Ga naar inhoud

hardeschijf problemen met linux


anoniem

Aanbevolen berichten

hallo ik ben een complete newbe op linux grond maar ik doe mijn uiterste best om alles onder de knie te krijgen. ik ken de basis van de command line al en heb software en dergelijken geinstaleerd. ik ben bezig met een tweede hdd in mijn systeem toe te voegen alleen daar loop ik tegen een paar vragen en problemen aan. ik heb 2 IDE hdd's in mijn pc hangen maar linux ziet ze als scsi hdd's gezien het feit dat hij ze sda en sdc noemt. het werkt perfect alleen ik snap niet hoet het kan. ik ben bezig met met een partitie te maken op mijn tweede hdd. ik heb met fdisk als een partitie van 20.9 GB gemaakt (de grote van de hele hdd). en ik wil er nu een file system op zette met mkfs. dat is waar het fout gaat. ik ik [i:7a8fc888c0]mkfs /dev/sda1[/i:7a8fc888c0] typ krijg ik deze melding: [code:1:7a8fc888c0] inodes_size(128) * inides_count(0) too big for a filesystem with 0 blocks, specify higher inode_radio (-i) or lower inode count (-N) [/code:1:7a8fc888c0] wat moet ik hier doen? en hoe kan het dat dit probleem zich voor doet? als ik in fdisk kijk staat er dat er een 20008926 block zijn. Robbert
Link naar reactie
Gebruik in plaats van fdisk eens de Gparted LiveCD: http://computertip.googlepages.com/partitioneren Werkt veel beter, en 100 % grafisch, dus geen gedoe meer in de terminal (dosvenster). Die naamgeving (sda i.p.v. hda) is normaal; alleen Grub (de opstartlader) gebruikt nog de aanduiding hda. Ubuntu noemt alle harde schijven tegenwoordig sda, ongeacht of het IDE, SATA of SCSI is. De eerste fysieke harde schijf heet sda, de tweede fysieke harde schijf sdb, enzovoorts. De partities krijgen nummers. Voorbeeld: De eerste partitie op de eerste fysieke harde schijf heet sda1. De vierde partitie op de tweede fysieke harde schijf heet sdb4.
Link naar reactie
Tja, ieder z'n ding.... De meeste moderne Linuxdistributies zijn vrijwel volledig grafisch te bedienen, simpelweg omdat dat verreweg het makkelijkste is. Is het niet handiger voor je, om eerst Linux eens goed te leren kennen op de makkelijke manier, voordat je de moeilijke manier opzoekt? Enfin, als dat is wat je wil, dan kun je beter hulp zoeken op het Nedlinux-forum, denk ik. De meeste Linuxgebruikers op dit Computertotaalforum zijn vooral bekend met de makkelijke grafische aanpak. Maar op het Nedlinux-forum zitten ook veel echte doorgewinterde terminaltijgers. :-) Hier zit Nedlinux: http://forum.nedlinux.nl/ Succes! Groet, Pjotr.
Link naar reactie
[quote:55240141cf="robbertbd"]ik ben bezig met met een partitie te maken op mijn tweede hdd. ik heb met fdisk als een partitie van 20.9 GB gemaakt (de grote van de hele hdd). [/quote:55240141cf] Wat voor een partitie had je aangemaakt? Welke info toont [code:1:55240141cf] fdisk -l [/code:1:55240141cf][Enter] over die 20.9 GB partitie? Of check dit met commando [code:1:55240141cf] cfdisk /dev/sda [/code:1:55240141cf][Enter] Want op het Engelstalige Ubuntu forum vond ik in bericht #2 een vergelijkbare foutmelding http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=629676 Ook zou je nog info kunnen checken over de te gebruiken opties met het commando mkfs op deze [url=http://linux.die.net/man/8/mkfs]Linux man page.[/url]
Link naar reactie
[quote:595bbec1b8="robbertbd"]hallo ik ben een complete newbe op linux grond maar ik doe mijn uiterste best om alles onder de knie te krijgen. ik ken de basis van de command line al en heb software en dergelijken geinstaleerd. ik ben bezig met een tweede hdd in mijn systeem toe te voegen alleen daar loop ik tegen een paar vragen en problemen aan. ik heb 2 IDE hdd's in mijn pc hangen maar linux ziet ze als scsi hdd's gezien het feit dat hij ze sda en sdc noemt. het werkt perfect alleen ik snap niet hoet het kan. ik ben bezig met met een partitie te maken op mijn tweede hdd. ik heb met fdisk als een partitie van 20.9 GB gemaakt (de grote van de hele hdd). en ik wil er nu een file system op zette met mkfs. dat is waar het fout gaat. ik ik [i:595bbec1b8]mkfs /dev/sda1[/i:595bbec1b8] typ [/quote:595bbec1b8] Start eerst eens op in het BIOS en kijk welke IDE-apparaten je hebt, (dus twee harddisks en eventueel een of meer cdrom's of dvd's). Let wel: aan een IDE-kabeltje kunnen maximaal twee IDE-apparaten hangen, je moet ze wel goed configureren als master/slave (mbv, een jumper, info is te vinden op de site van de schijf-fabrikant). Een enkele disk aan kabeltje wordt 'master' of 'single'. Vaak kan het eerste IDE slot meer dan het tweede, dus harddisks aan het eerste slot hangen en cdroms aan het tweede slot. Ook LBA en BLOCK en verdere techstuff goed instellen in het BIOS. (wordt je harddisk sneller van). Als je dat BIOS-instellen niet goed doet, werkt de software niet... Ik neem nu maar aan dat /dev/sdc je nieuwe harddisk is. Nu moet je je schijf partitionneren en op elke partitie een filesystem zetten. Het handigste proggie hiervoor is cfdisk. Uiteraard als superuser. Lees het manual. [code:1:595bbec1b8] # cfdisk /dev/sdc [/code:1:595bbec1b8] Mbv van pijltjestoetsen kun je interactief je instellingen doen. Er zijn veel mogelijkheden voor het fs: msdos in allerlei vormen (alleen aan te raden als je schijf een data-schijf wordt, die ook onder MsWindows dienst moet doen), het geeft allerlei beperkingen onder linux. ext2, de oorsrponkelijke linux-fs, hier bestaat de meeste herstel-sofware voor. ext3 een journal uitbreiding voor ext2, deze raad ik je aan. Je kan een ext3-disk ook als ext2 mounten... Op internet kun je vinden dat er nog meer fs bestaan, elk met zijn eigen merites. Vervolgens het filesysteem op je partitie installeren. Ik neem aan dat je de oorspronkelijke schijf aan /dev/sda hebt hangen, die wil je niet veranderen, dus het commando [i:595bbec1b8]mkfs /dev/sda1[/i:595bbec1b8] begrijp ik niet en je hebt geluk dat het geweigerd werd. Het zal wel geweigerd zijn, omdat je niet hebt opgegeven welk filesystem je op de nieuwe schijf geinstalleerd wilt hebben. Je nieuwe disk werd volgens je bericht /dev/sdc, dus, (als superuser!!) inkloppen: [code:1:595bbec1b8] # mkfs -t ext3 /dev/sdc1[/code:1:595bbec1b8] Nu is je nieuwe schijf gebruiks-gereed, je kunt hem mounten:[code:1:595bbec1b8]# mkdir /mnt/hdc1 # mount -t ext3 /dev/hdc1 /mnt/hdc1 # cd /mnt/hdc1 # ls -l[/code:1:595bbec1b8]geeft een directorie lost+found, die leeg zal zijn, maar dienst doet bij fsck. Niet weggooien dus. succes, Douwe. ps. sommigen vinden mijn antwoorden wat wijdlopig, sorry, maar deze oude heer is nu eenmaal zo.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...