Ga naar inhoud

raw1394 module ubuntu HH


Aanbevolen berichten

Hallo, kan mij iemand uitleggen hoe het nou zit met de raw1394 module in Ubuntu? Ik heb ergens een fix gevonden op een forum voor een probleem met kino en het capturen vanaf een dvcam. Ik weet nu wel hoe, maar snap niet goed waarom. het gaat hierom; [url]http://ohioloco.ubuntuforums.org/showthread.php?t=329994[/url] dus als er iemnd is die me dat wil uitleggen....graag :D
Link naar reactie
Wel, je hebt dus waarschijnlijk geen rechten om toegang te krijgen tot je camera. Daarom kun je de rechten juist instellen. Onder Linux is elk apparaat op jouw systeem gemount (aangekoppeld) als een map. Jouw schijven, beeldschermen, etc etc. Jouw camera dus ook. We moeten die "map" wel de juiste permissies geven. dat doe je door het volgende commando in de terminal in te voeren: [code:1:f9e7d04c86] chmod a+rwx /dev/raw1394 [/code:1:f9e7d04c86] Hierdoor geef ("+") je alle gebruikers ("a"=all) lees,schrijf en uitvoerrechten ("r,w,x"). Dit zou het probleem moeten oplossen.
Link naar reactie
Chmod had ik al ge-wiki-ed; "change mode" De rest is nu ook duidelijk. kan ik "A' vervangen door 1 persoon, dus dat alleen een bepaalde inlog toegang heeft? Hoe zit dat dan met usb, een stick of cardreader wordt wel zonder problemen gevonden, waarom firewire dan niet. Kleine gok; omdat deze meer gebruikt wordt dan firewire? en automatisch al vrij gegeven is? Bedankt voor de reactie trouwens!
Link naar reactie
[quote:9f374b015f="xiliduur"] Hoe zit dat dan met usb, een stick of cardreader wordt wel zonder problemen gevonden, waarom firewire dan niet. [/quote:9f374b015f] Bij mijn weten zou dat niet aan firewire moeten liggen. In principe zou je onder Ubuntu gewoon "out of the box" een fireware apparaat moeten kunnen inlezen als gewone user. Of je als gewone user ook schrijfrechten hebt, hangt zo te zien af van de bestandensysteem. Check deze met je firewire apparaat ingeplugd via commando [code:1:9f374b015f] cat /proc/mounts [/code:1:9f374b015f][Enter] [quote:9f374b015f="xiliduur"] kan ik "A' vervangen door 1 persoon, dus dat alleen een bepaalde inlog toegang heeft? [/quote:9f374b015f] Dat zou je kunnen doen via commando chown. Uitleg over het commando chown kun je onder andere vinden op Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Chown
Link naar reactie
Ik heb via synaptic eerst diverse libary's etc. moeten laden om het werkende te krijgen, zo "out of the box" werkte het niet. Dit komt er uit als ik cat/proc/mount in de terminal ingeeft. Klopt het dan dat ik daar maar drie apparaten in herken (/dev....) 2 hardeschijven en een cd-rom speler? ron@ron-desktop:~$ cat /proc/mounts rootfs / rootfs rw 0 0 none /sys sysfs rw,nosuid,nodev,noexec 0 0 none /proc proc rw,nosuid,nodev,noexec 0 0 udev /dev tmpfs rw,relatime 0 0 fusectl /sys/fs/fuse/connections fusectl rw,relatime 0 0 /dev/disk/by-uuid/31bca688-a74d-4542-953a-920c99d6e2ea / ext3 rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered 0 0 /dev/disk/by-uuid/31bca688-a74d-4542-953a-920c99d6e2ea /dev/.static/dev ext3 rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered 0 0 tmpfs /var/run tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec 0 0 tmpfs /var/lock tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec 0 0 tmpfs /lib/modules/2.6.24-19-generic/volatile tmpfs rw,relatime 0 0 tmpfs /dev/shm tmpfs rw,relatime 0 0 devpts /dev/pts devpts rw,relatime 0 0 tmpfs /var/run tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec 0 0 tmpfs /var/lock tmpfs rw,nosuid,nodev,noexec 0 0 securityfs /sys/kernel/security securityfs rw,relatime 0 0 binfmt_misc /proc/sys/fs/binfmt_misc binfmt_misc rw,nosuid,nodev,noexec 0 0 gvfs-fuse-daemon /home/ron/.gvfs fuse.gvfs-fuse-daemon rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000 0 0 /dev/scd0 /media/cdrom0 iso9660 ro,nosuid,nodev,relatime 0 0
Link naar reactie
[quote:a04aa5eeae="xiliduur"] Dit komt er uit als ik cat/proc/mount in de terminal ingeeft. Klopt het dan dat ik daar maar drie apparaten in herken (/dev....) 2 hardeschijven en een cd-rom speler?[/quote:a04aa5eeae] Volgens die output is je fireware apparaat niet gemount. Deze worden in Ubuntu doorgaans gemount op de map /media. Dan zou je de volgende thread kunnen checken over onderwerp [url=http://ph.ubuntuforums.com/showthread.php?t=40039]My system doesn't recognize my IEEE 1394 (firewire) adapter.[/url] En post de outputs van genoemde commano's hier.
Link naar reactie
capturen en het besturen van de cam kan wel in zowel kini als dvdgrab. Hier is wat er gebeurt als ik die twee commando's ingeef: ron@ron-desktop:~$ sudo lsmod | grep 1394 dv1394 20536 0 raw1394 29144 0 ohci1394 33584 1 dv1394 ieee1394 93752 4 dv1394,raw1394,sbp2,ohci1394 ron@ron-desktop:~$ ron@ron-desktop:~$ ls -l /dev/raw1394 crw-rw---- 1 root video 171, 0 2008-07-20 22:01 /dev/raw1394 ron@ron-desktop:~$
Link naar reactie
Je outputs lijken me wel in orde. Volgens je tweede output zou iedereen met die dvcam kunnen werken, die lid is van de groep video. Dit zou je kunnen controleren via commando [code:1:9bb10bf2a4] cat /etc/group | grep video [/code:1:9bb10bf2a4][Enter] In die output zou jouw gebruikersnaam waarmee je op Ubuntu Gnome inlogt, behoren te staan. Van die link uit je startpost zou je inderdaad het advies van granny6989 #14 kunnen proberen. Die commando sudo chmod 777 /dev/raw1394 geeft daarop iedereen leesrechten, schrijfrechten en uitvoerrechten. Alleen waarom dit geadiviseerd wordt na die wijziging van die 40-permissions.rules weet ik niet. En van die modules die via modprobe geladen zouden moeten worden, heb je zo te zien alleen video1394 niet. Ik heb zelf overigens geen dvcam. Ik kan dit alles niet controleren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...