Ga naar inhoud

Mandriva 2009 is uitgebracht


anoniem

Aanbevolen berichten

Om te checken of er nog Mandriva fans zijn, post ik hier de melding dat [url=http://distrowatch.com/?newsid=05127]Mandriva 2009[/url] zojuist is uitgebracht. [quote:067e1d41ae] Mandriva Linux 2009 has been released: "We have released Mandriva Linux 2009, the new release of our distribution. 2009 is a bold release which brings the new KDE 4.1 as the default desktop, along with a re-designed installer and Mandriva Control Center, and many other new features. Other significant updates include GNOME 2.24, OpenOffice.org 3, Mozilla Firefox 3, and kernel 2.6.27. Key features include new graphical in-line upgrade capability, netbook compatibility, class-leading hardware support, and support for working with mobile devices." [/quote:067e1d41ae] Ikzelf heb zojuist de mandriva-linux-one-2009-GNOME-int-cdrom-i586.iso gedownload. Ik ga deze morgen branden en installeren. Maar ik ben ook wel benieuwt naar ervaringen van anderen.
Link naar reactie
Ik heb die mandriva-linux-one-2009-GNOME-int-cdrom-i586 inmiddels met succes kunnen installeren op mijn oude Athlon XP 1700+ PC met ongeveer 1,5 GB werkgeheugen en een nVidia 7600GS videokaart. Op mijn andere PC een dual Pentium 3 1000MHz 1 GB werk en een ATI x1650Pro videokaart, heb ik 'm niet kunnen installeren. Dat was geen verassing. Want dat lukte met de beta en release cadidates ook al niet. Bij die Mandriva LiveCD's staan de gesloten video divers per default ingeschakeld. Waarschijnlijk werken de ATI video drivers nog niet goed met de 2.6.27 RC8 kernel van Mandriva 2009. Daarom levert het opstarten met de Mandriva LiveCD op die PC alleen zwart beeld op. Op die oude PC met die nVidia kaart ziet de geïnstalleerde Mandriva 2009 er wel goed uit. Één van de sterke punten is Mandriva' Control Center. Waarin je onder andere software kunt installeren en hardware kan configureren. Mijn draadloze PCI netwerkkaart heb ik daarin met enkele muis klikken kunnen configureren. Wat ik minder goed vind aan Mandriva dat deze nog steeds alle andere partities op de harde schijven, automatisch mount. Dat deed Ubuntu vroeger ook. Maar is daar sinds Ubuntu 8.04 vanaf gestapt. Op die PC met die ATI videokaart kan waarschijnlijk alleen de Mandriva Free installation op geïnstalleerd worden. Daar zitten geen gesloten videodrivers/software in. Daar zijn zo te zien alleen "Free" installation DVDs van beschikbaar. Omdat ik nog geen Nederlandse mirros zag, kan dat downloaden erg lang duren. Ik heb een bittorent download gestart. Eerst zou dat 1 dag en 8 uren duren. Nu is de prognose 1 dag en 18 uren. Dus echt snel gaat het niet. En ik had de bittorent poorten 6881 en 6882 al geopend in de router en firewall. Download snelheid varieert van 20 tot 50 KB/Sec. De upload is ongeveer 2 a 3 KB/sec. //Edit hmm, het gewoon downloaden van de Mandriva 2009 "Free" installation DVD vanaf een Franse http en/of ftp gaat tenminste nog wel met een snelheid van een paar honderd KB/sec. Prognose 3 a 5 uren.
Link naar reactie
Jammer, werkt niet met mijn hardware. In 1e ronde leek Live-CD o.k te werken maar "install" bevroor in pril stadium. Bij geforceerde herstart (compu reset) kwam ook Live-CD niet meer in, trachtte waarschijnlijk de installatie te hervatten en was terstond bevroren. Windows-XP gelukkig onbeschadigd; de door Mandriva aangemaakte partities gekilled middels Paragon 6 (Partition Magic 8 kon dat niet, ging ermee op tilt). Deze ervaring lijkt sterk op die welke ik al had met - SUSEs hoger dan 10.2 - LinpusLite van/voor Acer Ik vind het hinderlijk dat diverse linuxen in LiveCD-fase geen waarschuwing genereren dat hardware niet compatibel is en dat derhalve de installatie zal stuklopen.
Link naar reactie
[quote:6b370370ea="willem1940"]Jammer, werkt niet met mijn hardware. In 1e ronde leek Live-CD o.k te werken maar "install" bevroor in pril stadium. Bij geforceerde herstart (compu reset) kwam ook Live-CD niet meer in, trachtte waarschijnlijk de installatie te hervatten en was terstond bevroren. Windows-XP gelukkig onbeschadigd; de door Mandriva aangemaakte partities gekilled middels Paragon 6 (Partition Magic 8 kon dat niet, ging ermee op tilt). Deze ervaring lijkt sterk op die welke ik al had met - SUSEs hoger dan 10.2 - LinpusLite van/voor Acer Ik vind het hinderlijk dat diverse linuxen in LiveCD-fase geen waarschuwing genereren dat hardware niet compatibel is en dat derhalve de installatie zal stuklopen.[/quote:6b370370ea] Wat voor harde waren heb jij dan? Het lijkt erop, alsof je harde waren niet voldoen aan de minimale systeemeisen. De moderne Linuxdistributies stellen hogere eisen dan de oudere. 384 MB RAM is wel het minimum, en lekker draait het allemaal pas bij 512 MB RAM.
Link naar reactie
Ik denk dat ik mijn systeemgegevens ook al eens op Dit Forum had gepost, vind echter zo gauw geen draad terug. In ieder geval te vinden in deze draad op Nederlands Linux Forum: [url]http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=28373[/url] De meeste iets oudere Linuxen deden het er wel aardig op, maar geen enkele ondersteunt 3D voor mijn onboard video. Soms 1 die ook het geluid niet aankon, bijvoorbeeld Pardus. Vermelding/optie "zonder 3D" zag en begreep ik dus meteen van de Mandriva2009 LiveCD; het geluid werkte goed, alleen de installatie-poging maakte bevriezing. Mandriva lijkt me trouwens iets minder intelligent dan SUSE10.2, want maakte op de HD0 niet alleen Root en Home partities aan maar ook een swap, ipv de op HD1 gereedgezette swap-partitie te arresteren (wat SUSE en enige andere gretig juist wel deden). Ik zet altijd, ook onder Windows, een aparte swap-partitie vóóraan op de slaafschijf en sta uitsluitend daar het swappen toe, hetgeen mij tijdens "zwaar werk" merkbare en meetbare snelheidswinst oplevert. Van de vele Linuxen die ik al aan boord had werkte SUSE10.2 het aardigst, maar was ook het grootst en voor mij omslachtig o.a doordat het in updates voor mij onbegrijpelijke extra ingangen in opstartmenu bijmaakte, kennelijk bedoeld voor techneuten en dat niveau heb ik niet en ga ik ook niet proberen op mijn oude dag nog te halen.
Link naar reactie
[quote:0b40199eed="jolo"]//Edit hmm, het gewoon downloaden van de Mandriva 2009 "Free" installation DVD vanaf een Franse http en/of ftp gaat tenminste nog wel met een snelheid van een paar honderd KB/sec. Prognose 3 a 5 uren. [/quote:0b40199eed] Deze download was 's morgens dan wel voltooid. Echter de md5sum was niet goed [code:1:0b40199eed] md5sum -c md5sum mandriva-linux-free-2009-dvd-i586.iso: FAILED md5sum: WARNING: 1 of 1 computed checksum did NOT match [/code:1:0b40199eed] Er zat niks anders op de Mandriva 2009 "Free" installation DVD opnieuw te downloaden. Inmiddels waren er meer mirrors bijgekomen. De download vanaf de Duitse mirror die sneller was, lukte wel [code:1:0b40199eed] md5sum -c md5sum mandriva-linux-free-2009-dvd-i586-1.iso: OK [/code:1:0b40199eed] En zoals was te verwachten kon ik die wel installeren op mijn dual Pentium 3 1000MHz 1 GB werkgeheugen en een ATI x1650Pro videokaart. Wel heb ik tijdens de installatie bij X configureren waar gevraagd werd of ik gebruik wilde maken van fabriekseigen stuurprogramma's, beantwoord met Nee. Ik heb de installatie met succes kunnen voltooien. [quote:0b40199eed="willem1940"]Vermelding/optie "zonder 3D" zag en begreep ik dus meteen van de Mandriva2009 LiveCD; het geluid werkte goed, alleen de installatie-poging maakte bevriezing. [/quote:0b40199eed] Omdat je PC voldoet aan de minimale systeemvereisten zou je nog wel de Mandriva 2009 "Free" installation DVD kunnen proberen. Die heeft wat meer installatie mogelijkheden dan de Mandriva2009 LiveCD.
Link naar reactie
[quote="jolo"][quote:193fa6b2cb="jolo"]............ [quote:193fa6b2cb="willem1940"]Vermelding/optie "zonder 3D" zag en begreep ik dus meteen van de Mandriva2009 LiveCD; het geluid werkte goed, alleen de installatie-poging maakte bevriezing. [/quote:193fa6b2cb] Omdat je PC voldoet aan de minimale systeemvereisten zou je nog wel de Mandriva 2009 "Free" installation DVD kunnen proberen. Die heeft wat meer installatie mogelijkheden dan de Mandriva2009 LiveCD.[/quote:193fa6b2cb]Nee, doe ik niet; ik had die LiveCD netjes binnengehaald via torrent en na het branden nog laten controleren op fouten door Nero; de vastloperij bij install leek te veel op die met SUSE10.3 en met SUSE11 en ook met de recoveryCD-Linpus/Acer. Er zit of ontbreekt heus iets in meerdere nieuwe Linuxen dat maakt dat het vloekt met mijn hardware en dat ik helaas niet kan analyseren omdat ik niet met programmeertaal kan omgaan. Wel blijft het gek dat de liveCD-functie van de meeste goed lijkt te werken, het gaat pas fout als ik "install" kies, ergerlijk. Ik zag trouwens geen "Nederlands" in de beschikbare talen van Mandriva2009; niet zo heel erg maar toch ook weer minder aantrekkelijk. Mijn verzameling CDs en DVDs is al veel te groot, elke maand gooi ik er een paar weg om ruimte te maken in mijn 2 tasjes met elk 48 plaatsen. Telkens weer probeer ik wel een nieuw Linux, sommige zijn best leuk maar totnogtoe halen ze het niet bij windows, vooral omdat Linux messengers slechter zijn en ook OpenOffice niet helemaal zo goed en gebruikersvriendelijk als MS Office (games interesseren me niet). Verder nog: minder goede mediaplayers, minder codecs.
Link naar reactie
[quote:505db83f36="willem1940"]Ik zag trouwens geen "Nederlands" in de beschikbare talen; niet zo heel erg maar toch ook weer minder aantrekkelijk. [/quote:505db83f36] Die hebben ze om ruimte op de Mandriva LiveCD te besparen weggelaten. Op de Mandriva 2009 "Free" installation DVD is de Nederlandse taal wel beschikbaar.
Link naar reactie
[quote:89b85b7a30="pjotr123"]@willem1940: Het probleem in je hardware ligt waarschijnlijk bij de videokaart. De S3. Oplossing: koop het allergoedkoopste losse Nvidia-kaartje dat je kunt vinden, prik het in je computer, schakel de S3 uit in het BIOS (dit laatste niet vergeten!). Dan zijn je Linuxproblemen waarschijnlijk voorbij.[/quote:89b85b7a30] Kaart er reeds in gehad die ongeveer als ideaal stond omschreven in een SUSE-lijst en meteen geen beeld meer. Kaart er weer uit en in bios gekeken naar mogelijkheden, echter voor mij ondoorgrondelijk. Mogelijk moet er bovendien op mobo dan nog naar een jumper ofzo gezocht worden ook, hier komt een gewone gebruiker nooit doorheen. Dit staat ook in de draad op het NL-Linux-forum. Trouwens, ook dit blijft maar gissen want zo goed als alle linuxen gaan moeiteloos met die videomodule om, behalve dat dan 3D niet wordt ondersteund. 3D heb ik normaal zelden nodig, ik herinner me alleen dat Google Earth niet erzonder kan. Dit moederbord is inderdaad enigszins een buitenbeentje, met vastgesoldeerde, onverwisselbare processor en lopend op slechts 950MHz maar evengoed al met al aardig snel en het wil maar niet kapot. :)
Link naar reactie
[quote:83881c85bf="jolo"][quote:83881c85bf="willem1940"]Ik zag trouwens geen "Nederlands" in de beschikbare talen; niet zo heel erg maar toch ook weer minder aantrekkelijk. [/quote:83881c85bf] Die hebben ze om ruimte op de Mandriva LiveCD te besparen weggelaten. Op de Mandriva 2009 "Free" installation DVD is de Nederlandse taal wel beschikbaar.[/quote:83881c85bf]Raar dan dat er niet meteen een Net-install vanuit die liveCD plaats vindt. Maar goed, het maakt niet uit want ik ben er absoluut van overtuigd dat Mandriva2009 mijn hardware niet lust. Ik houd wel in de gaten welke nieuwe Linuxen er ter beschikking komen en probeer tzt wel weer een paar andere want ik blijf toch nieuwsgierig of ooit de mogelijkheden als onder windows worden bereikt. LinpusLite komt héél ver daarmee maar de liveCD is on-installeerbaar gehouden, waarschijnlijk in verband met de partij niet-open programmatuur er in.
Link naar reactie
[quote:6344ab263e="willem1940"] Maar goed, het maakt niet uit want ik ben er absoluut van overtuigd dat Mandriva2009 mijn hardware niet lust. [/quote:6344ab263e] Ik kan via google maar weinig info vinden met de zoekwoorden waaronder jouw moederbord [b:6344ab263e] M825vxx mandriva [/b:6344ab263e] Wel deze http://hcl.mandriva.com/system/179 waarin staat dat het onbekend is, of Mandriva 2008 erop werkt. Volgens deze algemenere http://hardware4linux.info/system/1297/ site zou 85.4 % "out of the box" behoren te werken. Had je dat installatie probleem met die Mandriva2009 LiveCD al gesteld op Mandrivaclub.nl? Ik zie daar alvast een topic die je zou kunnen checken over onderwerp [url=http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=9850&hl=livecd+installatie]Mandriva installatie loopt vast. [/url] Waarin onder andere wordt voorgesteld te experimenteren met F3 en F4 van de LiveCD. Eventueel kun je taal wijzigen via F2.
Link naar reactie
[quote:71fdc7d5dc="jolo"][quote:71fdc7d5dc="willem1940"] Maar goed, het maakt niet uit want ik ben er absoluut van overtuigd dat Mandriva2009 mijn hardware niet lust. [/quote:71fdc7d5dc] Ik kan via google maar weinig info vinden met de zoekwoorden waaronder jouw moederbord [b:71fdc7d5dc] M825vxx mandriva [/b:71fdc7d5dc] Wel deze http://hcl.mandriva.com/system/179 waarin staat dat het onbekend is, of Mandriva 2008 erop werkt. Volgens deze algemenere http://hardware4linux.info/system/1297/ site zou 85.4 % "out of the box" behoren te werken. Had je dat installatie probleem met die Mandriva2009 LiveCD al gesteld op Mandrivaclub.nl? Ik zie daar alvast een topic die je zou kunnen checken over onderwerp [url=http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=9850&hl=livecd+installatie]Mandriva installatie loopt vast. [/url] Waarin onder andere wordt voorgesteld te experimenteren met F3 en F4 van de LiveCD. Eventueel kun je taal wijzigen via F2.[/quote:71fdc7d5dc]F2 reageerde niet en F3 en F4, als ik me goed herinner, gaven alleen maar info voor zware techneuten. Dat wil zeggen, bij eerste aanloop van de CD want eenmaal bevroren werkte echt geen letter, knop of muis meer. Maar ik ben al gestopt met dat mandriva want het gaat voor mij op deze compu heus niet werken. Wel raar dat al in de live-CD het schuiven van de cursor over de klok "za" van zaterdag opleverde; misschien omdat ik Amsterdam-tijd had gekozen.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
kreeg mandriva 2009 ook niet aan de praat,na het installeren moet je rebooten,maar de cd sloot niet meer af.Ook niet na meerdere pogingen met het commando 'halt' .Ben er maar mee gestopt,die 2008 versie ging toen wel soepel.Heb trouwens ook een ingebakken intel kaart die geen 3d ondersteund(althans niet goed),dus de compiz kan bij mij dus meteen al uit.
Link naar reactie
Vet :D ik zal Mandriva 2009 gelijk vanaaf na werk eens downloaden. op mijn testpc staat momenteel de 2007 release. Voor de usenetgebruikers onder ons, Mandriva 2009 staat hier: [url=http://www.newzleech.com/?p=7791313]KLIK[/url] (ik ben bekend met de forumregels als het komt tot warez etc, aangezien mandriva gratis is, valt deze link daar niet onder!!) -- Via usenet gaat het allemaal, ahum, wát sneller :D:D Groet
Link naar reactie
[quote:77649cb8e4="MReLecTro"]Vet :D ik zal Mandriva 2009 gelijk vanaaf na werk eens downloaden. op mijn testpc staat momenteel de 2007 release. Voor de usenetgebruikers onder ons, Mandriva 2009 staat hier: [url=http://www.newzleech.com/?p=7791313]KLIK[/url] (ik ben bekend met de forumregels als het komt tot warez etc, aangezien mandriva gratis is, valt deze link daar niet onder!!) -- Via usenet gaat het allemaal, ahum, wát sneller :D:D Groet[/quote:77649cb8e4] In dit geval gaat dit helaas niet op. De PowerPack is een betaalde DVD, deze is dus niet zomaar te downloaden! Daardoor is helaas deze link illegaal, en zal hij waarschijnlijk verwijderd worden.... Wat dat betreft lijkt me dit een betere link.... [url]http://binsearch.info/?q=Mandriva-linux-free-dvd&max=250&adv_age=&server=[/url]
Link naar reactie
[quote:84a2cb867f="Japie III"]Heb geprobeert om Mandriva 2009 op m'n Netbook te zetten. (Acer Aspire One), dit is echter niet gelukt. [/quote:84a2cb867f] Zelf heb ik alleen de laptop uit mijn onderschrift, waarop nu alleen XP SP3 en Ubuntu 8.04.1 op draaien. Maar op het Mandriva forum lijkt het erop dat het iemand gelukt is om Mandriva 2009 te installeren op een acer one. http://forum.mandriva.com/viewtopic.php?t=91106&sid=1a3aed308988cf7d03ef5bb327ba718d En wellicht zou je ook nog even deze wiki kunnen checken http://wiki.mandriva.com/en/Docs/Installing_Mandriva_Linux
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...