Ga naar inhoud

multiboot systeem


Aanbevolen berichten

Ik wil op een van m'n pc's een multiboot-systeem installeren van 4 linux-distro's (openSuse, Fedora, Kubuntu en Xubuntu). OpenSuse geinstalleerd. Gaat prima. Vervolgens wil ik Fedora installeren en dan loop ik tegen het volgende probleem aan : De Fedora-installer constateert dat openSuse reeds op de harde schijf in geinstalleerd en doet dan een "partitioneer-voorstel". Op zich nog niets aan de hand, echter er wordt voorgesteld om de partitie(s) waar openSuse op staat te deleten. Dit is uiteraard niet de bedoeling! Nou bestaat wel de mogelijkheid om manueel de zaken naar m'n eigen wensen aan te passen, echter ik worstel daar nu al enkele dagen mee, omdat het toch wel behoorlijk ingewikkeld is en hetgeen ik wil krijg ik niet voor elkaar : namelijk dat Fedora (en in een later stadium Kubuntu en Xubuntu) netjes naast elkaar op de betreffende harde schijf staan, waarbij ik tijdens het booten kan kiezen welke van de 4 distro's ik wil gebruiken. Het zou prettig zijn wanneer in dit geval Fedora, (maar het geldt uiteraard voor iedere willekeurige distro) zou constateren dat openSuse (of welke andere distro dan ook) reeds is geinstalleerd en dan voorstelt dat Fedora netjes NAAST openSuse wordt geinstalleerd op de harde schijf i.p.v. openSuse te willen verwijderen. En zo verder voor ook de overige distro's die ik nog wil installeren op diezelfde harde schijf. Mijn vraag is dus : weet iemand hoe ik dit (indien mogelijk niet al te ingewikkeld) voor elkaar krijg? (Ik heb wel van GRUB gehoord, maar weet niet hoe dit in de praktijk exact werkt). Thx!
Link naar reactie
Slik......ehhh.....wow......da's inderdaad zeer pittige kost! Het leek me erg interessant om met een multiboot-systeem te gaan stoeien, maar ik denk dat ik jullie advies van virtualisatie toch maar ga volgen... Aangezien ik echter met virtualisatie nog nooit in de praktijk heb gewerkt (ik weet wel enigszins wat het in theorie behelst), is mijn vervolgvraag dus voor de hand liggend : Hoe krijg ik virtualisatie (virtualbox??) met meerdere linux-distro's gerealiseerd? (Als het kan graag op een niveau dat ik het een beetje kan snappen dus niet supercomplex, want dan strand ik geheid. Ik heb al veel over linux geleerd en vind het iedere dag weer een genot om ermee te werken, maar virtualisatie onder linux klinkt very heavvvyyyy..... ) Alvast bedankt!
Link naar reactie
[quote:6fc6575b0d="jan13011965"]Hoe krijg ik virtualisatie (virtualbox??) met meerdere linux-distro's gerealiseerd? [/quote:6fc6575b0d] Om mee te beginnen zou je op de site van computer!totaal dit artikel kunnen checken over [url=http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Download-artikel/Innotek-VirtualBox-1.3.8.htm]VirtualBox[/url] Het artikel is weliswaar ruim twee jaar oud, maar de Miniworkshop is nog wel te gebruiken. Eventueel kun je op de site van sun een Engelstalige [url=http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.0.2/UserManual.pdf]User manual[/url] downloaden. Check ook nog voor meer info het recenter artikel [url=http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Download-artikel/Sun-VirtualBox-2.2.0.htm]Sun VirtualBox 2.2.0.[/url]
Link naar reactie
Allemaal bedankt voor de info! 1) Ik heb net openSuse11.1 op een aangemaakte virtuele hard drive geinstalleerd (via een iso-image). Ging prima. Echter Fedora11 blijft een harde noot om te kraken. Tijdens het installeren (ook via een iso-image) krijg ik de volgende melding : "An error has occured - no valid devices were found on which to create new file systems. Please check your hardware for the cause of this problem" Dat vind ik vreemd, want ik probeer Fedora11 te installeren op een net door mij aangemaakte (2e) virtuele hard drive, waarbij ik geen enkele melding ontving omtrent mogelijke problemen. Weet iemand de oplossing hiervoor? (IK HEB ZELF DE OPLOSSING AL GEVONDEN : IK KREEG OP EEN GEGEVEN DE MELDING 'WARNING....ERROR PROCESSING DRIVE SDA. MAYBE IT NEEDS TO BE REINITIALIZED. YOU WILL LOSE ALL DATA ON THIS DRIVE!" VERVOLGENS KON IK KIEZEN UIT TWEE OPTIES : 'IGNORE DRIVE' OF 'RE-INITIALIZE DRIVE'. EERST HAD IK VOOR 'IGNORE DRIVE' GEKOZEN, MAAR JE MOET DUS KIEZEN VOOR DE ANDERE OPTIE!!!) 2) Om Virtualbox in fullscreenmode te krijgen, wil ik de "guest additions" installeren (devices > install guest additions). Wanneer ik hierop heb geklikt opent een venster met de mededeling dat de betreffende software 'gerund' kan worden. Vervolgens klik ik op 'run' en ..........gebeurt er niets. Enig idee hoe dit komt en hoe ik het opgelost krijg, zodat de 'guest additions' wel geinstalleerd worden?
Link naar reactie
[quote:c11f31ac68="jan13011965"] devices > install guest additions [/quote:c11f31ac68] Dat is inderdaad de juiste manier. Had je virtualbox wel gedraaid met je Administrator rechten account? Ik heb dit hier ook gedaan op mijn laptop uit mijn onderschrift onder Windows XP Professional. Bij mij verscheen in het gast besturingssysteem Ubuntu 9.04 een virtuele CD speler. Ik heb dit toen verder geïnstalleerd in een Terminalvenster [code:1:c11f31ac68] jolo@virtual-laptop:~$ cd /media/cdrom0 jolo@virtual-laptop:/media/cdrom0$ ls 32Bit VBoxLinuxAdditions-amd64.run VBoxWindowsAdditions.exe 64Bit VBoxLinuxAdditions-x86.run VBoxWindowsAdditions-x86.exe AUTORUN.INF VBoxSolarisAdditions.pkg autorun.sh VBoxWindowsAdditions-amd64.exe jolo@virtual-laptop:/media/cdrom0$ sh VBoxLinuxAdditions-x86.run Verifying archive integrity... All good. Uncompressing VirtualBox 2.2.2 Guest Additions for Linux installation................................................................................... VirtualBox 2.2.2 Guest Additions installation This program must be run with administrator privileges. Aborting jolo@virtual-laptop:/media/cdrom0$ sudo sh VBoxLinuxAdditions-x86.run [sudo] password for jolo: Verifying archive integrity... All good. Uncompressing VirtualBox 2.2.2 Guest Additions for Linux installation...................................................................................... VirtualBox 2.2.2 Guest Additions installation Building the VirtualBox Guest Additions kernel module... Building the shared folder support kernel module... Building the drm support kernel module... Installing the VirtualBox Guest Additions... Successfully installed the VirtualBox Guest Additions. You must restart your guest system in order to complete the installation. jolo@virtual-laptop:/media/cdrom0$ [/code:1:c11f31ac68] Na de reboot kon ik via de rechter [Ctrl] F het gast besturingssysteem Ubuntu 9.04 op volledig scherm krijgen.
Link naar reactie
Bij mij is het host-os Mandriva One 2009 Spring en het guest-os Fedora 11. 1) Wanneer ik de terminal open en via het commando su root word en vervolgens Virtualbox wil starten met het commando 'virtualbox', dan lukt dit niet ('comand not found'). Hoe krijg ik i.c. Virtualbox met administrator-rechten gestart? 2) Er verschijnt op het bureaublad van het guest-os wel een cd-rom-icoon (ik neem aan de virtuele cd-rom speler). Wanneer ik dubbelklik op dit icoon wordt de inhoud getoond en dat blijkt "VBOXADDITIONS 2.0_45846" te zijn. Een van de bestanden is : "VBoxLinuxAdditions-x86.run". Ik geloof dat dit het bestand is waar het om gaat. Alleen hoe krijg ik het geinstalleerd??? Nou ben ik nog steeds niet zo'n 'commando-krijger' dus hetgeen je in je vorige reactie schreef, is voor mij nogal ingewikkeld. Kun je met bovenstaande informatie misschien wat? Is er wellicht een standaard 'stappenplan' om de Guest Additions in ieder willekeurig guest-os geinstalleerd te krijgen? Dat zou verdraaid makkelijk zijn, want ik ben er al uren mee bezig en het wil maar niet lukken.....
Link naar reactie
1) Met su - Maar omdat je al een virtuele cd-rom speler hebt, is dat niet meer nodig voor virtualbox. In je gast besturingssysteem zijn de instructies in het Terminalvenster voor alle Linux distributies vrijwel gelijk. In de Linux distributies waarin sudo niet geconfigureerd is, zou je su - kunnen proberen. Verder zou je de ouput moeten zien, zoals ik postte in mijn vorig bericht. Verder staat in de Engelstalige [url=http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.0.2/UserManual.pdf]User manual[/url] van sun op 4.3 Linux Guest Additions de benodigde instructies.
Link naar reactie
Ik heb de instructies in de user manual doorgenomen en uitgevoerd, maar krijg het nog steeds niet voor elkaar. 1 ) Als eerste moet het volgende gebeuren : "Before installing the Guest Additions, you will have to prepare your guest system for building external kernel modules. This works similarly as described in the section called “The VirtualBox kernel module”, except that this step must now be performed in your Linux guest instead of on a Linux host system, as described there. Again, as with Linux hosts, we recommend using DKMS for Linux guests as well. If it is not installed, use this command: sudo apt-get install dkms Install DKMS before installing the Linux Guest Additions." Wanneer ik het commando "sudo apt-get install dkms" geef dan krijg ik de volgende melding : "command not found" Vervolgens heb ik eerst het commando "su" gegeven en daarna (toen ik root was) het commando "apt-get install dkms". Wederom : "command not found" . Toen nog eens "sudo apt-get install dkms" : zelfde melding. Wat doe ik fout?? Dit heb ik maar even overgeslagen om vervolgens met de daadwerkelijke installatie van de Guest Additions te beginnen en ook hier loopt het niet. 2) Volgens de instructies : "Mount the VBoxGuestAdditions.iso file as your Linux guest's virtual CD-ROM drive...... Change to the directory where your CD-ROM drive is mounted and execute as root: "sh ./VBoxLinuxAdditions-x86.run" Ik geef dit commando dus, maar krijg de volgende melding : "no such file or directory" Nou geloof ik dat ik het exacte pad VOOR het commando "sh ./VBoxLinuxAdditions-x86.run" moet opgeven (?), alleen, omdat ik bepaald nog geen ster met commando's ben, weet ik dus gewoon niet wat ik ervoor moet zetten. Jolo, ik heb jouw voorbeeld maar gebruikt en het volgende getypt : "/media/cdrom0$ sudo sh ./VBoxLinuxAdditions-x86.run", maar ook dat blijkt niet te lukken, want ik krijg weer de melding : "no such file or directory". Ik word er inmiddels wel wat moedeloos van. Waarom hebben de makers van VirtulBox het programma niet zo in elkaar gedraaid, dat die Guest Addidtions gewoon DIRECT AUTOMATISCH meegeinstalleerd worden? Kortom, wat hulp is nog nodig. Alvast bedankt!
Link naar reactie
Zullen we het eens doorlopen: [quote:3ba500a626="jan13011965"] Again, as with Linux hosts, we recommend using DKMS for Linux guests as well. If it is not installed, use this command: sudo apt-get install dkms Install DKMS before installing the Linux Guest Additions." Wanneer ik het commando "sudo apt-get install dkms" geef dan krijg ik de volgende melding : "command not found" [/quote:3ba500a626] apt-get is een debian/ubuntu-commando. Welke distributie heb je als gast-systeem in virtualbox geinstalleerd? Je kunt uiteraard ook gewoon dkms opzoeken in de packagemanager van je distributie, zoals yast voor opensuse of synaptic voor debian/ubuntu. [quote:3ba500a626]2) Volgens de instructies : "Mount the VBoxGuestAdditions.iso file as your Linux guest's virtual CD-ROM drive...... Change to the directory where your CD-ROM drive is mounted [/quote:3ba500a626] Heb je dat gedaan? [quote:3ba500a626] and execute as root: "sh ./VBoxLinuxAdditions-x86.run" [/quote:3ba500a626] de ./ in bovenstaand commando geeft aan dat het uit te voeren commando zich in de huidige map bevindt. Je moet dus eerst met [b:3ba500a626]cd /pad/naar/map/van/virtuele-cd-rom[/b:3ba500a626] naar de map gaan waar de virtuele virtualbox-cd is gemount (en dat mounten moet je daarvoor eerst regelen in het menu van virtualbox dat bovenlangs het scherm met het gastsysteem te vinden is. Aangezien je handiger bent in het grafische: kijk eerst met bijv. nautilus of konqueror of je de map kunt vinden waarin de virtualbox-cd is gemount (bijv. ergens in /media). Ga daarna via [b:3ba500a626]cd[/b:3ba500a626] naar die map en probeer het opnieuw.
Link naar reactie
1) ik heb de VBoxGuestAdditions.iso file gemount 2) Nadat ik de optie "show hidden files" had aangevinkt (na me allereerst het leplazerus te hebben gezocht naar iets in de map media), tref ik het volgende aan : /media/vboxadditions_2.2.0_45846 (in deze map bevindt zich o.a. de file "VBoxLinuxAdditions-x86.run") 3) ik open de terminal en log in als root 4) ik geef het volgende commando : "cd /media/vboxadditions_2.2.0_45846" en krijg de melding : no such file or directory 5) ik voel enigszins de neiging opkomen om m'n pc een ongelooflijke rotschop te geven en lekker postzegels te gaan verzamelen, maar ..........doe dit toch maar niet omdat postzegels weg kunnen waaien en m'n pc dat veel minder snel zal doen........grrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!! (Mocht actie 4 wel geslaagd zijn, welk commando had ik dan moeten geven? Waar staat dat "sh" trouwens voor? moet ik dat ook verwerken in het commando?) Ik heb verder nog het volgende geprobeerd : Ben naar de file "VBoxLinuxAdditions-x86.run" gegaan in grafische modes en heb erop gedubbelklikt om te kijken of ik het zo geinstalleerd zou krijgen.Ik krijg de vraag of ik de file wil 'runnen' en klik op de knop "Run in terminal". De terminal start op en er gebeurt zowaar wat gedurende 2 seconden, waarna de terminal er vervolgens uitklapt en geheel verdwijnt (??). Vervolgens nautilus als root trachten te starten om het nogmaals als root te proberen, maar nautilus wil niet starten met root-rechten. Geeft een foutmelding. (P.s. : ik ga nu even een doosje aspirine naar binnen werken, want ik heb een houten kop inmiddels.....wel erg bedankt voor je/jullie hulp/geduld trouwens!)
Link naar reactie
Ik denk dat je bij 4 eerst nog deze commando kunt doen [code:1:14cbf69547] df -h [/code:1:14cbf69547][Enter] Zodat je kunt controleren of de virtuele cd speler daadwerkelijk is gemount. Dan typ je [code:1:14cbf69547] cd /media/ [/code:1:14cbf69547] [Tab] [Enter] Want de [Tab] toets vult 'm aan. Ter controle [code:1:14cbf69547] ls [/code:1:14cbf69547] Dan zou je zoiets behoren te zien [code:1:14cbf69547] 32Bit VBoxLinuxAdditions-amd64.run VBoxWindowsAdditions.exe 64Bit VBoxLinuxAdditions-x86.run VBoxWindowsAdditions-x86.exe AUTORUN.INF VBoxSolarisAdditions.pkg [/code:1:14cbf69547] Als root via die su - doe je dan [code:1:14cbf69547]sh VBoxLinuxAdditions-x86.run [/code:1:14cbf69547][Enter] Het makkelijkst is waarschijnlijk gebruik te maken van kopieer en plakken. Dan zou je deze foutmelding te zien kunnen krijgen [code:1:14cbf69547] sh-4.0# sh VBoxLinuxAdditions-x86.run Verifying archive integrity... All good. Uncompressing VirtualBox 3.0.2 Guest Additions for Linux installation.................................................................................................. VirtualBox 3.0.2 Guest Additions installation Please install the build and header files for your current Linux kernel. The current kernel version is 2.6.29.4-167.fc11.i586 Please install the GNU compiler. Problems were found which would prevent the Guest Additions from installing. Please correct these problems and try again. You have new mail in /var/spool/mail/root [/code:1:14cbf69547] Op het Fedora forum staat daarover een thread http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=205283 Daarin staat het volgende commando [code:1:14cbf69547] yum install binutils gcc make patch libgomp glibc-headers glibc-devel kernel-headers kernel-devel [/code:1:14cbf69547][Enter] Dan worden de pakketten getoond die je kunt downloaden en installeren. Druk op y [Enter] Dan zou je via het update icoontje het systeem kunnen updaten en rebooten. Dat downloaden kan enig tijd duren. Daarna kun je weer proberen [code:1:14cbf69547] sh VBoxLinuxAdditions-x86.run [/code:1:14cbf69547][Enter] Maar ik kan best voorstellen dat je het hier opgeeft. Ook ik vind Fedora een lastige Linux distributie om mee te werken. [quote:14cbf69547="jan13011965"]Waar staat dat "sh" trouwens voor?[/quote:14cbf69547] Enig uitleg hierover staat op deze hyperlink http://linux.about.com/library/cmd/blcmdl1_sh.htm
Link naar reactie
Ik heb het voltooien van het systeem updaten niet meer afgewacht gisteren. Deze is inmiddels voltooid. Na de reboot kon ik de Guest Additions for Linux met succes installeren. [code:1:a3052b3aa5] [root@virtual-Fedora VBOXADDITIONS_3.0.2_49928]# sh VBoxLinuxAdditions-x86.run Verifying archive integrity... All good. Uncompressing VirtualBox 3.0.2 Guest Additions for Linux installation......................................................................................................................................... VirtualBox 3.0.2 Guest Additions installation Building the VirtualBox Guest Additions kernel module... Building the shared folder support kernel module... Building the drm support kernel module... Installing the VirtualBox Guest Additions... Successfully installed the VirtualBox Guest Additions. You must restart your guest system in order to complete the installation. You have new mail in /var/spool/mail/root [root@virtual-Fedora VBOXADDITIONS_3.0.2_49928]# [/code:1:a3052b3aa5]
Link naar reactie
Alles ging goed totdat ik "sh VBoxLinuxAdditions-x86.run" als commando gaf en wederom de melding "no such file or directory" kreeg, terwijl ik 100% zeker weet het correcto commando te hebben gebruikt. Ook het commando "yum install binutils gcc make patch libgomp glibc-headers glibc-devel kernel-headers kernel-devel" gegeven en net zoals bij jou werd er ook het nodige geinstalleerd. Systeem gereboot en weer het eerste commando gegeven, maar de melding "no such file or directory" blijft! Niet te geloven he? Terwijl ik na het "ls" commando ook ongeveer hetzelfde te zien krijg als jij.
Link naar reactie
[quote:9b4737076d="jan13011965"]"no such file or directory"[/quote:9b4737076d] En die melding kreeg je toen je als root was aangemeld via su - en VBoxLinuxAdditions-x86.run via kopieer & plakken naar het Terminalvenster? En als je alleen typt [code:1:9b4737076d] sh VBoxLinux [/code:1:9b4737076d] [Tab] worden dan VBoxLinuxAdditions-amd64.run en VBoxLinuxAdditions-x86.run getoond? Je bent neem ik aan bekend dat Linux onderscheid maakt, tussen kleine- en hoofdletters.
Link naar reactie
"En die melding kreeg je toen je als root was aangemeld via su - en VBoxLinuxAdditions-x86.run via kopieer & plakken naar het Terminalvenster?" : Inderdaad. "Je bent neem ik aan bekend dat Linux onderscheid maakt, tussen kleine- en hoofdletters." : ja zover ben ik gelukkig al wel ;-). Ik heb jouw reply's nog eens goed doorgelezen en realiseer me nu, dat ik het systeem via de update-manager nog niet heb laten updaten, omdat Fedora aangeeft dat er ca. 750mb (!) dan gedownload moet worden. Ik snap niet dat er zovel gedownload moet worden. Dat is nog meer dan de iso-file, waarmee ik fedora heb geinstalleerd....??? Enfin, momenteel is fedora dus met die klus bezig en dat zal nog wel even duren. Wanneer de update klaar is zal ik fedora rebooten en wederom als root via de terminal het commando "sh VBoxLinuxAdditions-x86.run" geven. Ben benieuwd of het dan wel lukt. Ik laat het je weten! (kan wat langer duren, omdat ik de komende week ivm verbouwingswerkzaamheden niet achter de pc kan ) P.s. : Mocht je het zelf overigens op een gegeven moment helemaal zat zijn met deze thread (hetgeen ik me goed kan voorstellen) dan moet je dat gewoon aangeven hoor. Tot dusver ben ik je erg dankbaar voor je hulp!
Link naar reactie
[quote:f4a4e6ca55="jan13011965"]dat er ca. 750mb (!) dan gedownload moet worden.[/quote:f4a4e6ca55] Zou kunnen. Ik heb er eigenlijk niet opgelet hoeveel MB er bij mij werd gedownload in Fedora. Maar ik verwacht dat die updates alleen het probleem oplossen met die "header files" en "GNU compiler" uit die code, die ik 31 juli had gepost. [quote:f4a4e6ca55="jan13011965"] Mocht je het zelf overigens op een gegeven moment helemaal zat zijn met deze thread (hetgeen ik me goed kan voorstellen) dan moet je dat gewoon aangeven hoor. [/quote:f4a4e6ca55] Och, we zien wel hoever we komen. Mocht het zo zijn dat we niet meer dichterbij een mogelijke oplossing komen, dan zou je het ook nog vragen kunnen stellen op het Fedora forum http://www.fedora-linux.nl/forum/
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...