Ga naar inhoud

Linux traag tijdens kopieeren.


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb nu al een tijdje het probleem dat in Linux de GUI vast/stil staat zolang ik aan het kopiëren ben. Het systeem reageert slecht totdat het klaar is met kopiëren. [code:1:203894937d] /dev/sda: Model=WDC WD1500ADFD-00NLR1 , FwRev=20.07P20, SerialNo= WD-WMAP41184298 Config={ HardSect NotMFM HdSw>15uSec SpinMotCtl Fixed DTR>5Mbs FmtGapReq } RawCHS=16383/16/63, TrkSize=57600, SectSize=600, ECCbytes=48 BuffType=DualPortCache, BuffSize=16384kB, MaxMultSect=16, MultSect=?16? CurCHS=16383/16/63, CurSects=16514064, LBA=yes, LBAsects=268435455 IORDY=on/off, tPIO={min:120,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120} PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4 DMA modes: mdma0 mdma1 mdma2 UDMA modes: udma0 udma1 udma2 udma3 udma4 udma5 AdvancedPM=no WriteCache=enabled Drive conforms to: ATA/ATAPI-7 published, ANSI INCITS 397-2005: ATA/ATAPI-1,2,3,4,5,6,7 * signifies the current active mode [/code:1:203894937d] Volgens hdparm is UDMA uitgeschakeld, wat zou kunnen verklaren waarom het systeem niet reageert. Echter kan ik deze niet inschakelen omdat ik dan "Inappropriate ioctl for device" melding krijg. Volgens de vele topics over dit probleem dien je met sdparm de boel in te stellen en is DMA automatisch ingeschakelt voor SATA schijven (/dev/sda). Echter snap ik niets van sdparm en wat je in dient te stellen. De harddisken in mijn systeem zijn allemaal SATA schijven. Een WD Raptor 150GB voor het OS en 4 Seagate Barracuda's in een hardwarematige RAID 0 array. [quote:203894937d] #sudo hdparm -Tt /dev/sda Password: /dev/sda: Timing cached reads: 5778 MB in 2.00 seconds = 2890.49 MB/sec Timing buffered disk reads: 252 MB in 3.00 seconds = 83.86 MB/sec [/quote:203894937d] Harddisk doorvoersnelheid is niet echt het probleem. Weet iemand wat ik hier aan kan doen ? Want Linux is nu op alle fronten trager dan Windows Vista, zelfs Damn Small Linux :( Systeem specs: Intel C2D E6700 2.66GHz Asus P5W DH moederbord 4 GB Ram.
Link naar reactie
Het lijkt overbodig bij 4GB RAM maar ik zou toch proefjes nemen met: 1: de Linux-SWAP-partitie te [b:506bb5e1e8]verplaatsen[/b:506bb5e1e8] naar een schijf die weinig te doen heeft 2: op iedere schijf een extra Linux-SWAP-partitie aan te maken, behalve op de schijf waar je O.S op staat Voordeel in Linux boven Windows: een/iedere als Linux-SWAP geformatteerde partitie wordt in opstart herkend en (gretig), met of zonder gevraagde toestemming, automatisch gemounted. Je kunt dus met bijvoorbeeld de voortreffelijke en gratis te downloaden CD GParted zulke ruimte(s) klaarzetten en is/zijn die partitie(s) eenmaal daar dan maakt Linux zelf keus uit het aangeboden lekkers. Eh, nee, ik ben geen Pro hoor maar onthoud toevallig gemakkelijker ongewone dingen dan routines. Nog: een swap-partitie werkt het lekkerst als-ie de EERSTE partitie van een schijf is; MAAR pas op: als je bovendien Windows op dezelfde computer hebt zitten, liever nergens een Linux-SWAP-partie als eerste-op-de-schijf maken want dan ruime kans op storinkjes in Windows die ik niet kan traceren, o.a herkent een prog zoals Partition Magic dan de hele schijf niet meer ("bad"), terwijl dat prog toch wel degelijk Linux bestandstypen kent en ze ook kan behandelen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...