Ga naar inhoud

Intrepid installatie/cd-rom gaat steeds fout


anoniem

Aanbevolen berichten

Het is voor de eerste keer dat ik zit te schelden op Ubuntu. Een primeur! Wat wil het geval. Ik heb inmiddels 2x een Intrepid-iso gedownload en 'm 3 keer op cd-rom gebrand. Steeds krijg ik maar foutmeldingen tijdens de installatie! Eerst dacht ik dat het aan de gebrande cd-rom lag (keurig op lage (!) snelheid gebrand overigens, dus daar kan het niet aan liggen). Vervolgens dacht ik aan een corrupt iso-bestand dus van een andere server een nieuwe gedwonload. Weer foutmeldingen. Het begint een beetje (erg) te vervelen....... Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Heeft iemand dezelfde ervaringen? Weet iemand misschien een 'gezonde' iso downloadlocatie? Ik ben inmiddels flink wat uren kwijt aan niets.............balen!
Link naar reactie
Laat de CD zichzelf controleren op corruptie: "Check CD for defects" in het opstartmenu van de CD. Overigens: waarom wil je over op 8.10? Ubuntu 8.04 is van betere kwaliteit (LTS) en krijgt nog twee-en-een-half jaar updates. Als 8.04 goed draait op je hardware, dan kun je beter van LTS naar LTS gaan. In april 2010 komt er weer een nieuwe LTS. Verder is het sowieso verstandiger om niet meteen een spiksplinternieuwe versie te installeren, want daar zitten vaak nog een hoop fouten (bugs) in. Na een maand of twee hebben ze de ergste fouten doorgaans wel verholpen via de updates.
Link naar reactie
Ik heb de eerste cd al gecheckt op fouten en kreeg de melding dat er inderdaad een fout was. Weggegooid en een nieuwe gebrand. Ook gecheckt op fouten. Exact dezelfde melding. Weer weggegooid. Eerste iso ook gedeleted omdat ik dacht dat die wellicht corrupt was. Nieuwe iso gedownload en weer nieuwe cd gebrand. Zelfde liedje. Ging weer fout. Ik heb zelf nog gedacht of het mogelijk ook aan de harde schijf zou kunnen liggen? (Het is een oud beestje van een jaar of 6). Jolo, ik had de iso's inderdaad gedownload op de door jouw aangegeven locatie. Nu komt er voor mij iets nieuws n.a.v. wat je schrijft : 'Check of de MD5SUM van je gedownloade ISO OK is'. Ik heb er wel eens wat van gehoord, maar wat betekent dit precies en hoe doe ik dat? Pjotr, bedankt voor je goede advies! Weer wat geleerd. Gebruik je zelf in principe ook alleen maar LTS-en? Worden die maar eens per 3 jaar uitgebracht? Ik vraag me dan alleen af waarom er ieder half jaar een nieuwe versie van Ubuntu wordt uitgebracht? Kunnen ze dan niet beter 1x per 3 jaar een LTS-versie uitgeven? (Overigens heb ik meerdere pc's met daarin meerdere harde schijven die ik afzonderlijk uit en aan kan zetten dus ik ben ook gewoon een beetje aan het experimenteren. Ik kan altijd terugvallen op een werkende Ubuntu versie. Maar het valt me nu wel even dik tegen met de installatie van Intrepid......)
Link naar reactie
[quote:bfb1b8e657="jan13011965"]Ik heb zelf nog gedacht of het mogelijk ook aan de harde schijf zou kunnen liggen? (Het is een oud beestje van een jaar of 6). [/quote:bfb1b8e657] Die zou je kunnen checken via de diagnostische software van de harddisk fabrikant. Het werkgeheugen zou je kunnen testen via applicatie memtest86+. Maar als je dvd-speler ook zes jaar oud is, zou het ook daaraan kunnen liggen. Ik heb zelf zojuist uit mijn ongeveer 7 jaar oude AthlonXP 1700+ PC met 1,5 GB werkgeheugen, mijn oude dvd-speler verwijderd. Deze was volgens de opgeplakte sticker gefabriceerd in maart 2004. Deze gaf foutmeldingen tijdens installatie van software, en kwam ook niet goed door de ScanDisc test van [url=http://www.cdspeed2000.com/]Nero cd dvd speed.[/url] In die oude PC heb ik inmiddels een nieuwe dvd-speler van een euro of 15 geïnstalleerd. [quote:bfb1b8e657="jan13011965"]Nu komt er voor mij iets nieuws n.a.v. wat je schrijft : 'Check of de MD5SUM van je gedownloade ISO OK is'. [/quote:bfb1b8e657] Enig uitleg stond al in die link die ik postte. Op de site waarvan je Ubuntu ISO download staat ook een bestand met de naam MD5SUMS. Die download je ook, en zet die samen met die Ubuntu ISO in dezelfde map. Zie mijn output [code:1:bfb1b8e657] jolo@hardy-8:~$ cd Ubuntu-8.10 jolo@hardy-8:~/Ubuntu-8.10$ ls MD5SUMS ubuntu-8.10-desktop-amd64.iso ubuntu-8.10-desktop-amd64.iso.torrent ubuntu-8.10-desktop-i386.iso [/code:1:bfb1b8e657] De md5sum check [code:1:bfb1b8e657] jolo@hardy-8:~/Ubuntu-8.10$ md5sum -c MD5SUMS md5sum: ubuntu-8.10-alternate-amd64.iso: Bestand of map bestaat niet ubuntu-8.10-alternate-amd64.iso: openen of lezen MISLUKT md5sum: ubuntu-8.10-alternate-i386.iso: Bestand of map bestaat niet ubuntu-8.10-alternate-i386.iso: openen of lezen MISLUKT ubuntu-8.10-desktop-amd64.iso: OK ubuntu-8.10-desktop-i386.iso: OK md5sum: ubuntu-8.10-mid-lpia.img: Bestand of map bestaat niet ubuntu-8.10-mid-lpia.img: openen of lezen MISLUKT md5sum: ubuntu-8.10-server-amd64.iso: Bestand of map bestaat niet ubuntu-8.10-server-amd64.iso: openen of lezen MISLUKT md5sum: ubuntu-8.10-server-i386.iso: Bestand of map bestaat niet ubuntu-8.10-server-i386.iso: openen of lezen MISLUKT md5sum: wubi.exe: Bestand of map bestaat niet wubi.exe: openen of lezen MISLUKT md5sum: WAARSCHUWING: 6 van 8 getoonde bestanden kunnen niet gelezen worden [/code:1:bfb1b8e657] En zoals je ziet staat er bij de gedownloade ubuntu-8.10-desktop-amd64.iso en ubuntu-8.10-desktop-i386.iso: OK
Link naar reactie
Heeft zéér zeker te maken met de "rechten". Brand je een CD/DVD weg met alleen "ROOT-access" heb je een probleem. Dan kan alleen JIJ, als root, met je password een bestand hierop benaderen. Brand je een CD/DVD als gebruiker weg, kan elke ROOT deze benaderen. Hou dit in gedachte bij het branden van CD/DVD's. Linux is géén Windows. en het maakt wel degelijk verschil in welke modus je gaat branden...
Link naar reactie
Ik ben aardig met die MD5SUM aan het worstelen en het lukt nog niet echt. Ik heb in /home/jan/downloads de gedownloade iso-file van Ubuntu 8.10 staan. Die wil ik checken via MD5SUM, maar bij de eerste actie mijnerzijds gaat het al mis. Nou lees ik o.a. het volgende op de MD5SUM-site : "MD5SUM on Linux Most Linux distributions come with the md5sum utility so installation is usually unnecessary. We are going to use the Ubuntu 6.10 Desktop install CD for the following example: First go to the correct directory to check a downloaded iso file: * cd download_directory Then run the following command from within the download directory. * md5sum ubuntu-8.04-desktop-i386.iso The md5sum should print out a single line after calculating the hash: * 8895167a794c5d8dedcc312fc62f1f1f ubuntu-8.04-desktop-i386.iso Compare the hash (the alphanumeric string on left) that your machine calculated with the corresponding hash on the UbuntuHashes page. When both hashes match exactly then the downloaded file is almost certainly intact. If the hashes do not match, then there was a problem with either the download or a problem with the server. You should download the file again from either the same mirror, or from a different mirror if you suspect a server error. If you continuously receive an erroneous file from a server, please be kind and notify the webmaster of that mirror so they can investigate the issue. " Wanneer ik naar de map wil gaan waarin de iso file zich bevindt, vul ik in de terminal als stap 1 overeenkomstig het bovenstaande het volgende in : cd download_home_jan_downloads Ik krijg echter de volgende melding : "No such file or directory" Wat moet ik hier precies iets invullen, want dat is me niet duidelijk?
Link naar reactie
[quote:17def06fb9="jan13011965"]Wat moet ik hier precies iets invullen, want dat is me niet duidelijk?[/quote:17def06fb9] Onder andere die [quote:17def06fb9="jan13011965"] md5sum ubuntu-8.04-desktop-i386.iso [/quote:17def06fb9] is goed. Zodra je in die map zit met die Ubuntu 8.10 ISO, typ je alleen [b:17def06fb9] md5sum ubuntu [/b:17def06fb9] en de Tab toets om de bestandsnaam aan te vullen. Zodat je daarna op de [Enter] toets drukt.
Link naar reactie
Jolo, je schrijft o.a. "Zodra je in die map zit met die Ubuntu 8.10 ISO.....". En daar gaat het nou net mis. Ik heb nog erg weinig ervaring met de terminal en ik weet dus niet hoe ik in die map (/home/jan/downloads) moet komen via de terminal? Ik snap het commando "cd download_directory" ook niet. Kun je me nog een beetje volgen? Het kwartje wil nog niet echt vallen bij moi......
Link naar reactie
[quote:654254e5b6="jan13011965"]En daar gaat het nou net mis. Ik heb nog erg weinig ervaring met de terminal en ik weet dus niet hoe ik in die map (/home/jan/downloads) moet komen via de terminal? [/quote:654254e5b6] Het Terminalvenster zou je wel kunnen vergelijken met de Opdrachtprompt van Windows XP/Vista. Er zijn wel verschillen. Maar het CDen naar een bepaalde map gaat op een vergelijkbare manier. Dus als je een map met de naam downloads hebt staan in je home map. En je Terminalvenster zojuist hebt gestart, dan zit je al in je home map. Dan typ je [code:1:654254e5b6] cd downloads [/code:1:654254e5b6][Enter] Als je in die map downloads bijvoorbeeld de map ubuntu8.10 hebt, dan typ je in een zojuist gestarte Terminalvenster [code:1:654254e5b6] cd downloads/ubuntu8.10 [/code:1:654254e5b6][Enter] Er van uitgaande dat je geen spaties gebruikt in je map namen. Het verschil met Windows XP/Vista is dat je een slash gebruikt in de plaats van een backslash. En dat Linux onderscheid maakt tussen hoofdletters en kleine letters. Dus in dezelfde map op een Linux partitie kunnen tegelijk een map Downloads en downloads bestaan. Op een FAT32 of een NTFS kan dit niet. [quote:654254e5b6="jan13011965"]Ik snap het commando "cd download_directory"[/quote:654254e5b6] Zo cd je naar je download map.
Link naar reactie
Misschien heb ik dit niet helemaal duidelijk uitgelegd. Maar als je een Terminalvenster start, dan zit je al in de map /home/jan dan hoef je toch alleen cd downloads te typen. Of cd down en op de Tab toets drukken zodat deze de rest invult. Enig uitleg over de Linux Mappen Structuur is te vinden op http://www.mandrivaclub.nl/wiki/index.php/Linux_Mappen_Structuur
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...