Ga naar inhoud

desktop verschijnt niet (mandriva)


Aanbevolen berichten

Wanneer ik mijn pc (Mandriva One 2009 spring) aanzet, lijkt alles aanvankelijk goed te gaan. De 'beginschermen' worden netjes doorlopen, echter op het moment dat 'mijn' desktop met iconen e.d. zou moeten verschijnen, gebeurt er niets meer. Ik heb enkel een zwart beeld met in de linkerbovenhoek een knipperende cursor. Ik heb al geprobeerd om de zaak hersteld te krijgen via de safe-mode en de cd-rom waarop mandriva staat, echter dat lukt ook niet. Weet iemand hoe ik mijn pc weer opgestart krijg? (Is trouwens de eerste keer dat een linux-systeem bij mij dit vertoont). Thx!
Link naar reactie
Ik weet 100% zeker dat er met mijn grafische kaart niets aan de hand is, aangezien ik van meerdere fysieke harde schijven kan booten en Ubuntu start vlekkeloos op... Er is dus iets anders aan de hand. Ik ben net weer bijna een uur bezig geweest om de oorzaak te vinden, maar niets lukt. Wie o wie heeft een idee?
Link naar reactie
[quote:8ea8bd7e35="jan13011965"]Wanneer ik mijn pc (Mandriva One 2009 spring) aanzet, lijkt alles aanvankelijk goed te gaan. De 'beginschermen' worden netjes doorlopen, echter op het moment dat 'mijn' desktop met iconen e.d. zou moeten verschijnen, gebeurt er niets meer. [/quote:8ea8bd7e35] Voor dat probleem check je deze hyperlink [url=http://wiki.mandriva.com/en/2009.0_Errata#One_editions_fail_to_boot_to_a_graphical_desktop_.28xorg.conf_not_created.29]One editions fail to boot to a graphical desktop (xorg.conf not created).[/url]
Link naar reactie
Ik start de Madriva One 2009 Spring pc net op en wat schetst mijn verbazing : de graphical desktop functioneert plotseling weer! Geen idee hoe dit nu zo kan, maar het probleem is opgelost. Jolo, je link heb ik gelezen en hetgeen daar omschreven wordt, klopt precies met mijn ervaringen. Alles wordt wel netjes opgestart, echter de graphical desktop blijft uit. Dus mocht het probleem zich binnenkort weer voordoen, dan weet ik bijna zeker dat jouw link de oplossing verschaft. In elk geval hartstikke bedankt!
Link naar reactie
Het probleem deed zich helaas toch weer voor en ik kreeg het niet opgelost. Ik besloot om Mandriva One 2009 Spring opnieuw te installeren. Harde schijf geformatteerd met Gparted Live cd en Mandriva opnieuw geinstalleerd. Echter na de reboot krijg ik nu de volgende melding: "Invalid or damaged bootable partition". Ik snap dat niet want ik zou verwachten, dat na een harde schijf formattering alle data van die schijf zijn verwijderd en bovenstaande melding niet zou mogen verschijnen. Tja, hoe los ik dit nu weer op?
Link naar reactie
Het probleem is groter dan ik dacht en heeft vermoedelijk niet te maken met de bewuste harde schijf, omdat ik van 2 andere gescheiden fysieke harde schijven in mijn systeem (ik heb er 3 sledes in met harde schijven) waar Ubuntu op staat, dezelfde melding krijg! Ik baal hier enorm van. Zou het aan de boot sequence in het bios kunnen liggen? HELLUP!!!
Link naar reactie
[quote:7a08fedb67="jan13011965"]"Invalid or damaged bootable partition".[/quote:7a08fedb67] Aan de output van [url=http://www.google.nl/search?hl=nl&client=firefox-a&rls=com.ubuntu%3Anl%3Aunofficial&hs=HHv&q=Invalid+or+damaged+bootable+partition+&btnG=Zoeken&meta=]google[/url] met die zoekwoorden te beoordelen, komt dit probleem ook voor op Windows PC's. Wellicht zou je eerst nog wat detailes over je probleem PC kunnen vermelden. Zoals merk/type moederbord. Merk/type hardeschijven. En hoe deze zijn gejumperd. Is alle randapparatuur behalve toetsenbord en muis al uitgeplugd? [quote:7a08fedb67="jan13011965"]Zou het aan de boot sequence in het bios kunnen liggen[/quote:7a08fedb67] Daar zou je eventueel wel naar kunnen kijken.
Link naar reactie
Jolo bedankt voor je snelle reactie! Het probleem is inmiddels opgelost. Heb de oorzaak zelf gevonden en deze was redelijk voor de hand liggend, echter wel onverwacht. De feitelijke oorzaak ligt bij een besturingssysteem dat ik op mijn 'experimenteer-schijf' naast Mandriva wilde installeren om eens te gaan dual-booten. Een keer raden welk besturingssysteem roet in het eten gooide : nee toch : WINDOWS! Wat een ongelooflijke verrassing.......wie had nou toch ooit kunnen denken dat Windows wel eens voor problemen zou kunnen gaan zorgen??? Het is en blijft ook echt kommer en kwel he......zucht....... Wat blijkt. Op mijn systeem met louter Linux - distro's, hangt al sinds jaar en dag een mp3-player aan een van de usb-poorten. Nooit problemen mee gehad tot gisteren Windhoos langskwam. Op de een of andere manier probeerde het systeem na installatie van Windows plotseling te booten van die mp3-player...............en dat gaat niet echt. Voornoemde foutmelding was het gevolg. Ik had het echter niet direct door, maar begreep wel dat het buiten de fysieke harde schijven in mijn systeem moest liggen, omdat er niet 3 in een keer mankementen gaan vertonen. Toen viel het kwartje. Mp3-player afgekoppeld en gereboot en alles werkte weer naar behoren. Ik was weer eens extra blij met bestaan van Linux! (En kreeg weer de van oudsher bekende buikkrampen van Windows....)
Link naar reactie
[quote:8731ae4dc9="jan13011965"] De feitelijke oorzaak ligt bij een besturingssysteem dat ik op mijn 'experimenteer-schijf' naast Mandriva wilde installeren om eens te gaan dual-booten. Een keer raden welk besturingssysteem roet in het eten gooide : nee toch : WINDOWS! [/quote:8731ae4dc9] Dat zou ook toeval kunnen zijn. Het enige bekende probleem dat een Windows installatie zou kunnen veroorzaken, is dat de grub bootloader wordt overschreven. Het veranderd niets in het BIOS. [quote:8731ae4dc9="jan13011965"] Toen viel het kwartje. Mp3-player afgekoppeld en gereboot en alles werkte weer naar behoren. [/quote:8731ae4dc9] Had je overigens nog wel die in het BIOS de boot sequence gecheckt? Maar waarschijnlijk is het inderdaad beter je PC's op te starten zonder aangekoppelde USB apparaten. Dus Mandriva One 2009 spring start nu weer correct op. Is er trouwens een reden dat je niet hebt gekozen voor [url=http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=10691]Mandriva One 2009.1 spring?[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...