dankzij o.a. 'Jolo's' en vele anderen op het forum. Hoe het met Mandriva uitpakt laat ik nog weten. In elk geval wederom bedankt voor je hulp! ------------------------------------------------------------------------------------- Ben bezig geweest met Mandriva, maar dat is een gebed zonder end.........lukt dus niet. Ik heb besloten om het hierbij te laten. Via Ubuntu kan ik nu printen en da's voor mij voldoende.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ik heb Ubuntu 9.04 geupgraded naar 9.10 en nu werkt de printer op m'n ene pc wel maar op m'n andere niet meer. De zaak is gecrashed toen ik een pdf wilde printen! Wat ik ook probeer ( o.a. herinstalleren).....ik krijg 'm niet meer aan de praat. Op internet las ik dat er bugs waren m.b.t. het printen van pdf's. Wanneer ik bij properties kijk, staat er bij 'Printer State : Idle-Ready to print'...... alles lijkt dus in orde.....nou mooi niet dus. Ik krijg iedere keer weer een foutmelding. Waneer ik op de knop 'Diagnose' klik gebeurt er niets meer. Ook rebooten en de laatste updates binnenhalen lost niets op. Weet iemand wat hier aan de hand is???
Link naar reactie
kijk eens in het bestand /var/log/cups/error_log of daar iets zinnigs in staat over het niet willen printen. Zelf kwam ik er op die manier achter dat de printerdriver niet gevonden werd tijdens het printen. Dit kwam doordat ik een 64-bits systeem heb, en het printerinstallatieprogramma de driver in de 32-bits map zette. Dit probleem was voor mij onzichtbaar omdat in de interface van CUPS de driver wel gewoon gemeld stond en alles verder normaal leek te werken (afgezien van het feit dat er niks uit de printer kwam) Dit heb ik toen opgelost door een symlink tussen beide drivermappen aan te leggen.
Link naar reactie
Ik heb de printer toch weer aan de praat gekregen onder 9.10. Hetgeen bij "device url" stond van de pc waar de printer wel op werkte, heb ik gekopieerd naar de 'niet werkende' pc en toen gaf het beestje weer de gebruikelijke tekens van leven......creatief denken doet een hoop blijkbaar. Je schrijft o.a. : "Dit heb ik toen opgelost door een symlink tussen beide drivermappen aan te leggen." Zo technisch ben ik helaas nog niet. Wat is een symlink precies en hoe gaat dit in z'n werk?
Link naar reactie
Da's wel heel veel tekst daar in die wikipedia-uitleg :) Symlink betekent 'Symbolische koppeling' en is in feite een alias voor een bepaalde bestandsnaam. Met symlinks is het mogelijk om een fysiek bestand op de schijf onder een andere naam bereikbaar te maken. Symlinks worden vooral gebruikt om bibliotheken en systeemmappen bereikbaar te maken op plaatsen waar een bepaald programma ze verwacht, terwijl ze zich daar niet bevinden. Bijv. op een 32-bits systeem staan bibliotheken in de map /usr/lib. Op een 64-bits systeem staan de bibliotheken in de map /usr/lib64. In sommige gevallen kijkt een programma op een 64-bits systeem in de map /usr/lib bij de zoektocht naar benodigde bibliotheken, terwijl dat dus /usr/lib64 moet zijn. Dat zou je kunnen oplossen door een kopie van de betreffende bibliotheek in de map /usr/lib64 te plaatsen. Maar beter is het om in de map /usr/lib64 een koppeling te plaatsen die verwijst naar het bestand in /usr/lib. Dit neemt minder schijfruimte in en zorgt er bovendien voor dat als de bibliotheek in /usr/lib een nieuwere versie krijgt, de koppeling in /usr/lib64 niet hoeft te worden bijgewerkt. Symlinks lijken wel een beetje op Windows-snelkoppelingen. Verschil is echter dat Windows-snelkoppelingen bestandjes zijn waarin een verwijzing staat naar de echte locatie van het bestand, terwijl een symlink een alias is van het bestand die in het bestandssysteem is verwerkt.
Link naar reactie
Ander voorbeeld: Onder Linux bevatten de bestandsnamen van bibliotheken ook het versienummer. Voordeel is dat je verschillende versies van bibliotheken op 1 systeem kunt installeren. Nadeel is dat als je een nieuwere versie van een bibliotheek installeert, programma's die niet meer kunnen vinden (immers, die zoeken naar de bestandsnaam waarin een ander versienummer zit) Dat wordt opgelost door een symlink te maken met de naam van de bibliotheek zonder versienummer erin. Voorbeeld: de symlink die verwijst naar libssl3.so.0.9.8 heet libssl3.so Programma's die die bibliotheek gebruiken zoeken dus gewoon naar libssl3.so en komen dan automatisch en ongemerkt uit bij libssl3.so.0.9.8
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...